ماجرای نفت‌کش‌ها تاثیری در فروش نفت ایران نداشته است

وزیر نفت گفت: اتفاقات اخیر درباره توقیف نفت‌کش‌ها تاثیری در فروش و بازار نفت ایران نداشته است.

ماجرای نفت‌کش‌ها تاثیری در فروش نفت ایران نداشته است

صبح امروز وزرای سابق نفت در جلسه مشترکی با وزیر فعلی نفت به گفت و گو در خصوص مسائل روز نفت ایران و جهان پرداختند.
در این نشست، رستم قاسمی، وزیری هامانه، غلامحسین نوذری و محمد غرضی حضور دارند.

بیژن زنگنه در حاشیه دیدار با چهار وزیر نفت سابق در جمع خبرنگاران با بیان این‌که این جلسه دومین جلسه‌ای بود که طی این سالها با دعوت از وزیران سابق نفت برگزار شد اظهار کرد: از شش نفر وزیری که دعوت بودند، چهار نفر تشریف آوردند و این در حالی بود که آقای آقازاده اعلام کرده بودند که در این جلسه حضور پیدا نمی‌کنند. اما علی‌رغم این‌که منتظر آقای میرکاظمی بودیم، ایشان اعلام کردند که در این جلسه حضور پیدا نمی‌کنند.

وی درباره صحبت‌های مطرح شده در این جلسه گفت: بنده یک گزارش از وضعیت بین‌المللی و کارهایی که تاکنون انجام شده است و همچنین وضعیت داخلی صنعت نفت ارائه دادم و به طور کلی می‌توانم بگویم که جلسه‌ی خوبی برگزار شد. چرا که دوستان نیز نکات و حساسیت‌هایشان را اعلام کردند.

وی افزود: البته تاکنون نیز ما همیشه از پشتیبانی آن‌ها برخوردار بودیم اما هدف این بود که از نزدیک با آن‌ها صحبت کنیم و امیدواریم که خیر و برکت صحبت‌های مطرح شده در این جلسه عائد صنعت نفت شود.

صنعت نفت ایران وضعیت حساسی دارد

زنگنه با تاکید بر این مساله که صنعت نفت ایران وضعیت حساسی دارد گفت: دشمن اصل حملات خود را متوجه صنعت نفت کرده است البته در این بین کارهای خوبی از سمت ما انجام شده و امیدواریم که نتیجه‌ی آن وارد زندگی مردم شود. اما باید به این مساله توجه کرد که شرایط موجود شرایط سختی است و ما در یک جنگ اقتصادی و در خط مقدم قرار داریم.

وی ادامه داد: بعد از نفت موضوع بانک مطرح است؛ چراکه این پولی که حاصل می‌شود باید تبدیل به کالاهای مورد نیاز کشور شود و قابلیت نقل و انتقال داشته باشد که در این زمینه نیز باز هم ما نقش داریم.

وی با بیان این‌که علاوه بر این جلسه، جلساتی نیز با دیگر نخبگان سیاسی و اقتصادی کشور داشته‌ایم تصریح کرد: باز هم چنین جلساتی را ادامه خواهیم داد تا از نظرات صاحب‌نظران مطلع شویم و آن‌ها نیز در جریان اقدامات وزارت نفت قرار بگیرند. چرا که باید این افراد از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است مطلع شود و در کلان تصمیم سازی و تقویت اراده اجتماعی اثر داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات اخیر درباره نفت‌کش‌ها تاثیری در فروش نفت ایران دارد، پاسخ داد: تاکنون تاثیری نداشته ولی باید به این روال دقت داشته باشیم چرا که یکی از مسائل صنعت نفت موضوع نفت‌کش‌هاست و ما در این مساله محدودیت داریم چرا که آمریکایی‌ها با این دید قصد دارند برای ما محدودیت ایجاد کنند. لذا ما باید روی این مساله حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم.

راهکارهای فروش نفت موردتوافق وزرای پیشین قرار گرفت

وی با اشاره به راهکارهای جدید فروش نفت هم گفت: در مورد راهکارهایی که وزارت نفت برای فروش نفت دارد، در این جلسه صحبت به میان آمد و تمام وزرای پیشین روی آن تاکید کردند که باید همین روش‌ها ادامه اشته باشد.

وزیر نفت با ابراز بی‌اطلاعی از آخرین اتفاقات درخصوص اینستکس گفت: من در جریان اتفاقات اخیر در این حوزه نیستم اما همیشه اعلام کرده‌ایم که باید پول نفت در این حوزه وجود داشته باشد و بدون پول نفت کاری را پیش برد.

او با اشاره به صحبت‌هایی که درباره سیاست‌گذاری‌های عربستان در اوپک زده می‌شود گفت: این مساله موضوع جدیدی نیست. در اجلاس اخیر اوپک نیز درباره این موضوع صحبت به میان آمد و بطور کلی باید گفت که موضوع اوپک و غیر اوپک بحث تازه‌ای نیست و در این جلسه نیز یکی از بحث‌های جنجالی همین مساله بود که گذشت و اطمینان‌هایی که ما می‌خواستیم که نشست جدید اوپک و غیر اوپک آسیبی به موجودیت اوپک نزند، توقف پیدا کرد و در قطعنامه اوپک نیز منعکس شد.

مشکلی برای اجرای طرح الزام کارت سوخت نیست

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح اعزام استفاده از کارت سوخت شخصی از 20 مردادماه گفت: این طرح در تاریخ مقرر آغاز خواهد شد و به مرور کامل و تکمیل می‌شود و درباره ثبت نام‌هایی که در گذشته برای حساب‌های بانکی صورت گرفته باید بگویم که از همان ثبت نام‌ها استفاده می‌کنیم و هیچ نیازی به مراجعه به پلیس +10 نیست و بر اساس همان ثبت نام و آدرسی که مشخص شده کارت سوخت را ارسال خواهیم کرد.

وی افزود:‌ افرادی که کارت سوخت ندارند برای مدت محدود بعد از تاریخ مقرر می‌توانند از کارت جایگاه داران استفاده کنند. و با توجه به این که در حال حاضر سهمیه بندی بنزین مطرح نیست مشکلی در این خصوص وجود ندارد و این طرح اکنون تنها با هدف انضباط دادن به سوخت و جمع آوری اطلاعات است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های درپاسخ به این سوال که آیا عربستان و امارات می‌توانند جای خالی ایران را پر کنند گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند جای نفت ایران را پر کند اما این کشورها تولید خودشان را دارند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که با توجه به کاهش تولید نفت ایران آیا چاه‌های نفت دچار آسیب می‌شوند پاسخ داد: در کوتاه مدت آسیبی به این چاه‌ها وارد نمی‌شود اما راه اندازی مجدد آن‌ها نیاز به وقت و هزینه دارد. اما اگر مدت زمان توقف طولانی شود، آسیب خواهد رساند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها