کمالوندی: الحاق به کنوانسیون «مدیریت سوخت» صلح‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای ما را تایید می‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی و مدیریت پسماند پرتو زا، صلح‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای کشور را تایید می‌کند.

کمالوندی: الحاق به کنوانسیون «مدیریت سوخت» صلح‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای ما را تایید می‌کند

بهروز کمالوندی سخنگوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره کنوانسیون لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا، اظهار داشت: این کنوانسیون هیچ نگرانی برای ما ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: حدود دو سال به صورت مستمر حداقل ۱۶۰۰ ساعت کار کارشناسی با مشارکت بخش های مختلف اعم از ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و در در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره آن صورت گرفته است.

کمالوندی با بیان اینکه ارتقای ایمنی چه برای افراد و چه برای محیط زیست و کارکنان تابع استانداردهاست، افزود: حق شرط در این کنوانسیون برای ما محفوظ است و تصویب این کنوانسیون با رای بالا، پیامی قوی برای کشورهایی است که جمهوری اسلامی ایران را متهم به سلاح هسته ای می کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تصریح کرد: در این کنوانسیون موضوعی غیر از ایمنی و محیط زیست مطرح نیست.

کمالوندی با بیان این که با عضویت در این کنوانسیون از تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم، افزود: ما کشور هسته‌ای فعال از نظر سوخت نیروگاه و سوخت راکتور هستیم؛ اگر این کنوانسیون با رأی بالا تصویب شود این پیام را به دنیا می‌دهد، که کسانی که ما را متهم به سلاح هسته‌ای می‌کنند بیهوده گفته و ما چیزی غیر از ایمنی و اطمینان از حفظ محیط زیست را دنبال نمی‌کنیم.

وی افزود: قطعاً باید در نگهداری و حمل سوخت مصرف شده استانداردها رعایت شود ما می‌توانیم در این راه از تجربیات کشورها استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: پیوستن به این کنوانسیون نگرانی ندارد و پیام قوی است به آنهایی که می‌گویند ایران قواعد بین المللی را درباره فعالیت هسته‌ای قبول ندارد.

وی با بیان این که ما در پیوستن به این کنوانسیون حق شرط‌هایی را لحاظ کردیم، گفت: کشورهایی مثل چین و نیوزیلند با حق شرط عضو شدند لذا هیچ مورد نگران کننده‌ای وجود ندارد. ما با عضویت می‌توانیم از تجارب خوب دنیا استفاده کنیم در این کنوانسیون کشورهایی هستند که فعالیت هسته‌ای‌شان به مراتب کمتر از ما است.

کمالوندی گفت: ما بعد از پیوستن باید گزارش‌هایی را سه سال یکبار بدهیم که احتیاج به راستی آزمایی ندارد مثل آژانس نیست ما با عضویت به ۷۹ گزارش دیگر دسترسی پیدا می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خطاب به مجلس گفت: مجلس از این فرصت تاریخی به خصوص در مقطع فعلی استفاده کند، رأی بالا به این کنوانسیون پیام قوی در سطح بین المللی خواهد داشت.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها