مالیات‌ستانی از سکه؛ ترمزی برای رانت

سمیعی گفت: دریافت عوارض و مالیات درست مانند ترمز برای اتومبیل، از بسیاری از مفاسد جلوگیری می‌کند و از میزان آن می‌کاهد.

مالیات‌ستانی از سکه؛ ترمزی برای رانت

اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس اسبق کانون صرافان ایرانیان درباره نحوه عملکرد دولت در مالیات ستانی از سکه ها اظهار کرد: دریافت عوارض و مالیات در برخی موارد امری نافع است، درست مانند ترمز برای اتومبیل، از بسیاری از مفاسد جلوگیری می کند یا از میزان آن می‌کاهد.

وی افزود: برای مثال اگر برای کارخانه های سیگار سازی مالیات وضع کنند و سیگار فروشان مجبور به پرداخت عوارض سنگین شوند در نتیجه مصرف کنندگان سیگار هزینه بیشتری برای خرید متحمل می شوند و به طور کلی مصرف سیگار در جامعه کاهش می‌یابد.

سمیعی بیان کرد: اگر برای مسافران خارج از کشور عوارض خروج قابل توجهی وضع شود، شاید عده ای از آن‌ها در اسراف و خروج بی رویه ارز از کشور تجدید نظر کنند البته این موضوع به این معنا نیست که سفر خارجی نباید انجام شود بلکه بستگی به شرایط و جنگ اقتصادی باید تمام عوامل اقتصادی با ریزبینی و سنجش دقیق تدوین شود.

رئیس اسبق کانون صرافان ایرانیان گفت: مالیات بر خرید و فروش ارز هم همین گونه است اگر برای مثال قانونی شبیه به مالیات بر ارزش افزوده را درباره ارز اجرائی کنیم و هر خریدار ارز در موقع خرید و هر فروشنده ارز موقع فروش ، مجبور به پرداخت مثلا ۱۰ درصد مالیات باشد، قطع به یقین بساط سودا گران و نوسان گیران از بازار ارز، جمع می شود.

وی بیان کرد: اخذ عوارض و مالیات در بسیاری از موارد می تواند بسیار خوب عمل کند اما نکته قابل ذکر و تامل اینجاست که ابتدا باید ترفندی اندیشید که کسی نتواند قانون را دور بزند، مثلا اگر صرافان موظف به اخذ مالیات از خریداران و فروشندگان ارز باشند، ولی صرافان غیر رسمی (دلالان) به راحتی و بدون گرفتن هیچ مالیاتی به مردم سرویس بدهند، آنگاه آن قانون نه تنها ناکار آمد خواهد بود بلکه به ضد خود نیز تبدیل می شود.

باید راهی برای اخذ مالیات از دلالان ارزی یافت

این فعال بازار ارز بیان کرد: اخذ مالیات اگر بدون استثناء و همگانی باشد در خیلی از موارد از جمله بازار ارز ، بسیار نافع و صحیح است، با اخذ هوشمندانه عوارض و مالیات قطعا می توان در گسترش زیرساخت ها رفاهی و کاهش اتکا به بودجه نفتی موفق بود. مالیات حاصل از خرید و فروش ارز هم کمک می کند تا با استفاده از آن بتوان از افزایش نقدینگی جلوگیری کرد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها