اختلاف ۱۹.۵ برابری تورم در کشورهای اروپایی!

شکاف تورم در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از پیش شده است.

اختلاف ۱۹.۵ برابری تورم در کشورهای اروپایی!

تا پایان دوازده ماه منتهی به ژوئن، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو برابر ۱.۳ درصد و در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا معادل ۱.۶ درصد بوده است. این نرخ اگر چه در مقایسه با ماه قبل تغییری نکرده است اما در سطح اتحادیه اروپا ۰.۵ درصد و در سطح منطقه یورو ۰.۳ درصد کمتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال قبل است.

آمارهای تورم نشان دهنده آن است که با وجود تلاش های بانک مرکزی اروپا برای رساندن تورم کشورهای عضو به سطح هدف گذاری شده ۲ درصدی، اختلاف معناداری بین کشورها وجود دارد به گونه ای که تورم رومانی با ۳.۹ درصد ۱۹.۵ برابر تورم یونان با ۰.۲ درصد است و این کار را برای بانک مرکزی اروپا بسیار سخت خواهد کرد.

در بین کشورهای اروپایی، بالاترین نرخ تورم مربوط به رومانی با ۳.۹ درصد بوده است و پس از آن، مجارستان با ۳.۴ درصد، لتونی با ۳.۱ درصد و اسلواکی و هلند با ۲.۷ درصد در رده های بعدی قرار دارند. کمترین نرخ تورم نیز مربوط به یونان با ۰.۲ درصد است و نام قبرس با ۰.۳ درصد، دانمارک و کرواسی با ۰.۵ درصد و اسپانیا با ۰.۶ درصد در رده های بعدی دیده می شود.

در بین دیگر کشورهای اروپایی، نرخ تورم ایتالیا ۰.۸ درصد، فرانسه ۱.۴ درصد، آلمان ۱.۵ درصد، اتریش و سوئد ۱.۶ درصد و انگلیس دو درصد اندازه گیری شده است. نرخ تورم در بین کشورهای غیر عضو نیز برای ایسلند ۲.۲ درصد، سوئیس ۰.۷ درصد و نروژ ۲.۱ درصد اندازه گیری شده است.

بر مبنای ماهانه، بالاترین نرخ تورم مربوط به ایسلند با ۱.۶ درصد بوده است و پس از این کشور، یونان با ۰.۶ درصد و استونی با ۰.۵ درصد قرار دارند. کمترین تورم در ماه ژوئن نیز مربوط به رومانی با منفی ۰.۴ درصد بوده است. در لوکزامبورگ، لیتوانی و دانمارک تورم ماهانه منفی ۰.۳ درصد بوده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها