شناسایی ۹۵ کودک کار در دزفول / ۴۶ کودک ساماندهی شدند

رئیس اداره بهزیستی دزفول با اشاره به شناسایی ۹۵ کودک کار در این شهرستان طی دو سال اخیر گفت: از این تعداد ۴۶ کودک ساماندهی شده که از مستمری بهره‌مند شده‌اند.

شناسایی ۹۵ کودک کار در دزفول / ۴۶ کودک ساماندهی شدند

فریدون عبدی اظهار کرد: سازمان بهزیستی در چهار حوزه توان‌بخشی، پیشگیری، مشارکت‌های مردمی و اشتغال و حوزه اجتماعی فعالیت می‌کند و به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی در خصوص جمعیت تحت پوشش این اداره در حوزه اجتماعی گفت: در این حوزه یک هزار و ۶۵۰ خانوار تحت پوشش اداره بهزیستی دزفول هستند که از خدمات متنوعی از جمله مستمری سازمان بهره‌مند هستند.

رئیس اداره بهزیستی دزفول، فعالیت اورژانس اجتماعی را از جمله خدمات حوزه اجتماعی این اداره برشمرد و افزود: این اورژانس در موضوعاتی همچون طلاق، کودک‌آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و مداخلات درمانی فعالیت می‌کند؛ بنابراین همه افراد می‌توانند با مشاهده هرگونه آسیب اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس گرفته و مراتب را گزارش دهند تا تیم مداخله درمان در کمترین زمان به محل مورد نظر رفته و به موضوع رسیدگی کند.

عبدی با بیان اینکه فعالیت اورژانس اجتماعی از سال ۹۳ تاکنون افزایش یافته، این امر را ناشی از اطلاع رسانی گسترده و معرفی هرچه بیشتر این ظرفیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: حضور مستمر در مدارس مراکز آموزشی سیاحتی تفریحی و دانشگاه‌ها، همایش‌های مختلف و نصب بنرهای تبلیغاتی توزیع بروشور از جمله اقداماتی بود که در راستای معرفی اورژانس اجتماعی در دزفول انجام شده به گونه‌ای که اکنون اکثر قریب به اتفاق مردم با این اورژانس و نحوه خدمات آن آشنایی دارند.

وی با تاکید بر لزوم شناساندن بیش از پیش این ظرفیت اجتماعی عنوان کرد: گشت سیار ۱۲۳ روزانه در مناطق مختلف گشت زنی می‌کند؛ ضمن اینکه در راستای تقویت این اورژانس، دو پایگاه خدمات اجتماعی در دو منطقه پیام نور و مدرس ایجاد کرده‌ایم. نیروهای مستقر در این دو پایگاه اقدام به شناسایی و آگاه‌سازی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و خدمات اورژانس و شناسایی افراد آسیب دیده و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها می‌پردازند.

رئیس بهزیستی دزفول ادامه داد: نیروهای مستقر در این پایگاه‌ها با مشاهده و شناسایی هرگونه آسیب اجتماعی افراد را به اورژانس ۱۲۳ معرفی کرده و در صورت اورژانسی بودن در محل حضور می‌یابد تا موضوع رسیدگی و یا در صورت نیاز پرونده‌ای تشکیل شود.

۱۲۵۳ مأموریت اورژانس اجتماعی

عبدی در ادامه تعداد تماس‌های دریافتی اورژانس ۱۲۳ در سال گذشته را دو هزار و ۶۴۶ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد تماس دریافتی، یک هزار و ۱۹۶ مورد مرتبط بوده است؛ ضمن اینکه تعداد مأموریت‌های ماشین سیار این اورژانس در سال قبل یک هزار و ۲۵۳ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه مداخله این اورژانس ۳۸۸ مورد پذیرش داشته که از این تعداد ۳۷۵ مورد به صورت سرپایی خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده‌اند و ۱۳ مورد نیز منجر به نگهداری شده است.

عبدی، عمده گروه تماس‌گیرنده به اورژانس ۱۲۳ و مأموریت‌های این اورژانس در دزفول را مربوط به زوجین متقاضی طلاق، زنان در معرض آسیب اختلافات خانوادگی و کسب مشاوره‌های اجتماعی دانست.

کودکان کار ساماندهی می‌شوند

رئیس اداره بهزیستی دزفول در ادامه موضوع ساماندهی کودکان کار را از دیگر موارد مرتبط با خدمات این اداره در حوزه اجتماعی برشمرد و توضیح داد: طی دو سال اخیر ۹۵ کودک کار در شهرستان دزفول شناسایی شده که از این تعداد برای ۴۶ کودک تشکیل پرونده شده و اکنون از حقوق و مستمری اداره بهزیستی بهره‌مند هستند و دیگر برای انجام کار در خیابان حاضر نمی‌شوند.

عبدی با بیان اینکه پرونده ارائه مستمری به ۳۹ کودک دیگر نیز در حال پیگیری و به سرانجام رسیدن است، گفت: این ۹۵ کودک، تعداد کودکانی هستند که در سطح شهرستان دزفول زندگی می‌کنند اما مابقی کودکان کاری که در سطح شهرستان مشاهده می‌شوند از شهرستان‌های دیگر هستند که به صورت سیار فعالیت می‌کنند، دراین‌باره مکاتباتی با متولیان شهرهای مجاور انجام شده که امیدوار هستیم به نتیجه مطلوب برسد.

وی، مشکلات خانوادگی را از جمله مهم‌ترین عامل روی آوردن کودکان به کارهای خیابانی برشمرد و اظهار کرد: یک مرکز تحت عنوان مرکز حمایتی کودک و خانواده توسط بخش خصوصی با نظارت اداره بهزیستی در شهرستان تأسیس شده که در خصوص حمایت و ساماندهی کودکان کار اقدامات زیادی انجام داده و یا در حال انجام است.

رئیس اداره بهزیستی دزفول با بیان اینکه رسیدگی اصولی به این آسیب اجتماعی نیازمند مساعدت و مشارکت تمام متولیان است، تاکید کرد: تمام تلاش ما این بوده و خواهد بود که در مبحث ساماندهی کودکان کار به گونه‌ای عمل و برنامه‌ریزی کنیم که کودک هیچ‌گونه آسیبی نبیند چرا که هدف ما کمک و حمایت از این کودکان برای برخورداری از طبیعی‌ترین حقوقشان مبنی بر داشتن یک زندگی متناسب با شرایط سنی آنها است.

عبدی همچنین برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های متعدد آموزشی در زمینه آسیب‌های اجتماعی برای سنین مختلف در پایگاه‌های خدمات اجتماعی مناطق حاشیه‌ای شهرستان را از جمله برنامه‌های مستمر این اداره عنوان کرد و افزود: هدف اصلی ما ارتقای سطح سلامت اجتماعی و آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کاهش آسیب‌های وارده به افراد در این حوزه است.

منبع: مهر

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها