بدهی ۲۵ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی در سال

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بدهی جاری دولت به تامین اجتماعی سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: به‌زودی پیشنهادی را برای پرداخت بدهی دولت ارائه می کنیم.

بدهی ۲۵ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی در سال

اکبر شوکت در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پیگیر همسان سازی حقوق بازنشستگان است اما با توجه به اینکه همسان سازی سالانه حدود ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد به همین دلیل امکان اجرای آن در یک سال و قطع شدن در سال بعد و یا دولت بعد نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل فکر نمی‌کنم بتوان قانون همسان سازی را اجرایی کرد.

شوکت با اشاره به اینکه سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی سهم دولت به تأمین اجتماعی است، گفت: البته این اعتبار جدا از بدهی‌هایی است که از سال‌های قبل انباشته شده است.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر دولت بدهی جاری خود را هر سال پرداخت می‌کرد سازمان تأمین اجتماعی نیازی به دریافت وام‌های ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در ماه با بهره ۳۵ درصد نبود. به همین دلیل این انتظار را داریم دولت حداقل به وظایف اولیه خودش در جهت پرداخت بدهی‌های جاری عمل کند.

شوکت تاکید کرد: در حال حاضر پیشنهادی را مبنی بر اینکه درصدی از درآمدهای نفتی دولت به صورت ثابت به تأمین اجتماعی اختصاص پیدا کند تهیه کرده و به زودی به هیأت وزیران ارسال خواهیم کرد که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

وی گفت: البته مشابه همین پیشنهاد را ۵، ۶ سال گذشته نیز به دولت فرستاده بودیم که متأسفانه اجرایی نشد.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند چند میلیون بشکه نفت دولت در اختیار تأمین اجتماعی قرار داده شود تا خوراک پتروشیمی‌ها تأمین شود اما با این پیشنهاد مشکلات تأمین اجتماعی تأمین نمی‌شود و ما نیاز به این داریم درصدی از درآمدها به صورت ثابت به ما اختصاص پیدا کند.

به گفته شوکت، در کشورهای دیگر دولت‌ها در جهت پایداری صندوق‌های بازنشستگی از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و فراتر از وظایف خود عمل می‌کنند اما در ایران دولت به وظایف اولیه خود را نیز عمل نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه مجلس مبنی بر پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی در سال جاری عملیاتی شده یا خیر، گفت: سال گذشته مبلغی به تأمین اجتماعی ندادند و امسال تاکنون شاید در حد دو تا سه هزار میلیارد تومان پرداخت کرده باشند.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: دولت قول داده بود بدهی‌های بانکی تأمین اجتماعی را تهاتر کند اما این اتفاق علیرغم حضور نوبخت در هیأت امنای تأمین اجتماعی رخ نداد.

وی گفت: در مصوبه ویژه تأمین اجتماعی در خصوص پرداخت ۵۰ هزار بدهی دولت به این سازمان نمایندگان مجلس با تغییر کلمه‌ای باعث شدند تأمین اجتماعی به اولویت آخر دولت برای پرداخت اعتبارات سقوط کند واین موضوع به ضرر کارگران و بازنشستگان شده و باعث شد دست دولت برای عدم اجرای مصوبه باز باشد.

شوکت با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه دولت باید ظرف ۵ سال تمام بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند گفت: متأسفانه طی چند سال گذشته این اتفاق رخ نداد و به نظر نمی‌رسد تا پایان برنامه نیز مشکلی از سازمان حل شود.

وی گفت: دولت سابق در ۸ سال ۸ مدیرعامل تغییر داد و دولت فعلی نیز با روشی دیگر همان راه را ادامه داد و مطالبات تأمین اجتماعی را پرداخت نکرد و علاوه بر آن با اجرای طرح تحول سلامت باعث شد سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کند و منجر به تحمیل هزینه به تأمین اجتماعی شد.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: بر اساس حسابرسی‌های موجود تا پایان سال ۹۶، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است و علاوه بر آن در سال ۹۷ و ۹۸ نیز هر کدام ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی جاری به آن اضافه شده که در مجموع میزان بدهی‌ها ی دولت به بیش از هزار ۲۰۰ میلیارد می‌رسد.

منبع: مهر

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها