سلبریتی‌ها حیات مجازی‌شان را به حساب‌های مخفی منتقل کردند!

به اشتراک گذاشتن لحظات خوش زندگی از کارکردهای شبکه‌های اجتماعی است و از قضا به عنوان بخش مخرب آن‌ها مورد توجه است، چرا که این احساس را به وجود می‌آورد که همه در حال لذت و سرخوشی هستند اما آنها از این فرصت‌ها بی‌بهره‌اند.

سلبریتی‌ها حیات مجازی‌شان را به حساب‌های مخفی منتقل کردند!

پس از آنکه هجمه به سلبریتی‌های ساکن ایران در شبکه‌های مجازی بابت به اشتراک گذاشتن لحظات شیرین زندگی‌شان به اوج رسید، اغلب این سبلریتی‌ها از انتشار تصاویر و ویدیو از بخش وسیعی از زندگی‌شان که چنین حساسیت‌هایی را در پی دارد، پرهیز کردند و در عوض حساب‌های خصوصی و مخفی را برای خود و گروهی از دوستان‌شان راه‌اندازی کردند و این لحظات را با آنها با اشتراک می‌گذارند.

هجمه به سلبریتی‌ها پس از کاهش ارزش پول ملی شدت گرفت و در راس این حملات، سلبریتی‌هایی بودند که دعوت به حضور در انتخابات ریاست جمهوری کرده بودند و وعده داده بودند اگر در انتخابات شرکت نکنند، وضعیت بد می‌شود. سوای اینکه برخی شواهد نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از این حملات سازمان‌یافته و هدفمند است و بی‌اعتبار کردن سلبریتی‌ها را در دستور کار دارد اما آنچه زمینه را برای این حملات فراهم می‌کرد، به اشتراک گذاشتن تصاویری از زندگی این سبلریتی‌ها در شرایط مطلوب، آن هم در روزهای اوج‌گیری قیمت دلار و کاهش قدرت خرید عمومی بود.

البته به اشتراک گذاشتن لحظات خوش زندگی یکی از کارکردهای شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام است و از قضا به عنوان بخش مخرب این شبکه مورد توجه است، چرا که برای دیگر کاربران این احساس را به وجود می‌آورد که همه در حال لذت و سرخوشی هستند اما آنها از این فرصت‌ها بی‌بهره‌اند، حال آنکه هر کاربر حجم عظیمی از محدود لحظات جذابیت میلیون‌ها کاربر دیگر را می‌بینید و در چنین حبابی خود را تصور می‌کند.

درباره سلبریتی‌ها قاعدتاً این وضعیت تشدید می‌شود و با توجه به آنکه آنها معمولاً به رویدادهای مرتبط با شغل‌شان دعوت می‌شوند، سبک پوشش باکیفیت‌تر و متنوع‌تری از عامه مردم دارند، به اقتضای شغل‌شان در مهمانی‌ها و قرارهای کاری با غذاهای خوش و آب رنگ‌وتر و محیط‌های زیباتری به کرات دعوت می‌شوند، فرصت‌های بیشتری برای ثبت عکس‌ها و ویدیوهای جذاب‌تر و به اشتراک گذاشتن‌شان دارند و بعضاً موقعیت‌هایی را در یک هفته به اشتراک می‌گذارند که شاید برای یک شخص عادی در طول یک سال رخ دهد.

از قضا همین فضای متفاوتی زندگی سلبریتی‌ها اعم نیز باعث می‌شود که طیف وسیعی آنها را دنبال کنند و پیگیر سبک زندگی‌شان شوند؛ موضوعی که در گذشته عمدتاً توسط نشریات سینمایی و ورزشی گزارش می‌شد اما اکنون خودِ سلبریتی‌ها مستقیماً به انتشارش می‌پردازند و با افزایش تعداد مخاطبان‌شان در این بسترها، نه تنها به جای برقراری ارتباط با مخاطب پراکنده، یک جامعه هدف با مخاطب عمده طرفداران‌شان ارتباط بی‌واسطه دارند، بلکه از این طریق کسب درآمد نیز می‌کنند.

سبلریتی‌ها پس از موج سنگین حملات که زیر هر عکس غذا، هر عکس لباس تازه، هر ویدیو از سفر خارج و... شکل می‌گرفت و آنها را متهم به زندگی در رفاه و دور از مردم می‌کرد، ترجیح دادند کمترین بازتاب از زندگی شخصی‌شان را به همراه آن بخش از زندگی کاری‌شان که چنین واکنش‌هایی را در پی ندارد، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. با این حال دنبال کنندگان آنها صرفاً عامه مردم نبودند، بلکه گروهی از همکاران، اعضای خانواده و دوستان‌شان نیز دنبال کننده‌شان در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بودند که خواستار تداوم پیگیری احوال‌شان در این فضا بودند.

گروهی از سبلریتی‌ها، این گروه را در اینستاگرام به عنوان مخاطب خصوصی تعریف کردند و در این شبکه اجتماعی محتواهایی را به اشتراک می‌گذارند که فقط این گروه می‌بینند و از نظر عموم مخاطبان به دور است. طیف وسیعی از سلبریتی‌ها برای خود حساب مخفی و خصوصی در نظر گرفته‌اند و فقط دوستان را به آن راه داده‌اند و لحظات زندگی‌شان را آنجا به اشتراک می‌گذارند و قاعدتاً از توهین شنیدن نیز در امان هستند. در واقع آن هجمه‌ها منجر به شکل‌گیری یک شبکه متشکل از حساب‌های سلبریتی‌ها است که بخش وسیعی از لحظات جذاب زندگی و شغلی‌شان را فقط آنجا و برای دوستان دست‌چین شده به اشتراک می‌گذارند.

منبع: تابناک

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها