سرمقاله سیدمحمد خاتمی در گاردین: گفت‌وگو یا فاجعه؟

خاتمی از عقلای جهان دعوت کرد که «ائتلاف برای صلح» تشکیل دهند.

سرمقاله سیدمحمد خاتمی در گاردین: گفت‌وگو یا فاجعه؟

بخش‌هایی از مقاله سید محمد خاتمی را می‌خوانید:

خروج دولت ترامپ از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ و جنگ اقتصادی شدیدش علیه نظام و مردم ایران وضعیت منطقه را به نقطه‌ جوش نزدیک کرده است. خروج از برجام صرفاً یک کنش بد سیاسی نبود، بلکه هجومی بی‌پروا به باور ملت‌ها نسبت به ارزش و امکان گفت‌وگو، تعامل و ائتلاف جهانی برای تحقق صلح بود.

برای این‌که منطقه {خاورمیانه} دوباره اسیر یک طوفان ویرانگر نشود، باید خردمندان رشته‌ی امور را در دست بگیرند و این چرخه‌ی یک‌جانبه‌گرایی متکبرانه و نشاندنِ حمله‌ی نظامی به جای راه حل سیاسی متوقف شود.

دولت آمریکا باید به برجام احترام بگذارد و به جای تهدید به جنگ و فقر و ویرانی و محاصره و تحریم، به مسیر گفت‌وگو بازگردد.

از همه‌ آنان که در آمریکا، کشورهای منطقه و سراسر جهان حسن نیت دارند و «گفت‌وگوی تمدن‌ها» و «صلح» را جایگزین «برخورد تمدن‌ها» و «جنگ» می‌خواهند، دعوت می‌کنم در برابر نابخردی‌ای که شاهدش هستیم، بسیج شوند و با تشکیل «ائتلاف برای صلح» مانع فاجعه‌ای شوند که با توجه به سطح بالای تنش کنونی هر لحظه می‌تواند، حتی به شکل ناخواسته و اتفاقی، رخ دهد.

این گزینه هنوز پیش روی ترامپ است که تنش‌هایی که خودش بی‌دلیل افزوده را بکاهد. او باید بداند که ایرانی‌ها به قلدری، توهین و بی‌احترامی روی خوش نشان نمی‌دهند. هم‌وطنان من بیش از صد سال است که از انقلاب مشروطه برای حفظ کرامت و استقلال‌شان مبارزه کرده‌اند و باور دارند آن‌چه احترام می‌آورد احترام است و نه تهدید

گفت‌وگو، همدلی و آمادگی برای شنیدنِ دیگری تنها راه کاهش مخاطره‌ها و گشودن افق‌های امیدبخش است.

متن کامل این خبر را در وب‌سایت گاردین بخوانید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مردم خاتمی رادوست دارندفقط همین رامیدانم. ونظریاتشان هم دلسوزانه وپدرانه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها