ایران خودرو به مجمع میرود/ واقعیت‌هایی که باید درباره این خودروساز بدانیم

در آستانه برگزاری مجمع گروه صنعتی ایران خودرو این گروه خودروسازی هر چند در سال ٩٧ زیان شناسایی کرده و سودی برای تقسیم ندارد اما عملکرد ۶ سال اخیر آنها نشان میدهد که «خودرو» در این سال ها برای زنده ماندن تلاش کرده است.

ایران خودرو به مجمع میرود/ واقعیت‌هایی که باید درباره این خودروساز بدانیم

یک بررسی تحلیلی نشان می دهد که تا پایان سال ۹۱ شرکت ایران خودرو ۲۷۳ میلیارد زیان انباشته داشته و در ۱۹ شهریور ماه ۹۲ این زیان به ۳۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

اما شرکت در این سال ها ها طوری هدایت می شود که در پایان سال ۹۶ مبلغ ۴۴۲ میلیارد تومان سود انباشته شده داشته و طی چهارسال و ۶ ماه حرکت ایران خودرو روبه رشد بوده است.

در سال ۹۷ به دلیل افزایش ۴ برابری نرخ ارز و تورم نزدیک به ۷۰ درصدی مواد و قطعات در صنعت خودرو و سرکوب قیمت ها ، نظام سودآوری ایران خودرو مختل می شود. شورای رقابت در سال ۹۷ در قبال تورم بالای ۷۰ درصدی فقط مجوز افزایش قیمت به طور متوسط ۶ و ۹۷ صدم درصد را صادر کرد.نکته دیگر زیان سال ۹۷ ایران خودرو زیان عملکردی نیست بلکه تحمیل شرایط به ایران خودرو است .همچنین در ۱۹ شهریورماه سال ٩٢ تعداد تولید روزانه ایران خودرو کمتر از ۱۱۰۰ دستگاه بود که بیش از ۹۴ درصد آن هم ناقص بوده است.

در طول دوره مدیریت کنونی درسال ۹۶ متوسط تولید روزانه ایران خودرو به دوهزار و ۸۴۶ دستگاه رسیده که ۱۰۰ درصد کامل تولید و به دست مشتریان رسیده است.

قبل از این دوران خودروی رانا از هر ۱۰۰ خودرو تولیدی ۹۲ دستگاه آن در کیلومتر کمتر از ۲ هزار برگشت می خورد و از نظر کیفی مشکل داشت که مدیریت کنونی ایران خودرو بعد از روی کار آمدن رانا را متوقف کرد و یک بازبینی اساسی روی آن انجام داد و مشکلات کیفی آن برطرف و سپس دستور تولید مجدد آن را صادر کرد .

ایران خودرو از دوران اخیر زنده بودن خط تولید را حتی در شرایط بحرانی نبود قطعه ، تجربه کرده است. در شهریور ماه سال ۹۲ متوسط ارزبری محصولات ایران خودرو ۴ هزار و ۵۰۰ دلار بوده و الان به ۲۲۰۰ دلار رسیده و تا آخر امسال به ۱۸۰۰ دلار می رسد.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها