سه حقوقدان جدید شورای نگهبان چه کسانی هستند؟

سه‌شنبه 25 تیرماه انتخابات سه عضو حقوقدان شورای نگهبان از میان پنج کاندیدای معرفی‌شده از سوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت.

سه حقوقدان جدید شورای نگهبان چه کسانی هستند؟

علی غلامی، یکی از حقوقدانان پیشنهادی رئیس قوه قضاییه برای شورای نگهبان، پیش از آغاز نطقش از این انتخابات انصراف داد. بنابراین نمایندگان مجلس باید از میان چهار کاندیدای موجود سه نفر را انتخاب می‌کردند.

دفاعیات کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان

یکی از این کاندیداها محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران در مجلس دهم بود. این اولین بار بود که یک نماینده مجلس به‌ عنوان کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی می‌شد. او در دفاعیات خود برای تصدی این پست گفت: «انگیزه من از پذیرفتن این مسئولیت شخصی نیست و با مطالعه و مشورت این پیشنهاد را قبول کردم و به این نتیجه رسیدم که شاید حضورم در شورای نگهبان بتواند تغییراتی ایجاد کند تا هم مجلس شورای اسلامی کارآمدتر باشد و هم شورای نگهبان ارتقا یابد.»

محمدحسن صادقی‌مقدم، مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد در زمان فرهاد رهبر، نیز از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان بود که در دفاع از خود اظهار کرد: «قطعاً اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس با همکاری یکدیگر می‌توانند در تقلیل موارد ارجاعی قوانین به مجمع تشخیص موثر باشند که این کار از طریق برگزاری نشست‌های مشترک میسر می‌شود.»

در لیست حقوقدانان معرفی‌شده به مجلس نام یک کاندیدای جوان هم به چشم می‌خورد. هادی طحان‌نظیف، متولد سال 61، در دفاع از خود به تشریح کارنامه‌اش و حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس و پژوهشکده شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: «همواره دغدغه‌ام این بوده که ارتباط و تعامل و هم‌افزایی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برای خدمت به انقلاب و مردم افزایش یابد. هم‌افزایی بین مجلس و شورای نگهبان منجر به توسعه حقوق عمومی در کشور می‌شود.»

او عنوان کرد: «ارتقای کیفیت قانون‌گذاری و کاهش هزینه آن از طریق تعامل هرچه بیشتر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حاصل می‌شود. یکی از دغدغه‌های همیشگی من تبیین دقیق و صریح ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان مجلس بوده است. به‌ عنوان عضوی از پژوهشکده شورای نگهبان بر این باورم که تعامل هرچه بیشتر میان کارشناسان دو مجموعه سبب ارتقای کیفیت قانون‌گذاری و مانع از تورم قانون می‌شود.»

عبدالحمید مرتضوی، که پیشتر در معاونت قضایی دادگستری استان مازندران فعالیت می‌کرده، آخرین کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان بود که به دفاع از خود پرداخت و خطاب به نمایندگان گفت: «از اینکه خود را در معرض ارزیابی شما قرار می‌دهم بسیار خوشحالم. به تصمیم شما امیدوارم و دغدغه خاطرم این است که ان‌شاءالله تمامی همکاران در صلاحیت‌ها دیگر نگرانی‌ نداشته باشند.»

در نهایت محمد دهقان با 230 رای، محمدحسن صادقی‌مقدم با 181 رای و هادی طحان‌نظیف با 156 رای به‌ عنوان سه حقوقدان راهی شورای نگهبان شدند.

کدام عضو حقوقدان شورای نگهبان آرای بیشتری کسب کرده است؟

اگرچه محمد دهقان توانست رای خوبی از مجلس شورای اسلامی به دست آورد، اما محسن اسماعیلی در دور قبل با هفت رای بیشتر از دهقان، یعنی با رای 237 نماینده، به شورای نگهبان رفته بود.

در دور قبل انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان که 23 تیرماه سال 92 برگزارشده بود، نجات‌الله ابراهیمیان با 130 رای، سام سوادکوهی‌فر با 147 رای و محسن اسماعیلی با 237 رای به‌ عنوان حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب‌ شده بودند.

همچنین سه حقوقدان دیگر شورای نگهبان در 23 تیرماه سال 95 انتخاب‌ شده بودند. در این انتخابات عباسعلی کدخدایی با 203 رای، محمدرضا علیزاده با 178 رای و سید فضل‌الله موسوی هم با 142 رای به عضویت شورای نگهبان درآمدند.

محمدرضا علیزاده 27 اردیبهشت‌ماه درگذشت و نهم مرداد 97 سیامک ره‌پیک، با 145 رای نمایندگان، جانشین عضو فقید حقوقدان شورای نگهبان شد.

در میان 6 عضو حقوقدان حاضر در شورای نگهبان، محمد دهقان با 230 رای بیشترین آرای نمایندگان را برای ورود به شورای نگهبان به خود اختصاص داد و عباسعلی کدخدایی با 203 در جایگاه دوم قرار دارد. محمدحسن صادقی‌مقدم، هادی طحان‌نظیف، سیامک ره‌پیک و سید فضل‌الله موسوی، هم به ترتیب از نظر کسب رای نمایندگان، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

منبع: اعتمادآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها