انتقاد از شتابزدگی در یک طرفه کردن خیابان ویلا

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر طرح گذر صنایع دستی به همین رویه اجرا شود از همین حالا می گویم که شکست می خورد.

انتقاد از شتابزدگی در یک طرفه کردن خیابان ویلا

جلسه مشترک کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی، شهرسازی و معماری، برنامه و بودجه و حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با موضوع ارائه گزارش شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و شهرداری منطقه ۶ در خصوص وضعیت و روند پیشرفت گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات الهی (ویلا) برگزار شد.

در این جلسه که به همت کمیسیون فرهنگی شورا برگزار می شد، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت، حسن خلیل آبادی رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی، زهرا نژاد بهرامرییس کمیته شهرسازی، علی اعطا سخنگو و رئیس کمیته معماری و طرح های شهری و حجت نظری رئیس کمیته ورزش و مشارکت های مردمی شورا همچنین آقایی مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، دهداری پور شهردار منطقه ۶ نمایندگانی از پلیس راهور، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نیز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه محمد جواد حق شناس گفت: در راستای اجرای طرح گذر صنایع دستی و با توجه به ارائه نتایج مطالعات شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و رویکرد شهرداری منطقه برای عملیاتی شدن این طرح و همچنین با توجه به اهمیت بافت های موجود شاهد برخی موضع گیری ها از سوی اعضای شورا بودیم که البته این حساسیت ها و پرسش ها و پیگیریها جای بسی خوشحالی دارد. لذا این جلسه در راستای پاسخ به برخی سوالات و ابهامات و هم اندیشی در اجرای موفق این طرح برگزار می شود.

حق شناس در ادامه افزود: اعضای شورا به منافع شهر و شهروندان حساس هستند و اگر از ابعاد مختلف موضوعی را بررسی می کنند به سبب همین حساسیت است.

وی ادامه داد: شأن شورا سیاست گذاری است نه اینکه بیاید و در یکطرفه یا دو طرفه شدن خیابان نظر دهد چرا که این امر یک امر کاملاً تخصصی است و در حوزه تخصصی پلیس است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با تاکید بر اینکه توجه خاص به ذینفعان این طرح از جمله موارد دارای اهمیت است گفت: لذا شهرداری منطقه باید صاحبان صنایع دستی، آژانس های هواپیمایی، کافه دار ها و همه صنوف و ذی نفعان این مسیر را گرد هم جمع کند تا سخن آنان شنیده شود و در این راستا کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا نیز هدایت و راهبری موضوع را عهده دار خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در پیاده راه ۱۷ شهریور دچار آسیب شدیم و نباید بگذاریم چنین موضوعی تکرار شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: هر چقدر مداخله مستقیم ما کمتر باشد به نفع شهر و شهروندان خواهد بود و لذا ما به دنبال مداخله کالبدی نیستیم.

حق شناس گفت: این پیشنهاد که این طرح در کمیسیون های موازی مورد بررسی قرار گیرد پیشنهاد خوبی است و امیدواریم با بررسی و کارشناسی های بیشتر طرح هر چه بیشتر پخته تر شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ساعت ها کار میدانی شده و با همان افرادی که ذینفع بودند با تک تکشان مراوده شده و اگر هم اعتراضی بوده به دست کمیسیون نرسیده و ما از همه اعضا می خواهیم اگر اعتراضی در این زمینه است آن را به کمیسیون فرهنگی واصل کنند قطعاً این موارد را رسیدگی می کنیم.

زهرا نژاد بهرام: هر مداخله ی کالبدی با واکنش جدی شهروندان مواجه خواهد بود

رئیس کمیته شهرسازی شورا در این جلسه گفت: قبل از اجرایی شدن این طرح بد نیست نگاهی به اقداماتی که مداخله مستقیم مدیریت شهری را در پی داشته بیاندازیم.

وی ادامه داد: پیاده راه ۱۷ شهریور، نوسازی برخی بافت های فرسوده و بزرگراه نواب از جمله مواردی بوده که ما مداخله مستقیم داشتیم و امروز همچنان درگیر مشکلات آن هستیم.

نژاد بهرام با بیان اینکه مداخلات مستقیم مدیریت شهری می‌تواند آثار ناخوشایندی برجای بگذارد گفت: در بزرگراه نواب جداره بیرونی نو شد اما حاشیه درونی شد مامن مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بافت زنده منطقه ۱۰ را دچار چالش کرد. این مداخلات نه تنها منجر به احیا نمی‌شود بلکه آسیب زا نیز هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در خیابان ویلا دو قسمت وجود دارد یک قسمت که تا خیابان سمیه یکطرفه است و یک قسمت نیز از خیابان سمیه تا کریمخان که دو طرفه است و ما در این دو قسمت با دو نوع رفتار، زندگی و حیات اجتماعی مواجه هستیم. در قطعه بالا به خاطر تردد دوطرفه حیات اجتماعی و امنیت بیشتر است. حال ما می خواهیم به واسطه اجرای طرح های فرهنگی خیابان را دچار چالش کنیم.

نژاد بهرام در ادامه سخنان خود افزود: این در حالی است که می‌توانیم در چنین طرح‌هایی به ساماندهی بیاندیشیم و اگر قصدمان عریض کردن پیاده رو است این کار را با پوشاندن نهرها انجام دهیم نه آنکه خیابان را یکطرفه کنیم.

نژاد بهرام گفت: به یاد داشته باشیم که هر مداخله ی کالبدی با واکنش جدی شهروندان مواجه خواهد بود.


محمد سالاری: این طرح باید فارغ از شتابزدگی پیش رود / عدم النفع ذینفعان باید مشخص شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در این جلسه گفت: متأسفانه ما می خواهیم طرحی را اجرا کنیم و تغییر کالبد در خیابان ایجاد کنیم ولی کمیسیون شهرسازی و معماری جایی در جلسات و پیوست‌های مطالعاتی ندارد.

سالاری در ادامه افزود: این طرح هم اگر به همین رویه بخواهد اجرا شود از هم اکنون می گویم که شکست خورده است چرا که قبل از نظر ذینفعان آنقدر روی آن حرف زده شد که انتظارات را بالا برده است.

وی در ادامه افزود: جای تعجب است که چرا در ۴ سال گذشته ما یکبار ندیده ایم که مشاوران طرح های مختلف از به نتیجه نرسیدن طرح‌ها سخن بگویند، همه آنها سعی داشته اند به هر نحوی طرح را عملیاتی جلوه دهند.

سالاری با یادآوری مداخله مدیریت شهری در خیابان ۱۷ شهریور گفت: گرچه آن طرح رویکرد پیاده محوری داشت اما دیدیم که چه مشکلاتی به وجود آورد و امروز مداخله ما در خیابان ویلا جنس مداخله‌ای از این دست است و لذا باید فارغ از شتابزدگی پیش برود. اگر به این نتیجه رسیدیم که این کار را انجام ندهیم با افتخار بگوییم.

سالاری ادامه داد: ما در بیان مسئله آرمان خواهانه موضوعات را بیان می کنیم اما در ارائه راهکارها و پیشنهادها نمی‌توانیم برنامه‌های عملیاتی ارائه دهیم. لذا لزوم تهیه پیوست‌های مدون در حوزه‌های مختلف از جمله الزامات چنین طرح‌هایی است.

سالاری تصریح کرد: انتظار از مشاور این است که به عنوان سند عدم النفعی که ایجاد می شود را مشخص کند و مشخص شود این عدم النفع را چگونه می‌خواهید جبران کنید. در ۱۷ شهریور عدم توجه به این مهم سبب شکست آن طرح شد.

وی با اشاره به موضوع اجرای خیابان کامل گفت: کارشناسان می‌گویند این معبر برای خیابان کامل بسیار مناسب است لذا چرا بر این مهم تاکید نمی‌شود.

سالاری ادامه داد: باید مشخص شود که مکانیسم مشارکتی و بسته‌های تشویقی با رویکرد چه الگویی ارائه می شود اگر می خواهیم اینجا بشود محدوده استقرار فعالیت‌های صنایع دستی بسته هی تشویقی باید چگونه تعریف شود تا منجر به جذب سرمایه گذار گردد.

محمد علیخانی: عدم رضایت شهروندان همکاری و مشارکت آنان را در پی نخواهد داشت / لزوم تهیه پیوست‌های اقتصادی برای این طرح

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا نیز گفت: وقتی محدویتی ایجاد می‌کنید باید بدانید که این امرتاثیر اقتصادی نیز در بر دارد لذا ما پیوست‌های اقتصادی نیز نیاز داریم. اینکه این محدودیت‌ها چه تأثیر اقتصادی بر معبر یا گذر می‌گذارد و چه تأثیری بر کار کسبه و اتفاق در ۱۷ شهریور قول رونق اقتصادی را داده بودند ولی امروز کسبه آن محور می‌گویند رونق از کارشان گرفته شده است.

علیخانی ادامه داد: نکته اصلی در اجرای طرح های از این دست رضایت خود شهروندان است، ما نباید چیزی را به شهروندان تحمیل کنیم چرا که اگر رضایت نباشد همکاری و مشارکت آنان را نخواهیم داشت و این می‌تواند به طرح آسیب وارد کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم جلوی این طرح‌ها گرفته شود اما باید با کار کارشناسی همراه باشد. پیشنهاد می‌کنم این قبیل موضوعات در کمیسیون های موازی مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گیرد و پیوست‌های مطالعاتی آن نیز تهیه شود.

حجت نظری: جنس کار در این گذر بیشتر فرهنگی است

رئیس کمیته ورزش شورا نیز گفت: در ابتدا باید نسبت این موضوع با اتفاق ۱۷ شهریور و نواب را بسنجیم که البته باید گفت تناسبی بین این موارد وجود ندارد.

حجت نظری افزود: در جدول شماره ۸ بودجه مصوب سال ۹۸ در بحث اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای کمک به توسعه و رونق راسته صنایع دستی مورد اشاره قرار گرفته و نیز در برنامه سوم هم بدان اشاره شده است لذا در اسناد بالا دستی نیز این مهم مورد تاکید قرار گرفته است.

نظری با اشاره به سخنان نماینده راهور در عدم همکاری مدیریت شهری با پلیس در اجرای طرح گفت: بر حسب اتفاق این عدم همکاری بیشتر از سوی پلیس است که مصداق آن هم اجرای خیابان ورزش در مرز منطقه ۶ و ۱۱ است که ما یک ماه و نیم است معطل نظر پلیس هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با ابراز رضایت از رویکرد کمیسیون فرهنگی در اخذ نظرات کمیسیون های دیگر شورا گفت: جنس کار در این گذر بیشتر فرهنگی است و آنقدر هم کالبدی نیست.

مجید فراهانی: باید پیوست ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی چنین طرح‌هایی تهیه شود

رئیس کمیته بودجه شورا نیز گفت: این پروژه ابعاد و لایه‌های ترافیکی و شهرسازی دارد و نمی‌بایست به صورت تک بعدی و تک عاملی بررسی شود. متأسفانه در گزارش مشاور ابعاد دیگر دیده نشده است.

فراهانی افزود: باید دلیل هر اقدامی ذکر شود اینکه خیابان یکطرفه شود و عرض پیاده رو اضافه گردد دلیلش مشخص نیست.

وی ادامه داد: اگر قرار است اینجا بشود بورس صنایع دستی اجازه بدهید از ۲۰ واحد صنایع دستی به دویست واحد برسیم و اگر عابران پیاده فضایی برای تردد نداشتند بیایم چنین طرحی را اجرا کنیم.

فراهانی افزود: در حال حاضر خیابان ویلا جز خلوت ترین خیابان‌ها است این در حالی است که شما می‌گوید این خیابان دارای واحدهای اداری و امنیتی نیز هست لذا در چنین خیابانی مداخله از بالا به پایین جوابگو نیست.

مجید فراهانی در ادامه خاطر نشان ساخت: افتخار شورای پنجم تنها به این نیست که چه کارهایی انجام داده بلکه در برخی مواقع افتخار به این است که برخی کارها نیز انجام نشود. ما افتخار می کنیم که دیگر پل صدر نمی‌سازیم و یا خیابان ولیعصر را یکطرفه نمی‌کنیم که به عقیده من از جمله دلایل شکست شهردار سابق در انتخابات همین امر بود. پس اگر قرار است کاری انجام شود جنبه اقتصادی آن را نگاه کنیم. باید پیوست ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی چنین طرح‌هایی تهیه شود و تأثیرات آن نیز سنجیده شود.

حسن خلیل آبادی: باید کمک شود تا تهران را یک قدم به مقصد گردشگری شدن نزدیک کنیم

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا نیز در دفاع از اجرای این طرح گفت: ما دو نوع رویکرد داریم نخست رویکرد انسان محوری و دوم رویکرد خودرو محوری، اگر مبنای ما رویکرد خودرو محوری است که باید شهر را محل ساخت و ساز تونل‌ها و پل‌ها کنیم همچنانکه مدیریت سابق شهری چنین کرد و دیدیم که هر چه راه‌های بیشتر ساخته شد مشکل ترافیک حل نگشت بلکه هر چه بیشتر شهر را به دست خودروها سپردیم. در چنین شرایطی نیازی به پیاده رو نیست.
خلیل آبادی افزود: اما اگر رویکرد ما انسان محوری باشد می‌توانیم با توجه به وجوه انسانی شهر را از حتال کنونی خارج سازیم.

وی ادامه داد: ما در خیابان ویلا یک لاین را می خواهیم مسدود کنیم نه آنکه تردد خودروها به کل در این مسیر بسته شود. این طرح در راستای توسعه گردشگری است و این خیابان مرکز خرید صنایع دستی می‌تواند باشد. ما با این طرح این برند را داریم مهیا سازی می کنیم. لذا یکی از وجوه این طرح تسهیل در رفت و آمد کسانی است که می‌خواهند خرید کنند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا گفت: توسعه صنایع دستی یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می‌تواند بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات روستاییان را حل کند. ما باید کمک کنیم تا تهران را یک قدم به مقصد گردشگری شدن نزدیک کنیم.

احمد مسجد جامعی: در چنین طرح‌هایی نباید مداخله از بالا باشد

عضو کمیسیون فرهنگی شورا نیز گفت: معمولاً در چنین طرح‌هایی ذوق و شوق ما بیشتر از فکر کردنمان است و این در حالی است که برخی از ذینفعان این طرح (یک طرفه شدن خیابان) را به ضرر صنایع دستی می‌دانند.

وی ادامه داد: دومین مسئله سکنه این خیابان هستند، خیابانی که زنده است و ترافیک ندارد و باید این را در نظر داشته باشیم که هر خیابانی دو طرفه ای که یک طرفه شد منجر به مرگ آن خیابان نیز شده است. حتی خیابان شانز لیزه با همه جاذبه‌هایش دو طرفه است.

مسجد جامعی افزود: از طرفی این طرح را نباید با خیابان ۳۰ تیر مقایسه کرد چرا که ۳۰ تیر اقدامی هیجانی نبود و می‌بینید که امروز راسته گردشگری آن در محلی ایجاد شده که نه مغازه‌ای است و نه سکونتی در آن محدوده وجود دارد در حالی که در محدوده‌های بالاتر خیابان این امر مدام مورد اعتراض مغازه داران و سکنه قرار گرفته بود. لذا در چنین طرح‌هایی نباید مداخله از بالا باشد.

علی اعطا: در این طرح بهتر است مدیریت از جنس مدیریت زمانی باشد نه مدیریت فیزیک و کالبدی

سخنگو و رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورا نیز در این جلسه گفت: اینکه این کار، اقدام مهمی است کسی تردید ندارد اگر هم ملاحظاتی مطرح می شود به این سبب است که کار به گونه‌ای پیش رود که در روند اجرا با چالش مواجه نشود و به سرنوشت کارهایی که پیشتر بدون پیوست‌های مطالعاتی شکست خوردند دچار نشود.

علی اعطا در ادامه افزود: در اجرای این طرح‌ها و ایجاد گذرها باید دو موضوع را مد نظر قرار داد نخست آنکه مدیریت شهری در جایی که هیچ سابقه فعالیتی ندارد می‌خواهد طرحی را اجرا کند یااینکه در جایی با سابقه فعالیت‌های ریشه دار و این دو با هم متفاوت است.

اعطا افزود: لذا به جای اینکه انرژی صرف این شود که خیابان یک طرفه شود یا نه باید با مدیریت زمان طرح را پیش برد نه با مدیریت کالبدی، یعنی اگر تقاضا افزایش پیدا کرد بعد بیاییم پیاده راه ایجاد کنیم. بنابراین در این طرح بهتر است بحث مدیریت نحوه تردد از جنس مدیریت زمانی باشد نه مدیریت فیزیک و کالبدی.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر حضور ذینفعان است در حالی که ذینفعان باید حاضرین اصلی جلسه باشند امروز غایب هستند و باید بررسی شود اگر مخالف اجرای چنین طرحی هستند علت مخالفتشان در چیست.

در این جلسه آقایی مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز گفت: در راستای اجرای این طرح سال گذشته با دقت و سخت گیری های فراوان مشاور طرح را انتخاب کردیم و سعی ما بر این بود تا منافع ذیفعان تأمین شود.

آقایی افزود: ما نمی‌خواهیم تجربه ناکارآمد را تکرار کنیم و به دنبال رضایت مردم هستیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر به طور آزمایشی خیابان یک طرفه شده و ما در حال رصد بازخوردها هستیم.

در ادامه مشاور طرح اقای جوهری نیز توضیحاتی در خصوص اجرای گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات الهی ارائه داد و گفت: موضوع طرح خیابان ویلا به موضوع یک طرفه یا دو طرفه آن نباید تنزل پیدا کند بلکه در این طرح ما به دنبال افزایش بستر مناسب جهت حضور عابرین پیاده است.

وی ادامه داد: در این طرح اقدامات از جنس نرم افزاری خواهد بود. پیش از آنکه اقدامات کالبدی مد نظر باشد توجه به ظرفیت‌های این گذر در معرض توجه قرار گرفته است.

جوهری تصریح کرد: در نظر سنجی های مختلف از سکنه و کسبه میزان رضایتمندی آنان در این طرح سنجیده شده است.

جوهری در ادامه افزود: خیابان ویلا دارای ارزش‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است به گونه‌ای که ۴۶ بنای ارزشمند از دوره پهلوی، ۴۵ پروژه صنایع دستی، آژانس های متعدد هواپیمایی، ۲۲ واحد فرهنگی و ۲۰ واحد آموزش در این خیابان وجود دارد که اینها نشان می‌دهد این خیابان ظرفیت‌های فراوانی دارد.

به گفته مشاور طرح افزایش عرض پیاده راه‌ها موضوعی است که مورد مطالعه در این طرح قرار گرفته است.

در ادامه جلسه سرهنگ رضایی معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ نیز گفت: در حال حاضر ۵۴ کاربری ادارات مهم در این خیابان وجود دارد که روزانه مورد مراجعه فراوان است. علاوه بر این بار ترافیکی در خیابان استاد نجات الهی به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را به خیابان‌های موازی و همجوار تخلیه نمود، چرا که هم اکنون ما با مشکل ترافیک در میدان فردوسی و خیابان حافظ و قرنی هم مواجه هستیم.

رضایی افزود: لذا تهیه پیوست اجتماعی و امنیتی برای این خیابان در راستای اجرای این طرح بسیار لازم و ضروری است.

مشکل کمبود جای پارک موضوع دیگری بود که سرهنگ رضایی به آن اشاره کرد که در صورت اجرای طرح و افزایش عرض پیاده روها مشکل کمبود جای پارک جدی خواهد بود.

رضایی در ادامه با ابراز گلایه از عدم هماهنگی با پلیس راهور در پیوست‌های مطالعاتی این طرح گفت: در مدت انجام مطالعات برای این طرح پلیس در جریان قرار نگرفت در حالی که اجرای چنین طرح‌هایی به هماهنگی با پلیس نیاز دارد.

منبع: مهر

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها