رویکردهای شوراهای شهر چیست؛ سیاسی یا شهری؟

در الگوهای موفق مسئولیت که برعهده شوراهای شهر در جهان است، تعیین نرخ وسایل حمل و نقل عمومی و خدمات دولتی و همچنین اخذ ورودی به پارک‌ها و سینماها و غیره در اختیار شوراها قرار دارد.

رویکردهای شوراهای شهر چیست؛ سیاسی یا شهری؟

به گزارش خبرفوری ، انتخابات شوراهای شهر و روستاها یکی از مهم‎ترین انتخابات‎ در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‎شود که معمولاً تعداد بیشتری از افراد برای حضور در این انتخابات کاندیدا می‎شوند.

به طورمعمول با توجه به اینکه روند برگزاری انتخابات شوراها و شرایط حضور در آن از روال قانونی راحت‎تری نسبت به انتخابات‎های دیگر همچون مجلس و ریاست‏جمهوری برخوردار است، افراد بیشتری برای حضور در این انتخابات نامزد می‏شوند تا شانس خود را برای حضور در کرسی‎های شورای شهر خود مورد ارزیابی قرار دهند.

متاسفانه آنچه در طی سال‎های اخیر در انتخابات شوراها صورت گرفته است توجه به این موضوع بوده که افرادی و گزینه‎هایی در این انتخابات حضور دارند که بعضاً هیچ‎گونه آشنایی با مباحث مدیریت شهری ندارند و تنها به واسطه قرار گرفتن نامشان در لیست یک جریان سیاسی و یا تبلیغات انتخاباتی گزاف می‎توانند در شوراها حضور داشته باشند.

تجربه چندسال اخیر مربوط به فسادهای مالی و زد و بندهای سیاسی در شوراهای شهر و روستا به خوبی نشان دهنده این است که برخی برای کسب قدرت برصندلی‎های شوراهای شهر تکیه زدند تا با زد و بندهای سیاسی و اقتصادی به مقاصد مدنظر خود دست پیدا کننند.

امروز عرصه انتخابات شوراهای شهر به گذرگاهی برای ورزشکاران و هنرمندان به منظور ورود به کار سیاسی تبدیل شده است، روندی که در عملکرد کاری شوراها تاثیر بسزایی داشته و سبب شده تا این نهاد به یک فضای رقابتی برای اعضای آن تبدیل شود.

اما بدون شک آنچه اهمیت دارد این است که شوراهای شهر و روستا در سال 1378 برای این شکل گرفت که نقش مردم و مسئولین شهری در حل مشکلات افزایش پیدا کند چنانکه در ماده قانونی مربوط به تشکیل شوراهای شهر و روستا آمده است شوراها در ذیل فصل قانونی مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی برای مسئولیت پذیری و نظارت بر امور تصدی‌گری تدوین شده‌اند و الگوهای موفق در دنیا نیز تقریباً همه وظایف تصدیگری را از طریق نظارت شورا بر بخش خصوصی به شوراها داده‌اند.

در الگوهای موفق مسئولیت که برعهده شوراهای شهر در جهان است تعیین نرخ وسایل حمل و نقل عمومی و خدمات دولتی و همچنین اخذ ورودی به پارک‌ها و سینماها و غیره در اختیار شوراها قرار دارد و در واقع شوراها ناظر هستند و در این حد اختیارات شوراها را گسترده و از حیطه کاری دولت خارج کرده‎اند که نتیجه آن کوچک کردن دولت و دستیابی به توسعه است روندی که شاید اجرا و تحقق آن در شوراهای شهر و روستا کشورمان به کندی پیش می‎رود.

انتظار می‎رود که کسانی در انتخابات شوراهای شهر حضور پیدا کرده و در معرض رای مردم قرار گیرند که برای جدی و البته تحصیلات مربوط به مدیریت شهری در رویکرد کاری آن‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند در جهت حل مشکلات مردم اقدام جدی را انجام دهند.

امروزه کلانشهرها در کشورمان با مشکلات متعددی همچون ناوگان حمل ونقل عمومی، کمبود فضای سبز، آلودگی هوا و مشکلات بهداشتی روبه رو هستند از این رو برای رفع این مشکلات باید افرادی در شوراهای شهر حضور پیدا کنند تا برنامه جدی را برای حل مشکلات شهری مردم که جز دغدغه‎های روزمره آن‌ها است تهیه و تدوین کنند.

32

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها