از سفر آتی ترامپ به لیسبون تا تصحیح صحبت های وزیر پرتغال/پشت لغو صدور روادید پرتغال برای ایرانیان چه بود؟

شب گذشته خبر توقف صدور روادید سفارت پرتغال در تهران به صورت گسترده در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد.

از سفر آتی ترامپ به لیسبون تا تصحیح صحبت های وزیر پرتغال/پشت لغو صدور روادید پرتغال برای ایرانیان چه بود؟

یازدهم اسفند ماه سال جاری به دنبال حمله مسلحانه به کارمند محلی بخش کنسولی سفارت لیسبون در تهران در تاریخ که پس از تحقیقات نیروی انتظامی مشخص شد به دلایل شخصی رخ داده بوده ، صدور روادید برای ایرانیان با مشکل روبرو شد.

از سفر آتی ترامپ به لیسبون تا تصحیح صحبت های وزیر پرتغال

ماجرای سوء قصد به کارمند محلی سفارت پرتغال

بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه به دنبال وقوع حادثه برای کارمند محلی سفارت پرتغال در تهران با تأیید خبر سوء قصد گفت که طبق بررسی‌های اولیه و گزارش پلیس، فرد مذبور کارمند ایرانی سفارت پرتغال بوده و مقامات پلیس در حال انجام تحقیقات در این زمینه است.

پیگیری های حادثه نشان می داد که کارمند میانسال ایرانی شاغل در سفارت پرتقال عصر سه شنبه هنگام تردد با خودروی پژو ۲۰۶ خود در خیابان دولت تهران مورد سوء قصد سرنشینان مسلح یک موتورسیکلت قرار گرفت و زخمی شد.

فرد مذکور پس از انتقال به بیمارستان تحت اقدامات درمانی قرار گرفت و وضع جسمانی او مساعد اعلام شد.

سرهنگ بابک نمک شناس رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی تهران بزرگ هم در این رابطه اظهار کرد که شلیک انجام شده به وسیله یک سلاح بادی صورت گرفت و بررسی‌های اولیه پلیس نشان داد که موضوع را بر اثر اختلافات شخصی دانست و عنوان کرد که انگیزه خاصی در میان نبوده است.

صدور ویزای سفارت پرتغال در تهران متوقف شد

پس از دوهفته از حادثه سوء قصد در تاریخ ششم فروردین سفارت پرتغال به دلیل کمبود نیروی انسانی صدور روادید در کنسولی تهران را متوقف کرد.
سه ماه بعد یعنی ۲۰ خرداد در رابطه با ادامه روند توقف صدور روند روادید این سفارت برای هموطنانمان، در نشست خبری از سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه سئوال پرسیده شد و او تاکید کرد که این مطلب مربوط به چندین ماهه قبل باز می گردد و از آن زمان همچنان ادامه دارد ، ولی هم اکنون رسانه‌ای شده است.
موسوی همچنین خاطرنشان می کند که ظاهرا امور کنسولی پرتغال را تا اطلاع ثانوی سفارت اسپانیا در تهران انجام خواهد داد.
او به حادثه تیراندازی چند ماه پیش اشاره کرده و می گوید که به دنبال آن حادثه کادر این سفارت کم شده است و اطلاع دقیقی از حادثه تیراندازی ندارد، اما امکان دارد ریشه آن به بحث‌های ویزایی و کنسولی بازگردد چون فردی که مورد اصابت قرار گرفته در بخش کنسولی سفارت این کشور شاغل بوده است.

باز نشر خبر توقف صدور ویزای پرتغال در تهران پس از ۵ماه

شب گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از آوگوستو سانتوس سیلوا، وزیر خارجه پرتغال نوشت که روز سه‌شنبه به نمایندگان پارلمان این کشور اطلاع داده شده است که صدور روادید برای ایرانی‌ها «به دلایل امنیتی» متوقف شده است.

او بدون هیچ توضیحی افزود که در آینده در این باره بیشتر توضیح خواهد داد، اما نه به صورت عمومی.
به فاصله کوتاهی از انتشار این خبر فضای مجازی داخل کشورمان به صورت گسترده این مطلب را باز نشر دادند غافل از اینکه این موضوع به پنج ماه پیش باز می گردد و هیچ مبنای امنیتی ندارد.
چند ساعت بعد وزارت امور خارجه پرتغال طی بیانیه‌ای درباره علت توقف صدور روادید در ایران اعلام کرد که درباره این موضوع برداشت اشتباهی صورت گرفته است.

در این بیانیه تاکید شده است که توقف صدور روادید در ایران موقتی و به دلیل مشکل در بخش کنسولی است.

وزارت امور خارجه پرتغال در حالی که وزیر خارجه این کشور پیش از این اعلام کرده بود صدور روادید برای ایرانی‌ها «به دلایل امنیتی» متوقف شده است، اطلاع داد که دلایل امنیتی مربوط به شرایط کاری بخش کنسولی در تهران بوده که باید شناسایی و اصلاح شود و زمانی که برطرف شد، این امکان بوجود خواهد آمد که عملیات آن در سریع ترین زمان ممکن از سر گرفته شود.

در بیانیه وزارت خارجه پرتغال آمده است تعلیق، اقدام احتیاطی است که توسط مقامات پرتغالی اتخاذ شده تا امنیت بخش کنسولی بهبود بخشیده شود و ناشی از ارزیابی از شرایط امنیت عمومی در ایران یا هر جنبه دیگری از ماهیت سیاسی یا نهادی آن نیست.

چرا لغو موقتی صدور ویزای پرتغال برای ایرانیان بازتاب گسترده پیدا کرد؟

بازنشر گسترده خبری که مربوط به پنج ماه پیش بوده است به چند دلیل می تواند باشد، یکی اینکه این موضوع در پارلمان پرتغال مطرح شد و دیگر اینکه احتمال دارد ترامپ در ماه اوت سفری یک روزه به لیسبون داشته باشد؛ چراکه آنها درخواست هایی از آمریکا دارند و ممکن است بازنشر این مطلب به منظور آماده سازی برای این سفر بوده باشد.
هر کدام از این موارد که به بازنشر خبر توقف صدور روادید پرتغال برای ایرانیان که موقتی است منتهی شده باشد، جای تامل دارد که چرا رسانه های کشورمان بدون بررسی دقیق اخبار اقدام به نشر گسترده آن در رسانه ها کرده و فرا تر از آن خبر تکمیلی که در آن تاکید شده است که لغو روادید موقتی بوده و بحث امنیتی به داخل کنسولی پرتغال بازمی گردد نه ایران با استقبال خبر قبلی روبرو نشده و به آن پرداخته نشده است.

انتهای پیام/


15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها