استاد بین‌الملل دانشگاه:

شکایت انگلیس به شورای امنیت یک اقدام دیپلماتیک عادی است/ گفته بودیم سوریه بندری برای تخلیه چنین سوختی ندارد

یک استاد بین‌الملل دانشگاه گفت: اینکه انگلیس نیز به شورای امنیت شکایت کرده، موضوعی عادی است و انگلیس آنچه را که لازم بوده از لحاظ دیپلماتیک انجام داده است.

شکایت انگلیس به شورای امنیت یک اقدام دیپلماتیک عادی است/ گفته بودیم سوریه بندری برای تخلیه چنین سوختی ندارد

به گزارش خبر فوری ، صبح امروز خبری به نقل از دیلی تلگراف منتشر شد که بر مبنای آن اعلام شد وزرای دولت بریتانیا در حال تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌هایی برای تحریم ایران در پی توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس هستند، همچنین خبر دیگری مبنی بر این ادعا منتشر شد که نفتکش انگلیس در آب‌های عمان بوده است و بر این اساس بریتانیا از ایران به شورای امنیت شکایت کرده است. به این بهانه به سراغ دکتر علی بیگدلی استاد بین الملل دانشگاه و کارشناس بین‌الملل رفتیم تا نظر وی را جویا شویم.

علی بیگدلی در گفت‌و‌گو با خبر فوری در خصوص اقدام دیپلماتیک ایران در پی توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس و این خبر که انگلیس نیز اقدام متقابلی انجام داده است، گفت: ایران هم به شورای امنیت شکایت کرد ولی منتظر پاسخ شورای امنیت نماند و اینکه انگلیس نیز به شورای امنیت شکایت کرده، موضوعی عادی است و انگلیس آنچه را که لازم بوده از لحاظ دیپلماتیک انجام داده است.

وی با بیان اینکه بحث توقیف کشتی انگلیسی در ناتو و اتحادیه اروپا نیز مطرح شده است، گفت: آنها نیز از منافع انگلستان حمایت کردند، بنابراین کار خلافی انجام نداده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که شما معتقدید ایران باید قبل از توقیف نفتکش انگلیسی منتظر پاسخ سازمان ملل می‌ماند؟، گفت: معتقدم این برنامه گروگان گیری که در سیاست خارجی ما حاکم شده است از جهت دیپلماتیک به ما ضرر می‌زند. ممکن است که ما دست به مانور قدرتی بزنیم و کشتی انگلیسی به سمت ساحل خودمون ببریم که یک نمایش قدرتی است ولی تبعاتش برای ما خیلی سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران باید باید پاسخ دهد که این اقدام حقوقی بوده یا تلافی جویانه؟ آنها اعلام کردند که مدارک خود را به بخش حقوقی شورای امنیت ارائه دادند و گفتند ما بر اساس آن جلوی کشتی ایرانی که عازم سوریه بوده است را گرفته‌ایم. ما می‌گوییم سوریه چنین بندری ندارد که توانایی تخلیه چنین سوختی را داشته باشد.

بیگدلی با بیان این اعتقاد که اقدام ایران انتقام جویانه بوده است، تصریح کرد: اگرچه از ممکن است از جهت ظاهری و ایرانی بودن با توجه به خاطرات تلخ تاریکی که از انگلیس داریم بپسندیم ولی از جهت حقوقی شاید کار درستی نبوده است و این شکل از دیپلماسی خارجی ما به منافع ما لطمه می‌زند.

وی تصریح کرد: این روند باب همه مذاکرات ما با اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند و این کاملا به نفع اسراییل و آمریکاست که به دنبال یک اتحاد بین‌المللی علیه ایران هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بسته شدن منفذهای دییلماسی به نفع اسراییل است که فشار بیاورد که تحریم‌ها را برگردانید. اگر اقدامات انگلیس که امروز گفته‌اند بر علیه اعلام می‌شود رخ دهد دست ایران از لحاظ دیپلماتیک بسته خواهد شد، اینستکس از بین خواهد رفت و مهمتر اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا هم علیه ما اعمال خواهد شد و به دنبال این منافع آمریکا و اسراییل خواهد بود.

وی ادامه داد: بر این اساس پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت. از آژانس پرونده ما را به بهانه تخطی از مفاد برجام خواهند گفت و به شورای امنیت می‌فرستند اول بیانیه و اخطار برای ما صادر می‌کنند اگر ما جواب مثبت ندهیم ذیل بند 7 منشور سازمان ملل خواهیم رفت.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که اگر از برجام هم خارج نشویم ممکن است ذیل بند 7 منشور سازمان ملل برویم؟ نیز گفت: تا الان اتفاق خیلی مهمی در خارج شدن ما از تعهدات برجام نیفتاده است این بستگی دارد که ما تا چه مرحله‌ای غنی‌سازی را جلو ببریم.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • روند
    0

    خیلی ها یا سرمایه ایران را می دزدند .یا از روی ندانم کاری چنین عملی را انجام می‌دهند که پول بدهند بن انگلیس وامریکا .وخیلی از نمایندگان بی سواد مجلس هم آنها را تشویق می کنند

  • احسان قاسمی
    0

    جناب آقای دکتر بیگدلی شما که استا دانشگاه هستید چرا این حرف را می زنید. مگر انگلیس که کشتی ما را غیر قانونی توقیف کرد و ما اول از طریق دیپلماتیک وارد شدیم مشکل حل شد ؟ بله این تئوری ها تدریسش در دانشگاه خوب و شیرین است. ولی بعضی اوقات بعضی از کشور ها زبان دیپلماتیک نمی فهمند و حتما باید زور ببیند مثل انگلیس . هیچ تبعاتی هم نخواهد داشت. از این بدتر دیگه نمی شه فشار حداکثری روی اقتصاد ایران است.

  • یاس
    0

    این یارو حالیش نیست... یارووو دیپلماتیک دیپلماتیک نکن... آمریکا و انگلیس و متحدانشون انگشت ب دهن موندن توی این اتفاقات اخیر و به قدرت ایران پی بردن... بفهم... دیپلماتیک حرکتهای این چند روز ظریفه... بفهم...

  • علی
    0

    دنیا بداند که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تا کنون موارد اختلافی خود را با کشورهای آسیایی به شورای امنیت نبرده اند وبا اهرمهای قلدرمأبانه خود آن کشور را سرجایش خود مینشاندند ولی چه قدر خوار وذلیل شد ه اند در مقابل قدرت ایران متوسل به شورای امنیت شده اند! آیا این چیزی جز اقتدار ایران رامیرساند؟

    نظرات شما -
    • احسان قاسمی
      0

      احسنت. کاملا درسته. این نشانه اقتدار ایران هست و باید ادامه یابد

  • جعفر
    0

    ایران بهترین کار کرد؟ چیزی که عوزی داره گلگی نداره

  • ع.ف
    0

    خسته نباشی استاد جان!ِ چه تحلیلی!! جواب زور فقط زور است جواب زور مهربانی و چاپلوسی و تسلیم نیست. عزتمند بودن با خم شدن جلوی آمریکا به دست نمیاد. باید هزینه و مقاومت کرد تا ایران و ایرانی را خوب بشناسند. کدوم تحریم رو برداشته بودند که شما استاد نگران برگشتن اونها هستید!!! تعصب کورکورانه تعصب عصر جاهلیت است. تعصب به یک پیمان اشتباه مثل برجام کوتاه بینانه است

  • سجام
    0

    ایران پوزه آمریکا و انگلیس رو به خاک مالیده اونا حاج و واج موندن پهبادشون و کشتیشون به باد رفت چهل ساله تمام زورشونو زدن هم جنگ نظامی و هم جنگ اقتصادی و تهاجم فرهنگی کردن هیچ غلطی نتونستن بکنن

  • ایرانی
    0

    احسنت بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ک چنین با دل و جرات هس مثل بعضی ها ترسو و باج بده نیس این سپاه افتخار ایران هس

  • ناشناس
    0

    جواب های هوی است ، کدوم دیپلماسی مرد مومن مگه انگلیس و آمریکا و امثالهم دیپلماسی میفهمن ؟؟؟ ایران بهترین کارو انجام داد اگه ایران جواب نمیداد مطمئن باش گستاخ تر میشدن ، خسته نباشید شیرمردان سپاه

  • جهان
    0

    در شرایط کنونی بهترین و موثرترین کاری که میتونست انجام بده همین حرکت بود این شغال پیر همون انگلیسی هست که خیلی سواری از گرده این ملت گرفته اون موقع سازمان ملل کجا بود اینو مطمین باش جناب استتتتتتاد اگر امروزم انگلیس میتونست کار خودشو با قلدری و زورگویی پیش ببره سلام سازمان مللی که دقیقا حکم مترسک رو داره رو هم جواب نمیداد چه برسه که بخواد دست به دامنش بشه امروزم از روی درماندگی این کارو کرده از بنیادش برجام و توافق با یانکیها و گاوچرونها اشتباه بود و خوشبختانه خدا خودش به این ملت لطف کرد و خودشون زدن زیر کاسه آشی که واسه ایران عزیز پخته بودن وگرنه هیچ فرقی لپبین اون اوبامای کثیف واین ترامپ هرزه نیست چون جفتشون خویه استعمارگری و قلدر معابی رو دارن فقط تنها فرقشون اینه ترامپ یک کفتارسفیده واون یکی یک‌کفتار سیاه بود و ذات وجودی کفتار لاشه خوری و ارتزاق از طعمه دیگران هستش و این وسط انگلیس هم حکم لاش خوری رو داره که به امید طعمه کفتار هست تا به کاسه لیسیش بپردازه نسل و ژن انگلیسی وامریکایی چه رنگش سیاه باشه چه سفید چه زن و چه مرد برپایه وحشیگیری و لاش خوری هست حالا میخواد سیاست مدار باشه چه ملت این دوکشور چون یک ملت لاشخور و جانی به یک رییس جمهوری مثل خودشون و از جنس خودشون رای میدن دقیقا مصداق این مساله رو میتونید تو فیلم خانه پوشالی ساخته خودشون ببینید به امید روزی که ایران و ایرانی هرروز سربلند تر و آزاده تر از قبل در دنیا باشن .جانم فدای ایران و ایرانی

  • ناشناس
    0

    یعنی اين خبرنگار شما از اين جناب دکتر نپرسید که مگر چیز دیگری هم مونده است تا انگلیس و اروپا با آن ما را تحریم کنند؟ نمیدونم اینا چطوری مدرک دکتری می گیرند؟

  • بنده خدا
    0

    بابا رهبری خودشون میدونند با این روبهان چگونه رفتار کنند کسی الکی دخالت نکند

  • محسن
    0

    دوستان عزیز اگر میبینید که ما همانند کشورهای عربی باج نمیدهیم یا به عبارتی گاو شیرده نمیشویم فقط به یک چیز برمیگرده اونم اینکه ایرانی جمعات زیر حرف زور نمیرود به عبارت دیگر روح جمعی ایرانی جمعات وطن پرست است ناموس پرست است که اونطرفی ها بهش میگویند پاتریاتیک دقت کنید گفتم روح جمعی جامعه نه من یا شما یا این استاد گرامی که باهاش مصاحبه شده است بلکه اکثریت جامعه ایرانی مد نظر است بزارین یه مثال ساده بزنم شاید خیلیامون ازش بیخبریم: ⭕️ دولت ژاپن تنها شش روز پس از تسلیم شدن به ارتش ایالات متحده در ایام پایانی جنگ دوم جهانی، جلسه‌ای محرمانه در محل اقامت نخست‌وزیر تشکیل داد که موضوعش نه ربطی به بمباران‌های هسته‌ای داشت و نه میلیون‌ها آواره‌ی جنگی، بلکه درباره غریزه جنسی سربازان آمریکایی بود!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها