وزیر ارشاد: به‌جای شهرداری عذرخواهی می‌کنم

وزیر ارشاد در دومین حضور خود در نمایشگاه کتاب تهران، از غرفه ناشران کودک بازدید کرد و از گلایه‌ها و انتقادهای این گروه از ناشران با خبر شد. او همچنین بابت مشکلات به‌وجود آمده بر اثر بارش باران، از مردم و ناشران عذرخواهی کرد.

وزیر ارشاد: به‌جای شهرداری عذرخواهی می‌کنم

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین روز از سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باحضور در شهر آفتاب از سالن ناشران کودک دیدار کرد و با ناشران این بخش به گفت‌وگو پرداخت.

در این دیدار، تعدادی از ناشران انتقادات و گلایه‌های خود را نسبت به نحوه چیدمان غرفه‌ها، نبود امکانات رفاهی لازم، تهویه نامناسب و ناآماده بودن سالن کودک بیان کردند.

وزیر ارشاد: شهرداری نمایشگاه را آماده نکرده است

وزیر ارشاد پس از بازدید از غرفه ها و شنیدن دغدغه‌های ناشران بخش کودک گفت: «ناراحتی و گلایه عمده همکاران ما در سالن‌های کودک و نوجوان ناشی از مسئله گرما بود. سیستم‌های خنک‌کننده متأسفانه رضایت‌بخش نبوده است. قرار شد از شهرداری تهران بخواهیم تا مسئله سرمایش و توزیع آب معدنی در این سالن‌ها را حل کنند و هزینه‌ای برای آن دریافت نکند.»

صالحی امیری همچنین بیان کرد: «از سال گذشته که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد، تا به امروز اقدامات جدی برای گسترش زیرساخت‌های نمایشگاه کتاب انجام نشده است. انتظار این بود شهرداری این کارها را به بهترین نحو انجام دهد. امیدوارم در سال 97 برای برگزاری نمایشگاه با مشکلاتی مواجه نباشیم و نواقص زیرساختی نمایشگاه برطرف شود.»

او ضمن اشاره به دیداری که با مدیرعامل بانک‌های ملی، صادرات، آینده، شهر و جمعی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه‌ها داشته است، گفت: «ما در این دیدارها سعی کردیم برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها و بیمه‌ها در حوزه اقتصاد فرهنگ به نتایج مثبتی برسیم و در نهایت هم قرار بر این شد که بانک‌های صادرات، ملی، آینده، شهر و بانک‌هایی که در آینده به این تعداد اضافه خواهند شد، در بورس فعال شوند.»



وزیر ارشاد همچنین اضافه کرد: «با ثبت شرکت در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر قدم اساسی برداشته می‌شود که در برنامه‌های من و آقای جنتی هم بود. هدف ما در این مسئله این بود که بخشی از منابع را به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه، چاپ و نشر، تئاتر، نقاشی، هنرهای تجسمی و سینما سوق دهيم.»

صالحی امیری این فعالیت را عرصه‌ای برای تحقق شعار رهبری در سال 96 دانست و توضیح داد: «در خصوص اشتغال و تولید چهارچوب برنامه‌ای را در جلسه هیئت دولت مطرح کردم. قرار شد یک فصل به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص یابد. البته هر نوع تصمیم گیری در خصوص نمایشگاه کتاب با محوریت معاونت فرهنگی و موسسه نمایشگاه‌هاست.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تغییر مکان نمایشگاه از شهر آفتاب هم گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر مکان نمایشگاه کتاب نخواهیم داشت. این تغییر محل به صلاح نیست. من همین‌جا به‌جای شهرداری از ناشران و مردم به دلیل مشکلاتی که در روزهای‌ ابتدايی به خاطر باران برای‌شان به وجود آمد، عذرخواهی می‌كنم. مقرر شده است خسارت وارده به تمام ناشرین داخلی و خارجی پرداخت شود.»

معاون وزیر ارشاد: زیرساخت‌های شهر آفتاب نمره قبولی نگرفتند

در ادامه این دیدار، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیحاتی درباره انتقادهایی که به مسئله رفت و آمد به نمایشگاه می‌شود ارائه داد و از وجود فضای بهتر نمایشگاهی در شهر آفتاب نسبت به مصلی گفت.

او درهمین راستا توضیح داد: «مهم‌ترین دلیلی که ارشاد و صنف را متقاعد کرد که از سال گذشته نمایشگاه را در شهر آفتاب برگزار کنیم، این بود که این محل فضای نمایشگاهی دارد و برای این امر ساخته شده است در حالی که مصلی این گونه نبود. همچنین برای توسعه‌هایی که نمایشگاه کتاب پیش رو داشت، اینجا بهترین محل است.»

صالحی همچنین گفت: «متاسفانه از سال گذشته تا امسال در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات جدی صورت نگرفته است. این امر موجب شده شرایط محدود سال گذشته ادامه داشته باشد و بخشی از امکانات رفاهی مثل افزایش سالن‌های مسقف متاسفانه تامین نشود. هر چند در حوزه مترو اتفاقات خوبی مختصری افتاد اما ما از سال اول وقتی به سال دوم وارد می‌شویم، باید نمره قابل قبول‌تری دریافت کنیم ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره مهمان ویژه سال 2018 گفت: «برای بخش مهمانان ویژه با چهار کشور مکزیک، اسپانیا، ژاپن و صربستان مذاکره کرده بودیم که با توجه به اینکه پیش از این قرار بود کشور چین در سال 2018 مهمان ویژه باشد، تقاضا کردند یک سال این امر به تعویق بیفتد. با این نگاه فعلا سال 2018 ما زمینه‌ای پیدا کرده‌ایم تا چهار کشور متقاضی را بررسی کنیم. متقاضیان در شورای سیاست‌گذاری بررسی می‌شوند و به زودی مهمان ویژه سال آینده مشخص خواهد شد.»

صالحی با اشاره درباره تخلفات ناشران و نقد کردن بن‌های کتاب توضیح داد: «مسیر استفاده بن کارت برای خرید کتاب باید تغییر کند و نباید به عنوان مسیر دائمی درنظر گرفته شود تا به طرف حمایت های زیرساختی در توزیع و بناسازی کتابفروشی‌ها حرکت کنیم. با تخلفات بدون اغماض برخورد می‌کنیم. در حوزه بن کتاب سختگیری کردیم تا کسانی که در حوزه دلالی بن کتاب هستند، احساس کنند پا در مسیر پرخطری را طی می‌گذارند.»

قائم مقام نمایشگاه کتاب: سازه‌های موفت باید جمع شوند

در ادامه، امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه درخصوص میزان استقبالی که از نمایشگاه این دوره شده است، گفت: «براساس برآوردهای مقطعی که انجام دادیم، حدودا 10 درصد استقبال از نمايشگاه بهتر بوده است. فروش از طريق پُزهای بانکی نشان می‌دهد میزان فروش تا آخر وقت دیروز 40 میلیارد تومان بوده و مجموعا 18 درصد افزایش یافته است. پارسال این میزان 349 میلیارد ریال بود. امسال به 408 میلیارد ریال رسیده است.»

شهرام‌نیا درباره خسارت باران روز جمعه در شهر آفتاب و تغییر سازه‌های نمایشگاه در سال آینده هم توضیح داد: «بارش‌های آخر هفته گذشته خسارت‌هایی را به ناشرین محترم وارد کرد، اما دو دسته اقدام صورت گرفت. اول حل مشکل نمایشگاه و جبران خسارت که همان شب بلافاصله دوستان شهرداری و مؤسسه نمایشگاه‌ها مشغول ارزیابی شدند. پیش‌بینی‌ هم کرده‌ایم تا این حادثه در آینده تکرار نشود. در سالن‌های مسقف هم کسی توقع ورود باران را ندارد ولی ما شاهد این مشکل بودیم که این بزرگترین ایراد بود. بخش دوم اینکه با وجود تذکرات انتظار داشتیم مشکلات اینچنینی را امسال نداشته باشیم. اما حجم باران و موقت بودن سازه‌ها باعث این حوادث شد. امیدوارم برای سال آینده سازه‌های موقت یا کلا حذف شوند یا افزایش سازه‌های دائم به نحوی باشد که ضرورت استفاده از سازه‌ها به حداقل برسد.»

منبع: خبرآنلاین

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها