تغییر قانون سربازی؟/ ضرورت بازنگری در قانون نظام وظیفه وجود دارد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی ، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در یادداشتی به بیان ضرورت بازنگری در قانون نظام وظیفه پرداخته است.

تغییر قانون سربازی؟/ ضرورت بازنگری در قانون نظام وظیفه وجود دارد

به گزارش خبر فوری متن این یادداشت در ادامه می آید.


سیاست سربازگیری ارتش نوین بعد از کودتای ۱۲۹۹ مبتنی بر نظامی بود که هر روستا در مقابل دولت متعهد می شد تعدادی سرباز به حکومت تحویل دهد و تعداد سرباز هر روستا بر مبنای میزان املاک و آب و دارایی روستا محاسبه می شد و هزینه زندگی خانواده سرباز و هزینه اعزام سرباز بر عهده مالک روستا بود و جیره غیرنقدی و مواجب نقدی سرباز در بودجه ارتش پیش بینی می شد و براین اساس هر منطقه براساس میزان زمین زیرکشت تعداد مشمولان خود را تعیین می کرد و تعدادی هم مشمولان داوطلب بودند که از قبایل اعزام می شدند ولی در طول آن سال ها بار جنگ های اوایل دوران حکومت رضاشاه بر دوش مشمولان غیرمنظمی بود که از طرف قبایل و عشایر اعزام می شدند که بعد از پایان جنگ هم متفرق می شدند. روش سربازگیری بر مبنای مساحت زمین در عمل با مشکلاتی مواجه می شد و ادامه چنین روشی زمینه سوءاستفاده دست اندرکاران سربازگیری را فراهم کرده بود و گروه های سربازگیری از مردم اخاذی می کردند و برای فراری دادن جوانان روستا از خدمت سربازی از مردم رشوه می گرفتند و نظام سربازگیری نظامی فاسد بود که بر مناطق کشاورزی تحمیل می شد و این نظام شهرها را که مملو از جوانان بیکار بود و می توانست نیروی کار ماهر ارتش را تامین کند در بر نمی گرفت.

کسانی هم که داوطلبانه خود را برای خدمت سربازی معرفی می کردند نیروهای شایسته ای برای خدمت سربازی نبودند برای نمونه رضاخان در آذرماه ۱۳۰۱ اعلام نمود افرادی که در شیراز داوطلب خدمت سربازی شده اند از نظر بدنی ضعیف و ناتوان بوده و به درد جنگ نمی خورند و نمی توان از آنها سربازهای مناسبی تربیت کرد.

قبل از تدوین سیستم نظام وظیفه، عشایر ایران بار تامین نیروهای مناسب برای عملیات جنگی را بر دوش می کشیدند و از لحاظ تاریخی نقش بسیار مهمی را در حفظ حدود و ثغور کشور و برقراری امنیت در دوران رضاخان برعهده داشتند و مهمترین عناصر رزمنده ارتش رضاخان را تا سال ۱۳۰۵ تامین می کردند. ارتش رضاخان از عشایر به سه شکل استفاده می کرد؛ اول، گروه های داوطلب عشایر که از قبایل گوناگون جذب ارتش می شدند و سواره نظام را تشکیل می دادند و به روسای عشایر اجازه داده شده بود که گروه های مسلح تحت امر خود را به نام «سوار» برای تامین امنیت مناطق خود تجهیز کنند و برای این گروه ها از طرف دولت مرکزی کمک مالی پرداخت می شد.

و گروه سوم داوطلبانی بودند که از زمان جنگ جذب ارتش می شدند و بعد از پایان جنگ متفرق می شدند. رضاخان علی رغم اینکه برنامه خلع سلاح عشایر را دنبال می کرد ولی بدون کمک و حمایت عشایر قادر به حفظ امنیت داخلی و حدود و ثغور کشور نبود. ارتش داوطلبان عشایر را در واحدهای بزرگتری سازماندهی می کرد و تحت فرماندهی یک افسر از قبیله ای دیگر از آنها استفاده می کرد ولی این رویه استثناهایی هم داشت که مربوط به اسکادران های تیپ سوارنظام کرد و ارمنی لشگر مرکزی بود که تحت فرماندهی خودشان و براساس قومیت سازمان یافته و مورد اعتماد حکومت مرکزی بودند. یکی دیگر از روش های دوران رضاخان سازماندهی و جذب نیروهای قومی توسط افسران قبایل و قومیت های مختلف بود که به آنها اجازه داده می شد از عشایر خود نیروهای داوطلب را گزینش کرده و یک واحد نظامی مستقل با هزینه دولت مرکزی تدارک ببینند. به عنوان مثال در سال ۱۳۰۲ به کلنل سردار بهادر بختیاری دستور داده شد تا از بختیاری ها یک واحد نظام مقتدر تشکیل دهد.

ارتش تلاش می کرد نیروهای داوطلب مورد نیاز خود را بعد از خلع سلاح عشایر از بین نیروهای شکست خورده عشایر که انگیزه و روحیه لازم را برای جبران گذشته خود دارند جذب کند تا نارضایتی آنان از شکست و خلع سلاح را بدین وسیله جبران نماید. به عنوان نمونه پس از شکست سیمیتقو در سال ۱۳۰۱ و خلع سلاح ایل شاهسون در سال ۱۳۰۲ ارتش از نیروهای سیمیتقو و شاهسون نیازهای نیروی انسانی لشگر شمال غرب کشور را تامین کرد و نیروهای کرد سیمیتقو و شاهسون ها هسته هنگ جدید سوار را تشکیل دادند. حکومت رضاخان در سال ۱۳۰۳ رئیس قبیله شادلو «سردار بجنوردی» را تحت حمایت خود قرار داد و امنیت منطقه شمال کشور را به عهده وی گذاشت و هزینه نیروهای وی را از محل مالیات منطقه تامین کرد و در سال های ۱۳۰۴ و ۱۳۰۵ تکیه ارتش عمدتا به نیروهای داوطلب عشایر بود و سیاست خلع سلاح عشایر به تعویق افتاد و از نیروهای مسلح عشایر برای حفظ امنیت داخلی و مرزها استفاده می شد و به کردها اجازه داده شد برای حراست از مرزها مسلح باقی بمانند و وقتی که ارتش قادر به ارعاب سیمیتقو نبود به وی اجازه دادند که در آذربایجان به میل خود عمل کند ولی از مرزها نگهداری کند و یا در کرمانشاه به کلهری ها اجازه دادند که مسلح شوند و در برابر متجاوزین عراقی از مرزها دفاع کنند. ارتش برای سرکوب شورش های داخلی هم از نیروهای عشایر استفاده می کرد و به خصوص وقتی توان خلع سلاح نیروهای عشایر را نداشت با آنها کنار می آمد. رضاخان در سال ۱۳۰۳ با این باور که امنیت کشور را نمی توان به اتکا به نیروهای عشایر حفظ کرد با توصیه مشاورانش به این نتیجه رسید که وجود یک ارتش نیرومند مستلزم نظام وظیفه همگانی است ولی زمین داران، علما و اصناف می ترسیدند اجرای نظام وظیفه اجباری باعث تضعیف قدرت آنان شود و در مقابل این دیدگاه مقاومت می کردند. در سال ۱۳۰۲ وقتی مستوفی الممالک برنامه دولت خود را به مجلس اعلام کرد وزیر جنگ (رضاخان) لایحه سربازگیری را برای بررسی در اختیار کمیته امور دفاعی مجلس قرار داد ولی مقاومت زمین داران و علما و اصناف مانع تصویب لایحه سربازگیری شد تا اینکه رضاخان با استفاده از ارتش به منظور اعمال نفوذ در انتخابات دوره پنجم مجلس توانست اکثریت فعالی را برای حمایت از نظام وظیفه اجباری وارد مجلس کند و بالاخره شور اول لایحه در اسفند ۱۳۰۳ و شور دوم آن در خرداد ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسید و در این لایحه امتیازی که به علما دادند این بود که کلیه طلبه ها از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف شدند، آیت الله نائینی و آیت الله اصفهان ی از حامیان رضاخان در مقابل غوغای جمهوری خواهی بودند و سیدحسن مدرس در یک نطق طولانی در دفاع از لایحه نظام وظیفه اجباری اعلام کرد هر کس با متن لایحه مخالفت کند کافر است ولی گروهی از نمایندگان ضدمذهبی در مخالفت با معافیت طلاب علوم دینی غوغا به پا کردند و اسماعیل خان قشقایی اعلام کرد در صورت تصویب این معافیت وی با خریدن چندین هزار توپ پارچه سفید و بستن آن به دور سر افراد قبیله اش آنان را از خدمت نظام وظیفه معاف خواهد کرد. مشکل دیگر نظام وظیفه اجباری مخالفت مرحوم مدرس با حضور غیرمسلمانان در ارتش بود که با مخالفت ارباب کیخسرو نماینده زرتشتیان مواجه شد و به تصویب رسید. قانون نظام وظیفه اجباری به ارتش ایران هویت ملی داد و هر خانواده ایرانی سهمی در دفاع از میهن به خود اختصاص داد.

براساس اولین قانون نظام وظیفه، خدمت وظیفه ۲۵ سال بود: ۶ سال خدمت اجباری که دو سال آن زیر پرچم و ۴ سال خدمت احتیاط بود، سپس ۱۳ سال خدمت احتیاط و ۶ سال خدمت در گارد محلی که فقط در زمان جنگ فرا خوانده می شدند. افراد احتیاط همه ساله دوره های بازآموزی می گذراندند. پس از تصویب قانون خدمت نظام اجباری در مجلس کمیسیون نظامی دولت پیشنهاد کرد سالانه ۲۵ هزار سرباز برای انجام خدمت جذب شوند که با توجه به خدمت دوساله سربازی ۵۰ هزار سرباز همیشه در خدمت ارتش قرار خواهند داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی با اعتماد به مردم و با گذاشتن بار حرکت به دوش مردم بسیج عمومی را پایه گذاری کرد که در واقع بسیج یک ارتش برای مبارزه در همه عرصه هاست و عرصه حضور بسیج بسیار وسیع تر از عرصه نظامی است و در زمانی که جمعیت کشور قریب به چهل میلیون نفر بود امام خمینی صحبت از ارتش بیست میلیونی را مطرح کردند و به عنوان بازوی قدرتمند نظام خواستار آموزش نظامی همگانی شدند که بحمدالله با موفقیت های چشمگیری هم مواجه بوده است.

از زمانی که خدمت سربازی به صورت اجباری قانونمند شد، هدف از خدمت سربازی یکی آموزش نظامی ابتدایی برای دفاع از کشور و تاج و تخت سلطنتی و در مرحله دوم تامین نیازمندی های ارتش با کمترین هزینه بود. با توجه به سادگی ابزارهای نظامی به خصوص برای سربازان وظیفه دوره آموزشی چندهفته ای، سربازان با مقررات انضباطی و طرز به کارگیری سلاح انفرادی آشنا می شدند و همین میزان آموزش برای آنها کفایت می کرد. در دورانی که جمعیت کشور نیاز نیروهای مسلح را تامین نمی کرد واحدهای ژاندارمری براساس آمار ثبت احوال در روستاها و مناطق دورافتاده و واحدهای دژبان و شهربانی در شهرها در تعقیب و دستگیری جوانان برای اعزام به پادگان ها بودند ولی با افزایش جمعیت کشور به خصوص بعد از پیروزی انقلاب، خدمت سربازی چندان جدی گرفته نشد. به خصوص بعد از پایان جنگ تحمیلی، علی رغم آنکه میلیون ها نفر از جوانان از خدمت سربازی طفره رفته بودند حاکمیت از ابزارهای قدرت برای جلب مشمولین استفاده نکرد و کسی را با زور به خدمت سربازی اعزام ننمود. از طرفی در جوانان انگیزه ای برای خدمت سربازی وجود نداشت و اغلب جوانان به خصوص جوانان تحصیلکرده دوران دوساله خدمت را دوران بیهودگی و عمر تلف کردن تلقی می کردند. نیازمندی نیروهای مسلح به پرسنل آموزش دیده و متخصص موجب شد که اغلب نیازهای تخصصی نیروهای مسلح از طریق استخدام کادر تامین می شد. امروزه عمده فعالیت های نیروهای مسلح تخصصی است و اغلب جوانان کشور هم دارای تحصیلات عالیه هستند و می توانند با یک دوره آموزش کوتاه مدت نیازهای اصلی نیروهای مسلح را تامین کنند و در مقابل خدمات خود نیز حقوق دریافت کنند. پس از دو هدف نیروهای مسلح از خدمات سربازی یک هدف که تامین نیاز تخصصی است با ورود نیروهای متخصص و کارآمد با یک خدمت کوتاه مدت متناسب با آموزش هایی که می بینند قابل تامین است و هدف دوم که آموزش نظامی مقدماتی است با یک دوره آموزشی کوتاه مدت حتی در دوران تحصیل قابل حصول است. قطعا نیازهای نیروی انسانی نیروهای مسلح بسیار کمتر از تعداد افراد ذکور آماده به خدمت است. حال سوال این است که با این انبوه جوانان تحصیلکرده که در سن خدمت بوده و مورد نیاز نیروهای مسلح هم نیستند چه کنیم؟ در طول چهار دهه گذشته با بی توجهی میلیون ها نفر از خدمت سربازی طفره رفته اند، در طول بیست سال گذشته متوسط متولدین ذکور ۷۵۰ هزار نفر هستند که در بهترین شرایط سالیانه دویست و پنجاه هزار نفر به خدمت سربازی اعزام می شوند و پانصد هزار نفر به هر طریقی از خدمت سربازی معاف می شوند. حال بهتر است این افراد که به هر بهانه ای از اعزام به خدمت طفره می روند با پرداخت هزینه یک سرباز معادل خود با توجه به تحصیلات و تخصص پس از آموزش مقدماتی از خدمت دوره ضرورت در زمان صلح معاف شوند. در این صورت سالیانه قریب پانصد هزار نفر هزینه معافیت زمان صلح را می پردازند و میلیون ها نفر که در طول چند دهه گذشته از اعزام به خدمت منصرف شده اند، نیز می توانند با پرداخت هزینه مزبور به زندگی عادی در زمان صلح برگردند و بخش عمده ای از کسری بودجه دولت را هم تامین کنند و نیروهای وظیفه هم با دریافت حقوق مکفی روحیه و انگیزه کار مفید و تخصصی خواهند داشت و سربازی به شغلی مقدس تبدیل خواهد شد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • اصغر علیزاده میابی
    0

    همه باید برن سربازی،۲۴ ماه بدون حتی یک روز کسری،اگه برنامه ریزی درستی وجود داشته باشه با این پتانسیل میشه کشورو ساخت،اینها همه بهانس که سرمایه دارها و بانفوذها معاف بشن،طلاب و آموزگارها هم باید برن بدون هیچ استثنایی،حتی از معافیتهای پزشکی هم میشه به جاش استفاده کرد!

    نظرات شما -
    • صادق رئوفی
      0

      خوبه تو کاره ای نیستی تو این مملکت، ریییییدم دهنت که با این اطلاعات کمت واسه مملکت تصمیم میگیری

    • میلاد
      0

      کاملا با نظرت موافقم اونهایی که منفی دادن تنبلن.

    • احمد ممبینی
      0

      عزیز من هر کسی در یه زمینه ای میتونه به کشورش خدمت کنه. انقدر آدم هست که بیکاره از خداشم هست بره توی یگان نظامی خدمت کنه حقوقه معمولی ام بگیره‌. نیازی به یه دکتر مملکت که میتونه در زمینه تخصصی خودش به مملکت خدمت کنه نیست. مثل یه بازی برد برد میمونه تو همه جای دنیا که شعور سیاسی و علمیشون باهم کار میکنه اینطور عمل میکنند‌. حالا هی حرف از عدالت بزنید. اونی که بخواد بخره یا سربازی نره آسمونم به زمین بیاد نمیره زندگیشم حتما خیلی بهتر هست از کسی که پول نداره و به زور سربازی میره منتها بدون حقوق ازش بیگاری بکشند.

    • فراری
      0

      تفففففف

    • worfdakil
      0

      صحیح است خدمت سربازی باید اجباری باشد ولی باید چند تا اصلاحات درونش ایجاد کنند

  • محمد
    0

    جناب به نظر من هر کسی باید به وظیفش عمل کنه شما که به خاطر سربازی خودتون رو از جوون ها طلبکار میدانید وظیفه شما نسبت به این جوون ها چیه دولت برای این جوون ها چی کار کرده میدونید هر سال چقدر به آمار بیکاری اضافه میشه دولت به جای این که ایجاد اشتغال کنه میاد جلوی اشتغال رو میگیره و یکسره جنس وارد میکنه و کارخونه ها با مالیات و هزار مشکل دیگر ورشکست میکنن یعنی عملا دولت داره از پشت به آینده این جوون ها خنجر میزنه بعدشم مگه جوون های این مملکت گوشت قربونین که نه براشون شغل به وجود میارین هم ازشون میخواید پول هم بگیرید و تو جیب گشاد دولت بریزید مگه نمیگید جنگ اقتصادیه پس چرا حقوق مدیران رد بالا رو کاهش نمیدید چرا باید مردم تو فشار باشن و مدیران فقط منم منم کنن نمیتونید کار کنید بکشید کنار بزارید کسانی که واقعا میتونن کار کنن و منم منم نمیکنن بیان رو کار این چه وضعشه واقعا مردم رو چی فرض کردید جوون مملکت به هزار امید و آرزو معافیت تحصیلی میگره و به هزار زور و زحمت پول دانشگاهش رو در میاره اونوقت میگید پول سربازی سرباز دیگه هم تامین کنه واقعا شیعه بودنتون اینه امام علی گفت اگر زمانی که من از شهرتون خارج میشم اموالم بیشتر شد بدانید به شما خیانت کردم مدیران این مملکت به اسم امام و پیامبر این مردم رو گول زدن و از پشت پرده اینقدر خوردن و بردن که خدا میدونه فقط میتونم بگم قیامتی هم هست جواب تک تک این مردم و جوون ها رو وظیفتونه بدید

  • محمدحسن
    0

    سلام من یه عمره بخاطر سربازی به هردلیلی فراری ام اگه این قانون تصویب بشه خیلی برای آینده من خوبه خیلی پیشرفت میکنم خواهش میکنم این قانون رو تصویب کنید بریم دنبال زندگی

  • محسن بهرامی
    0

    بنده تو دوره آموزشی زانوی پام به شدت درد میکرد در حدی که راه رفتن برایم بسیار دشوار بود اما با سخت گیری های بیش از حد فرماندهان توجهی به وضعیتم نمیشد از طرفی معاف از رزم هم بودم که اونم میگفتن معاف از رزم یعنی زمان جنگ شما از جنگیدن معاف میشی ولی الان با دیگران فرقی نداری و تمام کارهایی که دیگران انجام میدن شما هم باید انجام بدی در غیر اینصورت تنبیه میشوی! بنابرین به دلیل دشواری و ناتوانی بدنی تصمیم به ترک خدمت گرفتم و اکنون سرباز فراری هستم و زندگی هم برایم دشوار شده. چیزی که برام خیلی عجیبه اینکه اولاً اگه معاف از رزم یعنی معاف از جنگیدن پس چرا اصلاً فرد باید به خدمت اعزام شود در حالیکه اصول سربازی برای به کارگیری فرد برای جنگ است؟ دوماً چرا افراد معاف از رزم با وجود مشکلات جسمی و... هیچ فرقی با سایر سربازان ندارن و هیچ توجهی به شرایطشون نمیشه؟ تو رو خدا اگه مسئولی کسی اینو میخونه توجه کنه، شاید برا شما فرقی نداشته باشه قوانین چجوریه ولی قطعاً برا جمعیت کثیری از جوانان تاثیر داره و کل زندگیشونو تحت شعاع قرار میده و باعث نابودی زندگی خودشون و اطرافیانشون میشه چه بسا به خاطر این قوانین بد افرادی که تحت این اوامر قرار میگیرن به خاطر مشکلات اجتماعی و طرد شدن از سوی قانون به ناچار دچار بزهکاری و عواملی از این دست میشن که بعد هزینه های سنگین تری باید بابتش چه از طرف فرد و خانواده اش و چه از طرف جامعه پرداخت بشه، بنابراین تو رو خدا لطفاً و خواهشاً یه بازنگری تو قوانین بکنین فکر کنید ما هم فرزندان خودتونیم که داره زندگیمون نابود میشه. با تشکر فراوان

  • م ک
    0

    آخه من ی سرباز فراری از کجا بیارم بخرم .من میرم کارگری.پول دارم ک سربازی بخرم.جوک میگی داداش.با این اوضاع خراب و بی پولی چقدر درآمد دارم ک پس انداز کنم برا خریدن سربازی.من متولد۱۳۶۱هستم.هیچی ام ندارم.زندگی ام نکردم تو این دنیا..رنگ خوشی ام ندیدم.خدمت کردن میتونم با این اعصاب داغون.کاش جنگ بشه برم خودمو بدم دم گلوله راحت بشم

  • امیر
    0

    بنظر من اگر قانونی تصویب بشود که سربازان حقوقی برابر یک کارگر سطح متوسط با مزایای قانون کار دریافت کنندبر طبق عرف زمانی نتنها مشکل فرار سربازی حل می شود بلکه خیلی از جوانان دواطلبانه به خدمت سربازی می روند و کسانی هم که نمی خواهند بروند نیز جریمه ای برابر با دوسال حقوق یک سرباز با مزایای قانونی بعضافه یکسال جریمه را بدولت بپردازند ببینید چگونه عدالت بر قرار می شود

  • علی
    0

    خواهش میکنم تصویبش کنید دهه شصتیا توان پرداخت خرید رو ندارن

  • محمد پیمانی
    0

    ای کاش بجای خدمت سربازی به یه روشی از این نیروها استفاده میشد که هم به نفع دولت باش هم به نفع سرباز مثلا بجای 24 ماه الافی ازشون دو یا سه ماه بصورت روزانه توشهر خودشون ساعتی استفاده میشد اینجوری همه میرفتند

  • محمدرضا
    0

    اول اینکه طلبه ها باید قدردان رضاشاه باشن که معاف شون کرده! مدیون شن تا قیامت ;-) از این گذشته، چرا اون کسی که پولدار باشه راحت بتونه بخره و اونی که وضعیت مالیش خرابه، برا خدمت؟ وختی ما وضعیت کشورمون ثبات نداشته باشه، این میشه وضعیت جوونا که باید برن خدمت اجباری وگرنه ففندقی چند تا کشور داغون تر از ما خدمت اجباری دارن. خوبه ما هم از اروپایی ها یاد بگیریم و خدمت سربازی رو اجباری نکنیم.

  • Mahdi javid
    0

    هیچ میدانید چقدر نخبه از کشور فقط به خاطر نرفتن به سربازی به هر طریقی از کشور خارج میشوند و دیگر برنمیگردند؟ هیچ میدانید چقدر جوان نرفته به سربازی توانایی کارآفرینی و اشتغال دارند اما بخاطر سربازی توان حتی جواز گرفتن ندارند؟ هیچ میدانید هرساله به آمار خودکشیان سرباز ها اضافه میشود؟ واقعا تغییر بازنگری در قانون سربازی در کشور لازم است

  • سلطان
    0

    اصن چرا برم سربازی درقبالش دولت چه خدماتی بهم میده ۲ سال از طلایی ترین سالهای جوونیم بزارم که تهش چی بشه من که از ۱۳ ۱۴ سالگی مجبور بودم کار‌کنم حالا که تونستم واسه خودم کسب و کار را بندازم همرو ول کنم همه مشتریامو کاسبیمو بزارم برم سربازی آیندمو تباه کنم که جون فقط یه سریا میگن سربازی مقدسه ! شماها ک عرضه ندارین اشتغال ایجاد کنید با کدوم منطق میایید شغل صدها یا احتمالا هزاران نفر مثل منو بخاطر ۲سال بالای یه برجک وایسادن خرابش میکنید این کارتون نه تنها مقدس نیست بلکه ظلم و جنایت درحق جوونای مملکته بحث خاک و پرچم باشه اگه خدایی نکرده جنگی باشه من و امثال من اولین نفر حاضر به خدمتن چون خانواده داریم چون برای ناموس و وطن ارزش قائلیم ولی تو این شرایط اقتصادی و معیشتی سربازی چه کمکی به حکومت یا مردم میکنه ؟@! .......

  • امیر
    0

    یه پیشنهاد بهتون میدم بیایید یه نظرسنجی بزارید بین اونایی که خدمتشون تازه تموم شده ببینید چند درصدشون تو دوران خدمت سیگاری شدن چند درصد سمت مشروبات الکلی رفتن و چند درصدشون بعد خدمت افسردگی گرفتن و اعتماد به نفسشونو از دست دادن وقتی برگشتن و شرایط اقتصادی و خانوادگی خودشونو با هم سن و سالشون که امکان سربازی نرفتن داشتن مقایسه کردن . کجای این خدمت مقدسه؟! چرا ؟!

  • اراد حسینی
    0

    اینقد رضا خان رو میکوبید! ببیتید چی گفته! نیروی ضعیف بدرد نظامیگری نمیخوره.حالا ما قران دست گرفتیم ادا داریم باید بهتر عمل کنیم! همه که برای نظامیگری درست نشدن و خصلت نظامی ندارن..اموزش نظامی ببینن که چی؟الان این حکومت ها هستند که باید هزینه بدن نیرو بگیرن...هزینه بدید نیرو خود به خود جذب میشه..طرف نون شب ندارن باید کار کنه دوسال میگیرینش به بیگاری! قصد نیرو ساختن دارید یک ماه هم کفایت میکنه.چرا جاهایی قرارشون میدید که نکهبانی بدن از هیچو پوچ؟ یا ب کاری گماشته میشن که دوسندارن..اجبار در عصر نوین؟سرباز مرد میشه سرباز پخته میشه! بخدا که همین دوره عقده ایی میشن عصبی میشن بی فرهنگ میشن.چون از خانواده دور از ی زندگی ساده دور.سرخورده میشن.چرا باید ب اجبار سی چهل روز در مادگان محصور باشن؟ پستش تموم شد حق ازادی نداره؟ مثل سایر کارکنان ازادش کنید بره پیش خونوادش...تایم وظیفش سر رسید خودش میاد تو پستش و تحویل میگیره! اینم ی نظر بود.واقعا چکار میکنید سران حکومت! نظر روانشاس متخصص رو گوش میکنید؟ یا فقط صرف استفاده از فرزندان ملت دارید سواستفاده میکنید! میبینید که ی عده قصد ندارن برن سربازی راههاشونم بسته میشه..شک نکنید درصد بالایی ازشون میرن سمت خلافکاری!ی عده هم پتانسیل خنثی.ی عده بیکار..اینجوری چرخه ی مملکتو همین سربازی مختل کرده...فک کنم نزدیک سه میلیون خدما نرفته باشن که دولت قصد داشت ی پولی بدست بیاره کارتشونو بده ولی به این فکر نکردید این عده فعال نیستد که پولی داشته باشن! خدمت و اموزش میخواین بدید؟ از دبیرستان به بعد تابستوناش اموزش بدید در محل زندکی خودشون اونم هرتابستون یک ماه..اگه پی سو استفاده از سرباز برای بیگاری دارید بیستوچهار ماه طرفو به بند نمیکشید دوسال گرفتار بشه بیمه هم نشه! بعد میگن کارفرما چرا بیمه نمیکنه!یعنی وقتی خود دولت بیمه نکنه شخص ازاد چطور بیمه کنه از خود دولت یاد میگیرن بی قانونی رو! یعنی ضعف از پایس هرچی بگی تو هرضمینه ی دردسر ساختن لطفا نظرات مردمی رو نشر بدید..باشد که رستگار شویم:)

  • مهدی
    0

    خدمت مال سرمایه داره.بدبخت بدبخت دیگه

  • علی
    0

    سربازی حرفه ای شود شغل شود مثل شغل معلمی حقوق بدهند

  • worfdakil
    0

    ایران کشوری است که به نیروی نظامی به شدت احتیاج دارد نه اینکه خدمت سربازی رو بردارن ولی باید سرباز هایی رو استخدام کنن که بتونن کار های فیزیکی سخت رو مثل آب خوردن انجام بدن

  • مهدی ق ن ب
    0

    این طرح اجرا بشه خوبه چون اونایی ک بیش از هشت سال غیبت دارن مث من حتما مشکلی توی خونواده داشتن خرید خدمت بصورت اقساط خوبه

  • رضا
    0

    من ۲۱ماه کامل گذروندم با مدرک فوق لیسانس حقیقتا بطالت محضه خدمت ،نمیدونم چرا گوش شنوایی نیست و عمر جوون ها باید الکی سپری بشه و هیچ فایده ای هم نداره حداقل تو ارتش با کمترین امکانات که بعضی مواقع غذا هم نمی رسید،یعنی حقوقی که بهت میدن باید چند برابر خرج خوراک و اینها بشه،

  • علی
    0

    من الان سربازم با سرباز مثل یه برده رفتار میشه متاسفانه برمیگشتم به عقب نمیومدم خدمت

  • Amir mohammad
    0

    درست میگه! طرف میاد خدمت فضای خدمتو میبینه بعد اونی که میخواد بیاد دفترچشو پست کنه به طرف میگه خیلی عقلت کمه اگه بیای سربازی؟؟!! چرا چون اون طرف تو اموزشی دهنش سرویس شده با برده هیچ فرقی نداره من خودمم سربازم یه روز خوش ندیدم این چه وضعشه؟با یه برده هیچ فرقی نداریم به والله قسم انگار نه انگار بعد میگن بریم سربازی مرد میشیم ولی هیچی نمیشیم میشیم یه ادم عقده ای و سیگاری و افسرده ؟!! هر روز باید حرف بشنویم هر روز باید فحش بشنویم اموزشی که بماند انگار حمال بودیم یگان که خدا بدونه از خورد کردن غرور گرفته تا فحش دادن و کتک خوردن؟! بعد انتظار دارید سرباز بره سربازی؟؟ جون مادرتون اینو برسونونید دست امیر ارتش این خدمت سربازی رو بکنن ۱۲ ماه با حقوق درست حسابی حداقل ۴۰۰ تومن اگه سرباز نیومد ؟ ۱۲ ماه یارو با کله میاد

    نظرات شما -
    • علی
      0

      الان 400 تومن بهت ندادن همه کستو آوردن جلو چشت اگه بدن بدتر میشه خود دانی.

  • Amir mohammad
    0

    اقا تورو به حضرت عباس تورو به جون مادرتون تو رو هرکی دوست دارید این بچه های تهران که روز برگ میرن حالا چه تهران چه شهرستانی خدایی ظلمه ساعت ۵ صبح ورود بزنیم ساعت پنج صبح میایم پادگان هیچکی نیست شروع میکنیم حمالی تا کادری بیاد بخصوص ارتش اقا این ورودو بزنین ساعت ۷ یا ۷:۳۰ به قران ثواب میکنید ما تا بریم بخوابیم میشه ساعت ۱۱ ساعت ۴ صبح باید بلند شیم بیایم پادگان به ۵ ساعت خواب که زیر ۷ ساعت صد برابر مریضی بدتر میاره دهنمونمون سرویس شد به حضرت عباس

  • رضا ساکان
    0

    والا منم سربازم تو لرستان ارتش حقوقم امروز ریختن ۷۰۸ هزار تمن ۱۹ ماه خدمت خیلی هم عالیه تو قرار گاه هم هستم

  • محمد یاری
    0

    من دیسک کمر دارم و به شدت کمر دردم درحدی که دو دقیقه نمیتونم بشینیم یا واستم معافم نمیکنم میگن در حد معافی نیست نمیدونم یعنی باید فلج باشم که معافم کنن به امید اینکه معاف بشم با این وضع بده کمرم رفتم خدمت ولی معاف نشدم مجبور شدم بزن خدمت و از شدت درد نتونستم و فرار کردم خدا شاهده اینقدر نا امید شدم که از زندگی کردن بیزارم آرزوی مرگ میکنم بخاطر سربازی که فرار کردم بشدت دارم عذاب میکشم بخدا فکرشو نمی کردم یه روز آرزوی مرگ کنم ولی بخاطر سرباز فراری شدم بخدا هر روز دارم آرزوی مرگ میکنم شمارو بخدا یه فکری بکنین چرا باید منکه دیسک کمر دارم برم خدمت اصلا براشون مهم نبود که دیسکمر دارم و نمیتونم می گفتن اگه مشکل داشتی غلت کردی اومدی خدمت حالا شمارو بخدا بیکاری بکنین حداقل کسانی که مشکل پزشکی دارن معاف کنین بسه هرچه قدر خودشون درد میکشن شما دیگه درد بهشون اضافه نکنین

  • م
    0

    اختیاری بهترین راهشه واسه همه خوبه

  • متقن
    0

    تو جامعه‌ای که هفتاد درصد دانشجویان و کارمندانش خانم هستند وظیفه خدمت به مملکت و گذشتن از جان برای این وطن حق و مسئولیت هر دو جنس است هم زن و هم مرد.سربازی باید فراجنسیتی و همه‌گیر گردد که اینگونه به عدالت نزدیکتر است

  • علی
    0

    سلام،نزدیکه ۱۰ساله فراریم عین یه قاتل فراری زندگی میکنم همش میترسم بگیرنم،فقط وفقط هم دلیل فرارم ازخدمت بی پولی و فقر بود والسلام،از یازده سالگی کارکردم ۱۲ماه خدمت بودم پدرم فوت کرد و بی پولی فشار اورد و دیدم مادرم میخواد بره کار کنه غیرتم نکشید فرار کردم از سربازی اومدم کارگری،سال نود وهفت هم یک ماه کم اوردم واسه خرید بعدشم لغو شد قانون

  • زهرا
    0

    سرباز ی اجباری اصلا خوب تیست باید اختیاری شود و این قانون برده داری تموم شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها