یک استاد دانشگاه به خبر فوری پاسخ داد؛

آیا زلزله‌ای بزرگتر از زمین لرزه مسجد سلیمان در این منطقه رخ می‌دهد؟/ زلزله این منطقه، در کشوری مانند شیلی یک پس لرزه است

یک مهندس عمران گفت: احتمال رخداد زلزله‌ای در مسجد سلیمان که به صورت محسوس بزرگی بیشتر از زلزله هفدهم تیر ماه را داشته باشد در روزهای آینده بعید است.

آیا زلزله‌ای بزرگتر از زمین لرزه مسجد سلیمان در این منطقه رخ می‌دهد؟/ زلزله این منطقه، در کشوری مانند شیلی یک پس لرزه است

امیر ساعدی داریان، زلزله شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری درباره چرایی رخدادن زلزله در مسجد سلیمان و وضعیت لرزه خیزی این منطقه گفت: در خصوص وضعیت لرزه خیزی منطقه مسجد سلیمان بایستی توجه نمود که این منطقه بخشی از محدوده لرزه ای زاگرس است. در این محدوده به دلیل نوع و ویژگی های زمین شناسی منطقه و بالاخص وجود لایه های گچی و نمکی معمولا رخ داد های بزرگ لرزه ای روی نداده و لرزه های کوچک تا متوسط مورد انتظار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زلزله‌ای بزرگتر این میزانی که تاکنون رخداده در این منطقه رخ می‌دهد گفت: احتمال رخداد زلزله ای که به صورت محسوس بزرگی بیشتر از زلزله هفدهم تیر ماه را داشته باشد در روزهای آینده بعید است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: منطقه پتانسیل رخ دادهای لرزه‌ای قدرتمند را ندارد. گسل های آغاجاری، رامهرمز از گسل های فعال این منطقه و سبب ساز لرزش‌های رخ داده است. نکته مهم آن است که بررسی وضعیت تنش در این منطقه تا پیش از رخ داده زلزله هفدهم تیر ماه به نحوی نبود که انتظار رخ داد زلزله در این بازه زمانی کوتاه در این منطقه را داشته باشیم و این مساله موید آن است که هنوز در حوزه پیش بینی زمانی زلزله نادانسته های بسیاری وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این زمین لرزه به شبکه آب و گاز صدمه وارد کرده است ،گفت: حداکثر شتاب این زلزله بین 16 تا 22 سانتیمتر بر مجذور ثانیه اندازه گیری شده است. این شتاب برای سازه‌های مهندسی ساز رقم بالایی نیست. شبکه آب و گاز هم صدمه بالایی ندیده است علت پایداری آن در منطقه همین است و تنها خسارات اندک و جزیی گزارش شده است. بواسطه همین نکته است که ساختمان های مهندسی ساز خسارت جزیی داشته و خسارت های اصلی متعلق به ساختمان های بنایی و غیر مهندسی است.

این مهندس عمران در پایان یادآور شد: سازه امن در برابر زلزله قابل دستیابی است و هزینه ساخت این سازه‌ها قطعا از خسارات مادی و تالمات معنوی ناشی از خسارات زلزله بسیار کمتر است. زلزله ای در ابعاد زلزله مسجد سلیمان در بسیاری از کشور‌های لرزه خیز جهان مانند شیلی صرفا یک پس لرزه محسوب می شود. رخ داد چنین زلزله ای به هیچ عنوان در فضای امروز دنیا نبایستی ایجاد بحران نماید. ساختمان ها و تاسیسات زیربنایی به راحتی قادر به تحمل چنین زلزله ای هستند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها