پایان مرمت و بهسازی پیر تکیه دوشنبه‌ای گرگان

عضو هیئت امنای پیر تکیه دوشنبه‌ای گرگان گفت: مرمت و بهسازی پیر تکیه دوشنبه‌ای گرگان مراحل پایانی را پشت سر گذاشت و باعث زیبا شدن فضای تاریخی شده است.

پایان مرمت و بهسازی پیر تکیه دوشنبه‌ای گرگان

به گزارش خبر فوری ، علی اکبر احسانی در خصوص مرمت و بهسازی پیر تکیه دوشنبه‌ای گرگان، اظهار کرد: مرمت و بهسازی پیر تکیه دوشنبه‌ای مراحل پایانی را پشت سر گذاشته و اقدامات بسیار خوبی انجام شده طوری که این میزان از تغییرات از ابتدا تصور نمی شد.

وی افزود: پنجره‌های پیر تکیه و گوشواره‌های شرقی و غربی تعویض شده که البته در بهسازی آن پنجره‌های چوبی به سبک قدیم جایگزین پنجره‌های آلومینیومی شده که زیبا و همخوان با حال و هوای گذشته است اما به نظر می رسد استقامت و امنیت مناسب ندارد.

وی ادامه داد: بهتر بود در بهسازی پنجره‌ها از چوب‌های جنگلی استفاده شود که 50 سال عمر کند اما چوب‌های فعلی با نور خورشید و بارش باران ضعیف خواهند شد.

عضو هیئت امنای پیر تکیه دوشنبه‌ای گرگان گفت: سقف پیر تکیه آسیب زیادی دیده بود و از پلاستیک استفاده می‌کردیم که خوشبختانه با ایزوگام و سفال گردانی ترمیم شد.

احسانی اضافه کرد: درب پایین تکیه رنگ آمیزی و چوب‌های آسیب دیده تراس هم ترمیم شده است.

وی تصریح کرد: برق کشی تکیه هم تعویض شد و در مجموع در بخش برق کشی و گچ کاری اقدامات بسیاری خوبی انجام شد.

احسانی با بیان اینکه حذف عناصر اضافی به زیبایی پیر تکیه دوشنبه‌ای کمک می‌کند، گفت: اگر تیر چراغ برق روبروی پیر تکیه برداشته شود بر زیبایی آن افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیر تکیه دوشنبه‌ای قدیمی‌ترین تکیه گرگان است، خاطرنشان کرد: در شب‌های محرم نخستین محوطه‌ای که دسته جات به آن ورود می‌کنند محوطه دوشنبه‌ای است و سپس به محوطه‌های دیگر می‌روند و لازم است نهادهای مربوطه به فکر کامل کردن اقدامات قبلی و کفسازی محوطه باشند.

مسئولین دفتر عمران و بهسازی هم علت عدم استفاده از چوب های جنگلی را برچیده شدن طرح جنگل و موجود نبودن چوب های جنگلی بیان کرد و افزود: چوب های به کار رفته در مرمت ابنیه تاریخی گرگان در چند سال اخیر، چوب نراد روسی خشک شده است که به علت مقاومت در برابر آسیب های موریانه بعضاً کیفیت بیشتری نسبت به برخی چوب های جنگلی دارد.
گفتني است؛ بهسازي پيرتكيه دوشنبه ای در راستای طرح بازآفرينی بافت تاريخی گرگان توسط اداره كل راه و شهرسازی و شركت بازآفرينی شهری ايران انجام شده است.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها