VDSL اینترنت ثابت را نجات می‌دهد؟

اینترنت ثابت در ایران سال‌هاست درجا زده است؛ درحالی‌که دسترسی به اینترنت پهن‌باند موبایل در کشور رشد چشمگیری طی ۵ سال گذشته داشته است، اما سرعت اینترنت ثابت تغییر چشم‌گیری نداشته است.

VDSL اینترنت ثابت را نجات می‌دهد؟

هنوز اکثر مردم در خانه‌هایشان با مشکلات ADSL و سرعتی که به‌صورت میانگین به بیشتر از ۴مگابیت بر ثانیه نمی‌رسد دست و پنجه نرم می‌کنند. حالا براساس طرحی که وزیر ارتباطات به تازگی در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ معرفی کرده، قرار است بدون هزینه، سرویس‌های حداقل ۲میلیون مشترک ADSL به سرویس‌های VDSL ارتقا پیدا کند تا مردم بتوانند سرعت اینترنت حداقل ۴برابری را تجربه کنند.

محمدجواد آذری‌جهرمی اعلام کرده، شرکت مخابرات ایران این سرویس را در سراسر کشور راه‌اندازی کرده و 2میلیون پورت VDSL با نام «سرویس سورینو» و متوسط سرعت ۴۰مگابیت بر ثانیه به متقاضیان عرضه خواهد شد. این سرویس تا کابینت خط مشترک، به‌صورت فیبر نوری و در منطقه محل سکونت، از طریق سیم مسی ارائه می‌شود. آنطور که شنیده شده در این طرح قرار است شرکت مخابرات مودم‌های ADSL کاربران را تحویل بگیرد و به‌جای آن مودم‌های جدید VDSL را به آنها ارائه کند.

هم‌اکنون ۳۰درصد مشترکان تنها به اینترنت 2مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند و ۱۶درصد مشترکان می‌توانند اینترنت ۸ تا ۱۶مگابیت بر ثانیه دریافت کنند.

نیاز به راه‌حل سریع برای بحران اینترنت ثابت

اینترنت ثابت یا ADSL هنوز هم از کابل‌های مسی تلفن برای انتقال اطلاعات یا دیتا استفاده می‌کند. به همین‌خاطر هر چند ISP‌های کشور مثلا سرویس ADSL با سرعت ۱۶مگابیت بر ثانیه را عرضه می‌کنند، اما تنها 5درصد از مشترکان هستند که می‌توانند این سرعت را داشته باشند اما عملا اکثر مردم روی خطوط قدیمی تلفن یا همان کابل مسی نمی‌توانند به سرعت ببشتر از 3 یا 4مگابیت بر ثانیه برسند. به همین ‌خاطر اکثر مردم عطای استفاده از اینترنت ثابت را به لقایش بخشیده و به اینترنت موبایل روی آورده‌اند. براساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات، مشترکان اینترنت پهن‌باند به بیشتر از ۷۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر در کشور رسیده است. از این تعداد بیشتر از ۶۴میلیون و ۱۳۷هزار نفر از اینترنت پرسرعت موبایل استفاده می‌کنند و تنها حدود ۱۰میلیون و ۳۸۰هزار نفر در کل کشور کاربر اینترنت ثابت هستند. VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL روی بسترهای کابل‌های شبکه است.

اولین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند؛ درحالی‌که VDSL بر بسترهای کابل است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل شبکه جداگانه از مرکز مخابرات تا کابینت یا همان ایستگاه‌های مشهور تلفن در خیابان‌ها را دارد.
تکنیک استفاده شده در VDSL این است که سعی می‌کند از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس‌دهی انجام شود. مودم ADSL با مودم VDSL متفاوت است و روی VDSL می‌توان سرویس‌های ارزش‌افزوده‌‌ای مانند خطوط تلفن SIP (تلفن بر بستر اینترنت)، ویدئو کنفرانس، IP-TV و ... نیز عرضه کرد. هزینه افزایش سرعت اینترنت ثابت با این روش نسبت به اینترنت فیبرنوری پایین‌تر است؛ هرچند سرعت آن به پای فیبر نوری نمی‌رسد.

منبع: همشهری

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها