11 درصد جعیت ‌کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون حدود 11درصد از جمعیت این استان را عشایر تشکیل می دهند.

11 درصد جعیت ‌کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند

«مجید علی پور» افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد ازجمله استان هایی است که تمرکز جمعیت عشایر درآن بالاست و ساختار اجتماعی استان بر مبنای سلسله مراتب ایلی است که به سوابق عشیریه ی بودن استان برمی گردد و حتی در ساختار اجتماعی شهر های استان هنوز ساختار ایلیاتی حفظ شده است.

وی اظهار کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد 6 ایل بومی شامل بویراحمد، چرام، باشت بابویی، طیبی، دشمن زیاری و بهمئی و دو طایفه مستقل قشقایی و ممسنی وجود دارد.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: عشایر استان بیش از یک میلیون راس دام سبک دارند و سالانه به علت زایش و زاد و ولد حدود یک میلیون راس نیز تولید دارند.

علی پور با بیان اینکه عشایر استان در 70 درصد وسعت استان پراکندگی دارند، تصریح کرد: مهمترین نقش های عشایر در استان این است که به عنوان ارکان اقتصادی استان محسوب می شوند، بیشترین تولیدات دامی استان را دارند(سالانه بیش از 7800 تن گوشت تولید می کنند)، بیش از 26 هزار تن شیر، بیش از 400 تن پشم و بیش از 150 تن روغن و کشک تولید می کنند.

وی ادامه داد: هم‌چنین سالانه بیش از 10 هزار متر مربع صنایع دستی از سوی عشایر استان تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در بخش کشاورزی عشایر بیش از 23 درصد عرصه های زراعی استان را در اختیار دارند که 53 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان متعلق به عشایر است. بیش از 4 هزار و 600 هکتار باغ قلمستان در استان متعلق به عشایر است.

علی پور بیان کرد: تقریبا بیش از 90 درصد جامعه عشایری شاغل محسوب می شوند و این قشر اکثر اعضای خانوارش شاغل هستند به طوری که از 6 سال تا بالای 70 سال زن و مرد همه مشغول به فعالیت هستند. نرخ بهره وری در جامعه عشایر استان بالاست.

وی تاکید کرد: سرانه دام خانوار عشایر بیش از 80 راس است البته در بعضی از شهرستان های استان سرانه دام از میانگین کشور بالاتر است و در بعضی از شهرستان ها سرانه بسیار پایین است.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مهمترین وظیفه امور عشایر استان طرح عملیات اجرایی اسکان، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، ارائه امکان سنجی و مطالعات جامع مناطق عشایری، ایجاد توسعه اشتغال در مناطق عشایری، طرح جایگزینی سوخت فسیلی، آموزش و ترویج در مناطق عشایری و هدایت، حمایت و نظارت بر شبکه تعاونی های عشایری است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها