دلسرد از خودروسازان داخلی در پی فروش اختراع به مرسدس بنز

دو محقق کشورمان اخیراً موفق به اختراع یک نانو بیوکاتالیست با قابلیت جذب بالای ۹۵ درصدی گازهای آلاینده ناشی از سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در بخش صنایع مختلف از جمله خودروسازی شدند، اما آنها سراغ شرکت‌های خارجی رفته‌اند.

دلسرد از خودروسازان داخلی در پی فروش اختراع به مرسدس بنز

اکنون در اگزوز خودروها برای جذب گازهای آلاینده هوا، از فلزات کمیاب platinum group metals- (PGMs) استفاده می‌شود که این کار چند مشکل اساسی دارد؛ نخست گران‌قیمت و سپس کمیاب بودن این گروه از فلزات و عناصر است و دنیا به زودی در تولید و اکتشاف آنها با مشکل روبه‌رو خواهد شد و سومین مشکل، سمی (toxic) بودن و ایجاد آلایندگی محیط زیستی توسط آنهاست .

اخیراً دو محقق کشورمان موفق به اختراع یک نانو بیوکاتالیست با قابلیت جذب بالای 95 درصدی گازهای آلاینده ناشی از سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در بخش صنایع مختلف از جمله خودروسازی شدند.

این اختراع از سوی دکتر محمدمهدی درودمند استاد بخش شیمی دانشکده علوم دانشگاه شیراز (مدیر گروه تحقیقاتی) و حسین ترابی منفرد دانشجوی دکترای شیمی بخش شیمی به کمک شرکت فناورفارس طبیب تکنولوژی به ثمر و در سازمان مالکیت معنوی ایران به ثبت رسیده است.

آنها این روزها در حال پیگیری ثبت این نانو بیوکاتالیست در کشور آمریکا هستند.

مدیرعامل شرکت فناورفارس طبیب تکنولوژی که گروه تحقیقاتی آنها حمایت و پیگیری برخی طرح‌های مبتکرانه را در دست اقدام دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، به برخی ویژگی‌های این نانو بیوکاتالیست ابداعی اشاره کرد و در دسترس بودن مواد اولیه این نانو بیوکاتالیست اختراعی و تولید به صرفه با قیمت مناسب با حدود 40 درصد قیمت کاتالیست‌های موجود را از جمله مزایای این ماده برشمرد.

یوسف بالش زر دلیل ارزان بودن این نانوبیوکاتالیست را استفاده بالای 75 درصدی مواد اولیه این محصول از ضایعات گیاهان سازگار با محیط زیست عنوان کرد.

پودر و ماده سبز رنگ، نانو بیوکاتالیست است که دانه‌های شفاف بستر پلی‌کربنات و دانه‌های زرد رنگ درخشان بستری هست که روی آن نانو بیوکاتالیست بر روی آن پوشش داده شده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، این نانو بیوکاتالیست از قابلیت استفاده در بسیاری صنایع کشور از جمله صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی و کارخانه‌های استفاده‌کننده از سوخت‌های فسیلی و جذب بالای 95 درصدی منوکسیدکربن و گازهای آلاینده این صنایع برخوردار است.

وی با اظهار تاسف از اینکه کاتالیست‌های اگزوزها از خارج کشور تامین و ارز بسیار زیادی به خاطر آن از کشور خارج می‌شود، افزود: این درحالی است که مواد اولیه آنها کمیاب، گران و سمی است و برای محیط زیست آلایندگی ایجاد می‌کنند.

بالش زر ادامه داد: با وجود گذشت حدود 9 ماه از ثبت این اختراع و همچنین مزایای زیاد محصول، متاسفانه تاکنون هیچیک از خودروسازهای بزرگ کشور، هیچ اقدام عملی برای استفاده از این اختراع نکرده‌اند و تنها در طول این مدت شرکت ساپکو در حد صحبت، اقدام کرده است؟!

وی تصریح کرد: به دلیل استقبال نکردن کارخانه‌های خودروسازی ایران و کارخانه‌های تولید کاتالیست داخلی از این نانو بیو کاتالیست، در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی از جمله مرسدس بنز آلمان هستیم.

این فعال دانش‌بنیان، استقبال نشدن از اختراعات و ابداعات کاربردی و ترجیح محصولات خارجی را مایه دلسردی مخترعان ایرانی می‌داند و انتظار دارد مسئولان و دست اندرکاران، اقدامات عملی برای برداشتن سدهای مقابل نخبگان و مخترعان بردارند تا ضمن ایجاد دلگرمی از ناامیدی و مهاجرت آنان جلوگیری شود.

بالش زر، ساخت آب شیرین‌کن با مزیت بالا و مصرف انرژی کم، سلول‌های خورشیدی با مزیت تولید انرژی برق در شب را از دیگر طرح‌هایی نام برد که این شرکت فناور در دست پیگیری و اقدام دارد.

منبع: عصر خودرو

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها