همخوانی با علیرضا قربانی / خواننده نامدار بعد از دو سال با کنسرتهای «با من بخوان» به صحنه بازگشت
علیرضا قربانی با پروژه هنری با من بخوان تا اینجا پرمخاطبترین کنسرت یک و نیم سال اخیر را روی صحنه برده است، علیرضا قربانی در گفتوگو با سازندگی از ابتکارات خود در پیوند موسیقی سنتی و موسیقی الکترونیکی میگوید.
پس از حدود دو سال که علیرضا قربانی هیچ کنسرتی در تهران برگزار نکرده بود این خواننده موسیقی ایرانی در حالی روی صحنه ی کنسرت ظاهر شد که اتفاقی جدید را رقم زد. بازگشت او این بار با پروژه «با من بخوان» بود که توانسته تا اینجا پرمخاطب ترین کنسرت یک سال و نیم اخیر باشد. این پروژه به غیر از علیرضا قربانی در مقام خواننده چند ستون اصلی هم دارد. «حسام ناصری» که موسیقی با من بخوان اثر او است و «رضا موسوی» که وظیفه کارگردانی و طراحی های بصری برنامه را بر عهده دارد. از دور اگر به پروژه با من بخوان و تمدیدهای متعدد آن نگاه کنیم، شاید شبیه همه کنسرت هایی باشد که در تهران برگزار می شود اما این اجراها چند تفاوت عمده دارند. در این گزارش نگاهی داشته ایم به ابعاد کنسرتهای با من بخوان و بررسی این موضوع که چرا تاکنون هشت بار تمدید شده و بیش از بیست سانس اجرا داشته است و شنیدهها حکایت از تمدید آن تا پایان تیرماه دارد.
تهیهکننده
برگزارکننده کنسرتهای با من بخوان موسسه فرهنگی هنری «آهنگ اشتیاق» است اما برخلاف اغلب اجراهای زنده نام شخص خاصی به عنوان تهیه کننده در هیچ جا ذکر نشده است اما مدیریت برگزاری پروژه بر عهده «علی رضوی» است. اگر از زاویهای دیگر به این برنامه نگاه کنیم، متوجه میشویم که برگزارکنندگان اجراهای با من بخوان تصمیم گرفتهاند به جای اینکه محوریت تصمیمها با یک شخص باشد، همه چیز را به صورت تیمی و بر اساس تصمیم جمعی جلو ببرند. دستاندرکاران این پروژه از ماهها قبل تصمیم گرفتند برای ارتقای کیفی پروژه تیم های تخصصی را در هر زمینه تشکیل دهند و برای هر قسمت هم مدیرانی را بر حسب تخصص خود انتخاب کردند. اما ایده پردازی با من بخوان به حدود دو سال قبل بازمی گردد و شاید بهتر باشد کمی به گذشته برگردیم.
حرکت آرام
از حدود دو سال قبل طی جلساتی میان علیرضا قربانی و تیم اجرایی پروژههایش با حسام ناصری ایدهپردازی یک آلبوم یا پروژه الکتروآکوستیک شکل میگیرد. این موضوع اتفاق جدیدی در کارنامه کاری علیرضا قربانی محسوب نمی شد چراکه او قبلاً هم در برخی آلبومها و کنسرتهایش تجربیاتی از تلفیق موسیقی الکترونیک و آکوستیک داشت اما هیچگاه این موضوع در قالب یک مجموعه کامل تولید و ارائه نشده بود. از طرفی هم عموم مخاطبان، علیرضا قربانی را همیشه با اجراهای ارکسترال و آنسامبلهای ایرانی در خاطر خود داشتند. تفاوتهای محتوایی با من بخوان باعث شد تا قربانی و ناصری و تیم اجرایی آنها سرعت را فدای کیفیت نکنند و مراحل تولید موسیقی با حرکتی آرام به جلو برود.
تولید موسیقی
مراحل تولید موسیقی پروژه با من بخوان از یک سال قبل توسط حسام ناصری آغاز شد و ماحصل یک سال فعالیت او تولید آثاری شد که مجموعاً بیش از ۹۰ دقیقه بود. البته او برای این پروژه تمرکز اصلی خود را روی تولید قطعات جدید قرار داد و چند اثر محبوب علیرضا قربانی را که طی سالهای گذشته منتشر شده بود، مجدداً تنظیم کرد. یکی از نکاتی که در قطعات با من بخوان به وضوح مشخص است، این است که سعی نشده کاراکتر کاملاً متفاوتی از علیرضا قربانی نمایش داده شود. اما تلاش بر این بوده که ضمن پایبندی به یک سری اصول موسیقی ایرانی و امضای همیشگی اجراهای علیرضا قربانی، تلفیقی مدرن رخ دهد. همین تلفیق مدرن باعث شده تا کنسرت های با من بخوان در سعدآباد پذیرای مخاطبانی از طیفها و سنین مختلف باشد.
یک کنسرت و پانزده تیم
از حدود پنج ماه پیش جلسات اجرایی پروژه با من بخوان شکل میگیرد. در این جلسات با حضور علیرضا قربانی، رضا موسوی که کارگردان هنری پروژه است، حسام ناصری و اعضای تیم اجرایی تصمیم بر این میشود که به جای تمرکز کارهای زیاد روی هر شخص چند تیم برای پیشبرد کارها تشکیل شود. به همین ترتیب تیمهایی نظیر گروه موسیقی، کارگردانی، دکور، ویژوال، صدابرداری، نورپردازی، آمادهسازی سالن، گرافیک، طراحی لباس، روابط عمومی و تبلیغات فضای مجازی، عکاسی و فیلم برداری، تشریفات، پذیرایی و تیم اجرایی تشکیل میشود که جلسات مستمر آنها با حضور علی رضوی به عنوان مدیر برگزاری پروژه برگزار میشود. برخی از این تیمها از ابتدای سال ۹۸ کار خود را برای کنسرتهای با من بخوان آغاز میکنند که بخش اول آن اردیبهشت ماه طی نه سانس در تالار وحدت تهران برگزار شد.
بیش از دویست نفر
از ابتدای آغاز پروژه کنسرتهای با من بخوان بیش از هفتاد نفر به صورت مستقیم و بیش از یکصد و پنجاه نفر به صورت غیرمستقیم درگیر امور اجرایی و تولیدات پروژه با من بخوان میشوند. نفراتی که بیشترین حجم کاری آنها به اجراهای این پروژه در مجموعه سعدآباد تهران اختصاص داشت چراکه روند آمادهسازی این مجموعه به مراتب سختتر از اجراهای تالار وحدت بود.
صفر تا صد کارگردانی
رضا موسوی یکی از کارگردانهای باسابقه حوزه نمایش و موسیقی است که تقریباً چهار سالی میشود همکاریهای متعددی با علیرضا قربانی و گروهش داشته است. طی این مدت تمامی کنسرتهای علیرضا قربانی در تهران با طراحی دکور و جلوه های ویژه بصری متفاوت روی صحنه رفته است. به عبارتی تلاش شده در تمامی برنامههای چند سال اخیر علیرضا قربانی استانداردهایی که معمولاً کمتر در سایر اجراهای این ژانر به آن پرداخته میشود، مدنظر قرار بگیرد. طی چهار ماه اخیر هم تیم های ایده پردازی، کارگردانی، نور، صدا، دکور و ویژوال با حضور رضا موسوی جلسات متعددی داشتند. همچنین بخش عمده وظایف این کارگردان هم به مدیریت بخش طراحی و اجرای دکور مربوط میشد؛ چراکه به غیر از بحث ایدهپردازی دکور و جلوه های ویژه از حدود ده روز پیش از آغاز اجراهای با من بخوان در مجموعه سعدآباد تهران رضا موسوی و تیم اجرایی برنامه و تیم دکور در محل ایوان عطار برای اجرایی کردن بخشهای مختلف دکور حضور داشتند. برای اجراهای با من بخوان در کاخ سعدآباد هم تیم کارگردانی برنامه طراحیهای متفاوتی برای بخشهای مختلف کنسرت نسبت به اجراهای تالار وحدت انجام دادند. این طراحیها در بخشهای مپینگ و ویژوال کنسرت بسیار بیشتر بود. همچنین برای قطعه «الله مزار» هم یک پرفورمنس به برنامه اضافه شد که غرابت جالبی با مفهوم این اثر داشت.
گروه موسیقی
اسکلت اصلی گروه موسیقی اجراهای با من بخوان نوازندگانی هستند که طی چند سال اخیر اجراهای زیادی را با علیرضا قربانی در ایران و کشورهای دیگر اجرا کرده اند. همین موضوع باعث شده تا هماهنگی خوبی میان کل گروه موسیقی وجود داشته باشد. اما در اجراهای تمدیدی با من بخوان در مجموعه سعدآباد تهران نوازندگان سازهای زهی نسبت به اجرای قبلی به طور کامل تغییر کردهاند. همین تغییرات اعضای گروه و همچنین تغییرات برخی از قطعات باعث شد تا از حدود یک ماه پیش از آغاز این اجراها جلسات مستمر تمرین اعضای گروه موسیقی و خواننده برگزار شود. با توجه به دقت نظر ویژه علیرضا قربانی و حسام ناصری و سامان صمیمی و سایر اعضای گروه هر شب پیش از اجرای اصلی، یک ساوندچک هم در محل برگزاری کنسرت انجام میشود و اعضای گروه چند قطعه را برای هماهنگی بیشتر مینوازند.
آمار مخاطبان
تا زمان نگارش این گزارش، ۱۵۷۵۰ مخاطب به تماشای اجراهای با من بخوان در تالار وحدت و سعدآباد نشستهاند. آماری که با توجه به اوضاع کنونی کنسرتها عدد چشمگیری محسوب میشود. براساس اعلام دست اندرکاران این پروژه و با توجه به احتمال تمدید آن تا پایان تیرماه پیشبینی میشود که بیش از ۲۵ هزار نفر مجموعاً به تماشای این اجراها بنشینند. اما نکته جالب این است که از زمان وضع قانون واریز ده درصد از درآمد کنسرتها به خزانه دولت، قیمت بلیت اغلب اجراهای موسیقی افزایش چشمگیری داشت. اما قیمت بلیتهای با من بخوان ۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان بود که به زعم برخی منتقدان نسبت به برخی اجراهای پاپ که هم اکنون بلیت های بالای ۲۰۰ هزار تومان دارند کم است. از سوی دیگر اغلب اجراهای فضای باز معمولاً بیش از هزار صندلی دارند. حتی اجراهایی که قبلاً در ایوان عطار سعدآباد برگزار می شد هم چنین رویه ای در تعداد صندلی داشتند. اما با تصمیم تیم اجرایی با من بخوان، اجراهای این برنامه فقط دارای ۷۵۰ صندلی هستند و برای ردیفهای پایانی هم پودسهای ویژهای طراحی شده که دید بهتری نسبت به صحنه داشته باشند.
24