انتشار توکن با پشتوانه طلا نیازمند مصوبه بانک مرکزی است

شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر بسیار حساس است و کاملا طبیعی و لازم است که بانک مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی در حوزه پول ملی، نظارت و حتی سخت‌گیری‌های دقیقی را بر حوزه ابزارهای جدید اعم از رمزارزها، توکن‌ها و... اعمال کند.

انتشار توکن با پشتوانه طلا نیازمند مصوبه بانک مرکزی است

عبد المجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران‌زمین گفت: بانک مرکزی در سیاست‌نامه منتشر شده در ابتدای بهمن ماه 1397 اعلام کرده که انتشار توکن با پشتوانه طلا یا ارز، نیازمند اخذ مجوز بانک مرکزی بوده و بانک‌های مجاز کشور باید آن را ضمانت کنند بنابراین لازم بود و هست فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه پیش از هرگونه اقدامی در این حوزه نسبت به جوانب کار بررسی‌های لازم را انجام دهند و تمامی مجوزهای لازم را اخذ کنند.

وی ادامه‌داد: با این حال در مستندات اولیه‌ای که از سوی برخی فعالان این حوزه منتشر شده تصریح شده که دارایی پایه شبکه، به عنوان یک توکن با پشتوانه طلا منتشر خواهد شد. روشن و درست است که بانک مرکزی در این گونه موارد موضع‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهد و از توزیع این قبیل توکن‌ها جلوگیری می‌کند.

پورسعید افزود: هیچ کدام از بانکهای کشور هنوز تضمین کننده توکن‌ها نیستند در حالی که بنا بر تأکید بانک مرکزی حتما یکی از بانکهای فعال کشور چنین دارایی‌های پایه‌ای را تضمین کنند بنابراین بنظر می‌رسد فعالان این حوزه باید پیش از آغاز به کار مجوز تولید توکن پایه خود را از بانک مرکزی دریافت کنند چرا که اگر ارزش گذاری دارایی پایه خود را برمبنای هر نوع دارایی مشهود یا غیر مشهود دیگر قراردهند مغایرتی با مقررات فعلی نخواهد داشت و می توانند با رعایت کامل ضوابط و مقررات، مجوز لازم را اخذ کنند.

این فعال شبکه بانکی ادامه‌داد: قطعا استفاده از ظرفیتی مثل ظرفیت رمزارزها اگر در چارچوپ درست و منطبق با قوانین و مقررات باشد می‌تواند به کشور کمک کند اما همانگونه که تاکید شد، این بهره‌برداری باید بر مبنای ضوابط مشخصی باشد تا با توجه شرایط اقتصادی حوزه پولی کشور را با مخاطره مواجه نسازد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها