چرا بورس ریزش کرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه علت اصلی سقوط شاخص‌ بورس را موضوعات روانی در بازار ارز عنوان کرد و گفت: سامانه مدیریت ریسک که از امروز به طور تمام وقت عملیاتی شد که خود در این کاهش تاثیر داشت.

چرا بورس ریزش کرد؟

فردین آقابزرگی اظهار کرد: علت اصلی کاهش قیمت‌ها در بورس موضوعات روانی مربوط به نرخ دلار است، چراکه قیمت ارز شاهد روند کاهشی بوده است. در کنار این موضوع سامانه مدیریت ریسک که از امروز عملیاتی شده نیز در این کاهش تاثیر داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: از طرفی هم طی ماه‌های اخیر شاخص بیش از ۴۰ درصد رشد کرده و انتظار می رفت که اصلاح قیمتی را شاهد باشیم در نتیجه این اصلاح می تواند طبیعی هم باشد.

وی ادامه داد: بعضی از فعالان بازار گروهی عمل می کنند در نتیجه باقی بازار هم متوهم می شد و ادامه راه آنها را می رود. البته از آنجایی که طی ماه های اخیر بازده ای هم نصیب فعالان بازار شده تعدادی می خواستند از موقعیت فروش خود استفاده کنند این افراد در روزهای آینده باز هم اقدام به خرید خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ریزش های امروز مربوط به هیچ خبر خاص سیاسی یا اقتصادی نبوده و صرفاً جو بازار با توجه به جوهای روانی مربوط به نرخ دلار ریزش داشته داشته است.

آقا بزرگی در پاسخ به اینکه آیا ادامه روند ریزشی را برای ادامه هفته نیز متصور هستید؟ گفت: طبیعی ترین شکل ممکن این است که وقتی عامل اثر گذار مهم اتفاق افتاده باشد ریزش ها ادامه یابد ولی این ریزش هیچ دلیل و منطقی به جز جو روانی قیمت دلار نداشته و در نتیجه پشتوانه بنیادی ندارد که بازار در هفته آینده هم بخواهد این روند را دنبال کند.

وی توضیح داد: کسانی که امروز عرضه کردند احتمال دارد فردا یا هفته آینده اقدام به خرید مجدد کنند.

طبق سامانه مدیریت ریسک در بورس که به تازگی اجرایی شده کسانی که در حسابشان مانده بستانکاری باشند و فروش انجام ندهند نمی‌توانند خرید کنند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها