صادق زيباكلام: عارف وقتی ائتلاف را ممنوع كند كه پرونده‌اش پاك‌تر از ناطق نوری باشد/پایداری ها با تمام شخصیت های معتدل اصولگرا زاویه دارند/همان خشونتی که علیه هاشمی داشتند در حق ناطق هم اِعمال می‌کنند

صادق زيباكلام گفت: آقای ناطق اگر می‌خواهد دوباره به صحنه سیاست بيايد و در انتخابات مجلس ایفای نقش کند، باید بداند که نیروهای افراطی علیه‌اش فعالیت می‌کنند و به او رحم نمی‌کنند.

صادق زيباكلام: عارف وقتی ائتلاف را ممنوع كند كه پرونده‌اش پاك‌تر از ناطق نوری باشد/پایداری ها با تمام شخصیت های معتدل اصولگرا زاویه دارند/همان خشونتی که علیه هاشمی داشتند در حق ناطق هم اِعمال می‌کنند

احتمال حضور دوباره ناطق نوري در صحنه سياسي واكنش‌هاي متعددي را به همراه داشت؛ خاصه اصولگرايان دو نوع واكنش به اين موضوع نشان دادند؛ برخي با تأكيد بر اينكه ناطق همواره يك نيروي اصولگراست حضور احتمالي او در عرصه سياست را مغتنم شمردند و برخي ديگر با هجمه به سوي او سعي كردند ناطق را از اين تصميم منصرف كنند زيرا ترديدي نيست كه ناطق نوري با نيروهاي تندرو از هرجناح هم‌ساز نخواهد بود. شاهد مثال اين هجمه‌ها اتهام‌زني‌هاي بي‌اساس مالي در چندروز گذشته بود كه حتي باعث شد سخنگوي قوه قضائيه در واكنش به شايعات بگويد كه «در دادگاه نامی از آقای ناطق نوری برده نشده؛ لطفا اخلاق را بر اخبار مقدم بدانید».
صادق زيباكلام در تحليل چرايي مخالفت طيف‌هايي از اصولگرايان با حضور مجدد ناطق نوري در عرصه سياست گفت: «نیروهای تندروی اصولگرا مانند جبهه پایداری با تمام شخصیت‌های معتدل اصولگرا زاویه دارند و ناسازگارند. مشابه رفتارهایی که چنین افرادی با آقای ناطق نوری انجام می‌دهند را بعد از ناآرامی‌های سال88 با مرحوم هاشمی شاهد بودیم. اگر به کنش تندروها دقت کنیم، درمی‌یابیم که دقیقا همین عداوت‌ها را در حق آقای هاشمی هم انجام دادند. بغض و کینه‌ای که تندروها از اصولگرایان میانه‌رو دارند از اصلاح‌طلبان ندارند و در 10سال اخیر بیش از آقای خاتمی علیه آقای هاشمی اقدام کردند. آقای ناطق اگر می‌خواهد دوباره به صحنه سیاست بيايد و در انتخابات مجلس ایفای نقش کند، باید بداند که نیروهای افراطی علیه‌اش فعالیت می‌کنند و به او رحم نمی‌کنند زیرا می‌دانند که ناطق هم‌پیمان شخصیت‌های معتدل، تحصیلکرده و معقول خواهد شد و در این دایره بی‌تردید نیروهای تندرو جایگاهی ندارند. با چنین چشم‌اندازی آنها راهی جز تخریب‌ پیش روی خود نمی‌بینند. آقای ناطق باید بداند که در مقابلش افرادی ایستاده‌اند که با شيوه ماکیاولیستی برای رسیدن به هدفشان از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند و برایشان فرقی ندارد که نقدها اخلاقی یا غیراخلاقی باشد. آقای ناطق یا باید دور تمام تخریب‌ها را قلم بگیرد و مهر تأیید بر اقدامات بدخواهانش بزند و به نوعی وابسته به جریان آنها شود یا آنکه شخصیت سیاسی خود را مستقل نگاه دارد که در حالت اخیر در نگاه تندروها او مرتکب گناهی نابخشودنی می‌شود و دقیقا و بی‌کم‌وکاست همان خشونتی که علیه مرحوم هاشمی اِعمال کردند را در حق ناطق هم اِعمال می‌کنند».
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که در صورت حضور مجدد ناطق نوری در عرصه سیاست آیا این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان با او به ائتلاف برسند یا آنکه بر اساس موضع اخیر محمدرضا عارف اصلاح‌طلبان بعد از این هیچ ائتلافی با نیروهای اصولگرا نمی‌کنند، اظهار کرد: «سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از حسن روحانی و ناکارآمدی لیست امید در مجلس از بین رفته است و اکنون با آوار مطالبات بی‌پاسخ مردم مواجه شده‌اند و حتی آقای خاتمی هم گفت که دیگر تکرار می‌کنم‌ها اثربخش نیست. البته ممکن است که بازهم اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند اما این به معنای پیروزی آنها نیست چنانکه آقای خاتمی در اظهارات اخیرشان گفتند که برای نجات کشور باید در صحنه حضور یافت. به هر حال اگر اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی برسند که باید در انتخابات شرکت کنند با جریان‌های معتدل اصولگرا ائتلاف می‌کنند و در جواب آقای عارف می‌گویم زمانی برای اصلاح‌طلبان تعیین‌ تکلیف کنید که پرونده حیات سیاسی‌تان پاک‌تر از شخصی مانند آقای ناطق باشد. شکی در این نیست که آقای ناطق در عرصه سیاست بسیار پاک‌تر از آقای عارف عمل کرده‌اند و اگر دست‌ِکم آقای عارف یک‌سوم اظهارات ملی‌گرايانه آقاي عارف را در چهار سال اخير كرده باشند، حق دارند كه از جانب ديگران سخن بگويند. آقاي عارف در چهارسال اخير سياستي جز سكوت نداشت».

منبع: نامه نیوز

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها