مروری بر زمینه‌های سیاسی کاهش قیمت سکه و ارز؛

سیگنال مذاکره یا منتفی شدن جنگ؛ علل پایین آمدن قیمت دلار و سکه چیست؟/ برخی کارشناسان: قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید

مشاهدات نشان می‌دهد کاهش قیمت سکه و دلار و حتی خودرو بعد از تنش‌های اخیر ایران و آمریکا و عدم درگیری نظامی بین طرفین آغاز شد.

سیگنال مذاکره یا منتفی شدن جنگ؛ علل پایین آمدن قیمت دلار و سکه چیست؟/ برخی کارشناسان: قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید

به گزارش خبر فوری ، وبگاه خبری فاکس بیزینس طی گزارشی از تاثیر سخنرانی های اخیر دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) و پومپئو(وزیر امور خارجه ایالات متحده) بر قیمت اوراق و ارز و بیش از آنها، بهای جهانی نفت سخن گفت. بر اساس گزارش این وبگاه، اعلام مواضع اخیر ترامپ و پومپئو و سیگنال‌هایی که برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌فرستند باعث شده که قیمت نفت تا حدی پایین بیاید.

مایک پومپئو اخیرا گفته است که امریکا قصد مذاکره با ایران را دارد. طبق ادعای فاکس بیزینس، پومپئو در جلسه کابینه اعلام کرده است که خود ایران هم نسبت به این موضوع بی‌میل نیست. حرف پومپئو به سرعت تاثیرش را بر قیمت نفت گذاشت به طوری که بهای هر بشکه نفت خام به 57 دلار سقوط کرد و قیمت نفت معیار برنت هم به 64 دلار در هر بشکه رسید.

از نظر نویسنده فاکس بیزینس، این تغییر قیمت ربط مستقیم به دعاوی اخیر پومپئو دارد. از نظر این سایت هر چند ایران اخیرا گام دومش را در غنی سازی اورانیوم( پس از خروج آمریکا از برجام) برداشته است اما نباید فراموش کرد که رئیس جمهور روحانی گفته است اگر همه تحریمها برداشته شود مذاکره مجددا ممکن است.

از نظر نویسنده این نشان می‌دهد که کاهش نسبی قیمتها مبتنی بر نشانه های دو طرف جهت مذاکره است. اما این حرف تا چه حد درست است؟ برای قضاوت درست اولا باید به قیمت نفت در بازه زمانی طولانی تر رجوع کرد و ثانیا باید به بازار ارز و طلای داخل کشور پرداخت تا متوجه شد که آیا این شرایط باعث کاهش قیمتها در داخل ایران هم شده است یا نه؟

قیمتها در ایران هم پایین آمد؛ حباب‌ها در حال ترکیدن هستند

همزمان با این اتفاقات، قیمت شاخصهای اقتصادی مهم در ایران هم در سه روز اخیر به شدت پایین آمده است. این کاهش قیمت به خصوص در مورد سکه و دلار به خوبی قابل مشاهده است.

جدول زیر، به خوبی این شرایط قیمت کاهشی را نشان می‌دهد:

شاخص اقتصادی

26 تیر

25 تیر

24 تیر

سکه

3.830.000 تومان

4.058.000 تومان

4.292.000 تومان

طلا(گرم . 18 عیار)

372.600 تومان

402.000 تومان

414.400 تومان

دلار

11.650 تومان

11.900 تومان

12.450 تومان

کاهش قیمت حاصل سیگنال‌های مذاکره است یا ریخته شدن ترس مردم از جنگ؟

شاید بسیاری گمان کنند که این کاهش قیمت به صحبتهای اخیر ترامپ و پومپئو مربوط باشد. با کمی بازگشت به عقب اما متوجه می‌شویم که این نظر نادرست است. قیمت سکه در روز 22 تیرماه حدود 85 هزار تومان نسبت به روز قبلش پایین آمد. در جریان معاملات 22 تیرماه بازار آزاد تهران ، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 440 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 280 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 270 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 380 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار تومان داد و ستد شد.

کاهش قیمت چند روز قبل از 22 تیر یعنی در تاریخ 19 تیر هم قابل مشاهده است. در جریان معاملات بازار آزاد تهران در این روز، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 520 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 300 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 500 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد شد.

اما می‌پردازیم به دو روز قبل یعنی 17 تیر. در جریان معاملات روز 17 بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 555 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 370 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 500 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد شد.

مشاهدات بازار نشان می‌دهد که شبیه این روند قیمتها، تقریبا برای دلار هم رخ داده است. بنابراین، بعید است روند کاهشی قیمت سکه و ارز در این دو هفته اخیر ربطی به اظهارات مقامات آمریکا و ادعای آنها مبنی بر مذاکره با مقامات ایران باشد.

اتفاقا مشاهدات نشان می‌دهد کاهش قیمت سکه و دلار و حتی خودرو بعد از تنشهای اخیر ایران و آمریکا و عدم درگیری نظامی بین طرفین آغاز شد.

گزارشها و آمارها به خوبی تایید می‌کند که کاهش قیمتها با التهاب‌های اخیر در خلیج فارس همزمانی دارند. دو نمودار زیر، نرخ ارز و قیمت سکه بهار آزادی را از 25 خرداد تا 25 تیرماه نشان می‌دهد:

نمودارهای فوق به خوبی نشان می‌دهند که بعد از فاش شدن بلوف سیاسی ترامپ مبنی بر حمله به پایگاههای نظامی ایران اعتماد مردم که تا آن لحظه نگران جنگ بودند، به بازار بیشتر شد. همین اعتماد بیشتر مردم هم باعث افزایش خرید و کاهش قیمتها گردید.

قیمتها پایین‌تر خواهد آمد؟

در این میان بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در آینده و با بیشتر مشخص شدن لفاظی‌های مقامات آمریکا علیه ایران و همچنین اوج گیری انتخابات ریاست جمهوری 2020 و عقب نشینی بیشتر ترامپ از مواضع ضد ایرانی‌اش و در نتیجه کمتر شدن ترس مردم از جنگ قیمتها پایین و پایین تر می‌آیند.

اکنون، نظر شما چیست؟ آیا با این تحلیلها موافقید؟ به نظر شما قیمتها پایین‌تر می‌آید واین شرایط، ربطی به شرایط سیاست خارجی دارد یا خیر؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • محمد
    0

    اگر چه تنشهای سیاسی چه داخلی و جه خارجی در قیمت ارز موثر است اما مهمترین علت جلوگیری از تخصیص ارز به کالاهای غیر ضروری است رونق صادرات و واردات در مرزها. است و.......

  • ناشناس
    0

    قیمت دلار رو بانک مرکزی مدیریت میکنه و نمیزاره به خاطر کاهش زیاد نرخ ارز بازار بورس و .... که وابستگی به نرخ دلار دارند با ضرر و مشکل مواجه بشن و بارها این موضوع که ثبات بازار ارز برای دولت مهم هست اعلام شده و بحث مذاکره علنی چون باعث رکود میشه فعلا منتفی هس و همکاری مردم وعدم همراهی با دلالهای بازار باعث تقویت تدریجی پول ملی وآماده شدن شرایط مذاکره خواهد شد.

  • مسعود
    0

    خیر.ابن آرامش قبل از توفان است .بعد از انتخابات 2020 توفان شروع میشود.

  • علی
    0

    این قیمت دلار دوباره دولت داره میاره پایین ک ارز های مردمو رو جمع کنه بعد یه دفعه میبره بالا ک بودجه خودشو جمع کنه بعدشم فلان چیز ۱۰۰۰ تومان گرون شده بعد ۲۰۰ تومان میاید پایین میگین ارزون شده سره کی دارین کلاه میذارین شماها ......

  • بی نام
    0

    گول این دولت را دیگه نمیخوریم کار خودشونه

  • پوریا
    0

    نخیر هیچ ربطی بمساعل سیاسی نداره اگه بخواد ربطی داشته باشه فقط فوقش ده درصد ن سیصد درصدی ک دیدیم.تنها دولت برای پر کردن خزونش و زمانیکه دلار کم میاره اونو پایین میاره مردم بترسن سریع بفروشن تا دلار از دست مردم گرفت و خودش پولدار شد دوباره اونو گرون میکنه

  • رضا مهدوی
    0

    هر چی پایان خوشی نداره میتونه یه بازی جدید باشه که سودی برای مردم عادی نخواهد داشت

  • سنایی
    0

    اگر سیاست خارجی ما تاثیر گذار بود که خود ظریف رو تحریم نمیکردن،؛؛ به غیر از مصاحبه با شبکه های تلوزیونی آمریکایی کاری از دستش بر نمیاد

  • یلدا
    0

    خدا رحم کنه ـ اینا نشانه های آرامش قبل از طوفان است -فکر کنم بازم خوابهای بدی برای مردم دیدن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ارامش قبل از طوفان

  • صاعد
    0

    حتما‌تاثیر‌دارد

  • Ali
    0

    قیمت دلار بسیار سیاسی است. در داخل سازمان مشخصی تلاش کرده بعد از پایین آمدن تعهدات برجام‌قیمت دلار پایین بیاد و برای تبلیغات سیاسی علیه دولت ازش استفاده خواهد کرد. دولت تمایلی به پایین آمدن قیمت دلار زیر ۱۲۰۰۰ ندارد. مسلما بعضی نیروها که از شرایط موجود سود میبرند مقاومت خواهند کرد؛ مثلا صرافیها.

    نظرات شما -
    • سید علی
      0

      خوبه با این که طرفدار دولت هستی اما اعتراف میکنی که نفع دولت در بالا بودن دلاره و این که کسی سعی کنه قیمت دلار پایین بیاد درسته به ضرر شماست ولی به نفع مردمه هر کسی این کارو بکنه باید دستشو بوسید.قطعا دولتیکه منافعش با عموم مردم همخوان نیست باید هم بر علیهش حرف زد.

  • من
    0

    یکی از دلایل رو فراموش کردین, نزدیک شدن به انتخابات مجلس..

  • نگاه مهربانی
    0

    پائین آمدن قیمت دلار و سکه هیچ ربطی به مذاکره مجدد ایران و آمریکا ندارد؛عزیزان به احتمال زیاد آمریکا تا دو سال آینده بر اثر بارندگیهای بسیار شدید نابود خواهد شد و از نقشه جهانی حذف خواهد شد به امید خدا؛قیمت دلار تا سه هزار تومان هم سقوط خواهد کرد

  • آریو
    0

    باتوجه ب مدیریت اثبات شده ج اسلامی در طول مدت حاکمیتش مطمعنا این افت قیمت دوباره با افزایش،قیمت جبران میشه و دودش تو چشم ملت بیچاره میره چون قیمتا با کاهش دلار پایین نمیاد اما با افزایش قیمت مجددا بهانه ای واس تورم خاهد بودو با قانون جنگل موجود در کشور کسی هم پیگیر موضوع نخاهد بود و من الله توفیق

  • ایرانی
    0

    با سلام اولا قیمتها پایین نیومده و نمیاد این خیلی سادلوحانه هست که فکر میکردیم با برجام قیمتها ارزون میشه یا با منتفی شدن جنگ قیمتها پایین میاد یا با کاهش ارز قیمتها شکسته بشه اگر هم بیاد پایین واقعا خیلی ناچیز میاد که اصلا به چشم نمیاد مردم شرکتهای واردات ایرانی تولید کنندگان فقط گرون کردن بلد هستن یک شبه گوشی موبایل گرون شد همه گفتن دلار رفت بالا قیمتها کشیدن بالا اللن که دلار ارزونتر شده چرا نمیارن پایین این زیاده خواهی و یه جور دزدی هست ما فقط بلد شدیم بگیم فساد توی دولته دزدی اختلاس تو دولته در حالی که دزدی مردم بیشتر هست

  • مریم
    0

    ای بابا چه فرقی میکنه قیمت سکه و دلار پایین بیاد وقتی تو قیمت کالاهای اساسی زندگی تأثیری نداره.وقتی گرون میشه همه چی گرون میشه اما وقتی ارزون میشه هیچ خبری نیست وقتی کسی نیست که نظارت کنه چه فرقی میکنه

  • مجید پرنده
    0

    خب چه فایده قیمتا ده برابر و بیست برابر شده به فرض مثال یه خرده پایین هم بیاد چه دردی از مردم دوا میشه؟ به عنوان مثال تلویزیون یه میلیونی شده پنج میلیون نهایت بشه چهارونیم اینو اسمشو ارزون شدن میشه گذاشت؟ این حرفا و تحلیلهای شما توهین به ملت بزرگ ایرانه فکری به حال رکود و بازار آشفته کشور کنید فکری به حال پول ملی کنید فکری به حال جوونای بیچاره و اقشار ضعیف ‌ و حداکثری جامعه کنید که زیر این فشار له نشن

  • جلیل
    0

    پایین آمدن دلار در این پالس شبیه شایعه وو چیز‌را نشان میدهد. ۱. قیمت دلار دست عناصر داخلی است و در مواقع خاص مورد نیاز با آن بازی میکنند. ۲.دوست دارند با تحریک داخل و سمت دادن به افکار که مذاکره مفید است برجام ۲ رقم بزنند. همه اینها نشان از مهندسی امور تکسط مهندس نماهای خائن دارد.

  • رضا
    0

    یک ماه پیش که درگیری اتفاق افتاد رفت بالا؟ نه نرفت بلکه اومد پایین شما نگاه به سیاستهای بانک مرکزی بکن که چی کار می کند

  • عرفان
    0

    عللی که باعث تفاوت فعلی با زمان جنگ میشه به نظر بنده میتونه این باشه که در ان زمان جنگ بین ایران و عراق بود وجنگ با ابر قدرت نبود که بر روی دولار تاثیر پذیری زیادی داشته باشه ولی اکنون فرق داره چون رو در رو شدن ایران با یه ابر قدرته که بیشتر هم با لفاضی ترامپ یه شخص بی هویت همراه بوده ....در ضمن هیچ جنگی به اندازه یه جنگ روانی تمام عیار اوضاع رو وخیم نمیکنه ....ولی با مجاهدت سپاه عزیز ایران و زدن پهباد امریکایی تو خالی بودن ادعا و پوچ بودن سایه جنگ از بین رفت و باعث شد که اوضاع تقریبا ارام بشه و مشخص بشه که هیچ جنگی در کار نیست . ودولار وطلا و به روال عادی برگرده ...احتمال پایین امدن ودولار و طلا هنوز هم محتمل نیست ...وپایین هم خاهد امد انشالله تا هشت تومن ؟؟؟؟؟

  • حال
    0

    کار این دولت کثیف هست بالا و پایین

  • زهرا
    0

    یعنی شما باورتون میشه تدبیر داخلی هیچ نقشی نداشته باشه؟!اونم الان ۸ ماه به انتخابات مجلس. الله اکبر.... خداخیر بده باعث و بانی رو... . پناه میبرم به خداوند توانا

  • یاسر
    0

    اره خیلی اومده پایین مردم از شادی دارن بال در میارن مثلا مرغ از یازده تومان شده چهارده تومان دلار و سکه اومده پایین ولی مایحتاج مردم کشیده بالا چندر غاز حقوقها رو اضافه کردن ولی تا ارنج دستشان کردن تو جیب مردم لابد این هم یه راه دور زدن تحریمات دیگه؟! نه غلام؟!

  • بنده خدا
    0

    سیاست فریب مردم ساده

    نظرات شما -
    • من
      0

      دقیقا ...تا مردم تهدید به رأی ندادن کردن حالا دارن نم نم قیمتهارو میبرن پائین...این نشون میده همه چی دست خود نامردشونه نه چیز دیگه!!!

  • غلامعلی
    0

    بعله پایین تر هم می اید تا یکی دوهفته تا بعد از رای ریزی همین روند کاهشی را طی میکند ولی بعد از این دوباره به اوج سعود خود میرسه

  • یه نفر
    0

    انتخابات تموم شه خرشون از پل بگذره دوباره همه چی چند برابر میشه بهتون قول میدم

  • یکی
    0

    خوب اصلا که چی ؟؟؟ قیمت کدوم کالا پائین اومده؟؟؟ مردم عادی نه تو کار طلاهستند نه ارز کدومشون میتونه بره سفر خارج؟؟؟ قیمت کالاها هر روز داره بیشتر میشه حتی دارو!!!!!!!!!!!!

  • مسعود
    0

    هر چه بادا باد

  • مشتی:
    0

    اینجوری که بوش میاد دولت کلیدداران فعلاً به بانک مرکزی دستور توقف« چاپ پول بدون پشتوانه »رو داده،،تا دلارهای دست مردم رو جمع کنه ،و این دور باطل ادامه خواهد داشت،،،،

  • وطن پرست
    0

    ما همچنان امیدوار هستیم دلار به کانال ۷الی ۸تومن برگرده وگرنه مطمنم مشارکت در انتخابات مردم به پایینترین حد خودش در ۴۰ سال میرسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها