رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی :

موضوع آب مشهد یک مساله بسیار پیچیده و فراتر از حوزه استانی است/دولت از طرح انتقال آب حمایت جدی داشته باشد

موضوع آب مشهد یک مساله بسیار پیچیده و مهم و فراتر از حوزه استانی است، از این رو نمایندگان تاکید ویژه ای بر حضور شخص وزیر نیرو در جلسات مرتبط با این موضوع را داشتند.

موضوع آب مشهد یک مساله بسیار پیچیده و فراتر از حوزه استانی است/دولت از طرح انتقال آب حمایت جدی داشته باشد

به گزارش مشهد فوری ؛ حمید بنایی در گفتگویی اظهار داشت: مقرر شده است که هر دو ماه یکبار جلسه ای باحضور مسئولان استان خراسان رضوی و وزیر محترم نیرو و معاون وزیر در باره آب مشهد برگزار شود که جلسه اخیر ششمین جلسه در طول یک سال گذشته و دومین جلسه از ابتدای سال جاری بود و در آن وزیر نیرو، معاونان وزیر، تعدادی از نماینده های مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ، استاندار و مسئولان آبی خراسان رضوی حضور داشتند.

وی تصریح کرد: موضوع آب مشهد یک مساله بسیار پیچیده و مهم و فراتر از حوزه استانی است، از این رو نمایندگان تاکید ویژه ای بر حضور شخص وزیر نیرو در جلسات مرتبط با این موضوع را داشتند.
بنایی با بیان اینکه در جلسات قبلی تمام جنبه های این موضوع از جمله حفر چاه، انتقال آب، سهم آب ترکمنستان از استان، حضور زائران در مشهد، سد دوستی ، حاشیه شهر مشهد و صرفه جویی در مصرف آب مورد بررسی قرار گرفته بود، اظهار داشت: در این جلسه موضوع انتقال اب از دریای عمان به استان خراسان رضوی نیز که بالغ بر ۵۰ جلسه در کمیسیون عمران و وزارت نیرو درباره آن انجام شده است مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که این طرح در مرحله نهایی می باشد و هفت شرکت نیز جوانب مختلف آن را مورد بررسی قرار داده اند و بیش از ۹۰درصد کار مطالعاتی آن نیز انجام شده است .
نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه طرح انتقال آب از دریای عمان بخش به بخش مورد بررسی قرار گرفت و معاونان وزیر و مدیران آبی استان در پاسخ به سوالات ، موارد لازم را ارائه کردند. جمع بندی نهایی از این جلسه این طور بود که در این مرحله وزارت نیرو باید سهم تخصیص اب از دریای عمان را برای شهر مشهد مشخص کند، همچنین خرید چاه های کشاورزی غیرمجازدر شهر مشهد و صدور مجوز برای حفر ۵۷حلقه چاه جدید در مشهد نیز از جمله موارد دیگراین جلسه می باشد.
بنایی ادامه داد: همچنین در این جلسه تاکید ویژه صورت گرفت که چون موضوع اب یک مساله امنیتی می باشد و انتقال اب نیز یک موضوع هزینه بر است دولت باید حمایت ویژه و جدی از آن داشته باشد و در کنار کمک به تامین هزینه ، موضوع پدافند غیر عامل و نظارت جامع و کاملی بر مجریان طرح داشته باشد.
وی تصریح کرد: وزیر نیرو نیز که طرح انتقال آب از دریای عمان را قبول دارد و از ان حمایت جدی می کند و به شدت نیز پیگیر این موضوع می باشد ، به مشاور طرح اعلام کرد که تامین اعتبار لازم برای اجرای این طرح صورت خواهد گرفت .
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این طرح در استان سیستان و بلوچستان اغاز شده است ، اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان مصارف و منابع این طرح مشخص شده است اما در استان خراسان رضوی هنوز این موضوع مشخص نشده و به جمع بندی نهایی نرسیده است .از طرفی هزینه دقیق اجرای این طرح هنوز مشخص نمی باشد و مشاور طرح میزان زمان لازم برای اجرای این طرح را هنوز اعلام نکرده است اما برداشت هایی که وجود دارد بین ۸تا ۱۰ سال برای اجرای این طرح زمان نیاز می باشد.
بنایی با بیان اینکه طرح حامیان آب که توسط استاندار خراسان رضوی مطرح شد و در ابتدای سال رونمایی از آن صورت گرفت کار بسیار علمی می باشد، اظهار داشت: در این جلسه همچنین به وزارت نیرو بابت حوزه آب روستایی استان خراسان رضوی نیز تذکر داده شد که مدیریت این حوزه هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود تا از بلبشوی فعلی خارج گردد و اگر بنا بر ادغام این حوزه است نیز هرچه زودتر انجام شود.

منبع: قدس آنلاین

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها