نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

قیمت کالاهای اساسی واقعی‌تر خواهد شد / ارز دولتی امروز عامل فشار بیشتر بر اقشار ضعیف شده است

احمد انارکی محمدی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: فاصله بین قیمت ارزهای دولتی، نیمایی، سنایی و آزاد عامل پیدایش رانت و حضور دلالان و سوداگران و رانت‌خواران در بازار ارز کشور شده است.

قیمت کالاهای اساسی واقعی‌تر خواهد شد / ارز دولتی امروز عامل فشار بیشتر بر اقشار ضعیف شده است

وی افزود: با فشارهایی که آمریکا به ایران آورد و تحریم‌هایی که بر کشور اعمال شد، همه تحلیلگران بیم آن داشتند که بازار ارز دوباره دچار التهابات فراوانی شود، اما این اتفاق رخ نداد.

احمد انارکی محمدی گفت: متاسفانه مسائلی طی چند ماه اخیر اتفاق افتاد که بازار ارز را دچار التهاب کرد و قیمت دلار را به صورت کاذب بالا برد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس گفت: التهابات اخیر در بازار ارز با توجه به داشتن تجربه چندین‌ساله تحریم، ناشی از عدم مدیریت این بازار بود و نباید این نکته را فراموش کرد که دولت و بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز نقش اساسی دارند.

قیمت دلار کاهش می‌یابد

احمد انارکی اضافه کرد: بعد از خروج ترامپ از برجام نتوانستیم بازار ارز را به خوبی کنترل کنیم و بالا رفتن قیمت دلار کاذب بود. حقیقی نبودن قیمت این ارز در بازار سبب شد امروز دلار دوباره به جایگاه قیمتی اصلی خود در بازار برگردد و همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار کاهش یابد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس عنوان کرد: علت اینکه قیمت دلار به قیمت واقعی خود نزدیک شد این بود که مردم از خرید امتناع کردند و مهم‌تر از آن همدلی‌ای بود که مقام معظم رهبری بین قوای سه‌گانه به وجود آوردند.

سوداگری عامل بالا رفتن قیمت ارز است

او همچنین گفت: برای واکاوی سوال شما مبنی بر اینکه «قیمت دلار چرا در گذشته به صورت کاذب بالا رفت؟»، باید گفت تصمیم‌گیری‌های واشنگتن و در رأس آن ترامپ و پمپئو و جان بولتون برای ایران ‌و اینکه هر روز تاریخ‌هایی برای انواع تحریم‌ها علیه دولت و مردم اعلام کردند، سبب شد جوسازی روانی و جنگ اقتصادی علیه کشور شکل گیرد و همین موضوع زمینه‌ساز ورود بخشی از مردم به ماجرای خریدوفروش ارز شد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اضافه کرد: در بحبوحه التهابات بازار سوداگرانی نیز بودند که وظیفه بازارگرمی را بر عهده داشتند و بازار را در دست گرفتند و مردم را سرکیسه کردند.

عضو هیات‌ رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سوداگران بازار ارز علاوه بر سرکیسه کردن مردم، بخشی از دلار تزریقی به بازار را نیز دریافت کردند که این موارد باعث شد قیمت دلار به صورت غیرواقعی بالا رود و دچار نوسانات شدید شود.

تحریم‌های اخیر نتوانست بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد

احمد انارکی محمدی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: با فشارهایی که آمریکا به ایران آورد و تحریم‌هایی که بر کشور اعمال شد، همه تحلیلگران بیم آن داشتند که بازار ارز دوباره دچار التهابات فراوانی شود، اما این اتفاق رخ نداد.

انارکی محمدی تاکید کرد: تحریم‌های اخیر نهایت و اوج تحریمی بود که می‌توانست علیه یک کشور مستقل اعمال شود، بنابراین به رغم پیش‌بینی‌ها بازار ارز سیر نزولی قیمت را در پیش گرفت و انتظار این است که دلار به قیمت واقعی خود نزدیک شود و حتی فراتر از انتظار، به قیمت واقعی خود برسد.

بخشی از پیمان‌سپاری ارزی در بازار متشکل ارزی انجام می‌شود

او در مورد بازار متشکل ارزی نیز عنوان کرد: در مورد تشکیل بازار متشکل ارزی باید گفت که این طرح را آقای همتی ارائه کردند و مجلس نیز آن را پیگیری کرد و در کمیسیون اقتصادی از ایشان خواستیم تا توضیحاتی درباره بازار متشکل ارزی ارائه دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای همتی در این جلسه عنوان کرد که بخشی از پیمان‌سپاری ارزی در بازار متشکل ارزی انجام می‌شود. به هر حال با تشکیل بازار متشکل ارزی زمینه تشکیل بازاری فراهم شد که تمام افراد می‌توانند دلار خودشان را وارد آن بازار کنند و آن عدم اطمینانی که بین صادرکنندگان و واردکنندگان پدید آمده بود از بین رفت و تاثیر خوبی بر کاهش قیمت ارز گذاشت.

تحریم‌های آمریکا فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌کند

او در پاسخ به این سوال که «آیا تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران به خصوص وضعیت معیشت مردم اثرگذار است»، گفت: واقعیت امر این است که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثر می‌گذارد و فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌کند. قطعاً باید چاره‌ای برای مقابله با این تحریم‌ها بیندیشیم و خلأهای به‌وجودآمده ناشی از تحریم‌ها را جبران کنیم، نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثر ندارد.

نماینده مردم رفسنجان عنوان کرد: به هر حال اگر بخواهیم استقلال کشور را حفظ کنیم چاره‌ای جز مقاومت در برابر تحریم‌ها نداریم. امروز شاهدیم که مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب و آمریکا جواب داد و منجر به عقب‌نشینی مقامات کاخ سفید از مواضع جنگ‌طلبانه علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

کوچک‌ترین تعرض به خاک ایران، امنیت هم‌پیمانان آمریکا را در منطقه به خطر خواهد انداخت

انارکی محمدی گفت: قطعاً آمریکایی‌ها باید توجه کنند که کشوری به پهناوری ایران با بقیه کشورهای نقطه‌ای منطقه خاورمیانه مانند امارات، قطر و... متفاوت است؛ اگر ایران امنیت نداشته باشد، قطعاً منطقه به ویژه هم‌پیمانان آمریکا نیز امنیت نخواهند داشت. البته این موضوع بدان معنی نیست که خدای ناکرده ایران بخواهد حمله‌ای به این کشورها انجام دهد یا تهدیدی از جانب ایران در کار باشد، اما دشمنان جمهوری اسلامی باید بدانند که اگر کوچک‌ترین تعرضی به خاک ایران شود، اولین کسی که صدمه خواهد دید آنان خواهند بود.

او اضافه کرد: ملت فداکار و ایثارگر ایران اگر کوچک‌ترین تعرضی به خاک کشور شود، در صحنه حاضر خواهند بود.

ارز دولتی امروز عامل فشار بیشتر بر اقشار ضعیف شده است

انارکی درباره چرایی فعالیت و حضور دلالان و سوداگران در بازار ارز نیز گفت: زمانی که ارز دولتی چهار هزار و 200 تومانی، نیمایی هشت هزار تومانی، سنایی 12 هزار تومانی و آزاد 13 تا 14 هزارتومانی داشته باشیم، قطعاً رانت به وجود خواهد آمد.

نماینده مردم رفسنجان گفت: فاصله بین قیمت ارزهای دولتی، نیمایی، سنایی و آزاد عامل پیدایش رانت و حضور دلالان و سوداگران و رانت‌خواران در بازار ارز کشور شده است. ارزهای دولتی و نیمایی که هدف‌شان تامین کالاهای اساسی برای کمتر شدن فشار بر مردم بود، امروز عامل فشار بیشتر بر اقشار ضعیف شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: افرادی ارزهای دولتی را گرفتند و کالایی وارد نکردند، یا این ارزها را به خارج از کشور منتقل کردند یا در بازار آزاد با چندین برابر قیمت فروختند، که این موارد سبب بروز ناآرامی در بازار ارز شد.

او افزود: زمانی که لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی منتشر شد، تمامی افرادی که به تعهدات پولی خود عمل نکرده بودند نیز مشخص شدند، هرچند آن‌طور که باید با آنها برخورد قاطعی نشد.

آسیب‌ خروج کالاهای اساسی از کشور چیست؟

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: متاسفانه کالاهای یارانه ‌ای و غیریارانه‌ای که با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند، از نقاط مرزی به کشورهای همسایه صادر یا قاچاق می‌شوند. این در حالی است که خیلی از این کالاها با ارز دولتی وارد کشور شده‌اند.

او اضافه کرد: با خروج کالاهای اساسی از کشور از 2 منظر آسیب دیدیم: یکی خروج ارز از کشور و دیگری قاچاق کالا به آن سوی مرزها پایین‌تر از قیمت تمام‌شده‌ای که در کشور وجود دارد؛ تمامی این موارد موجب کمبود کالا در کشور و بالا رفتن قیمت‌ها خارج از چارچوب تعیین‌شده می‌شود.

میزان تورم کالاهای اساسی به 48 درصد رسیده است

انارکی عنوان کرد: با توجه به وضعیت کنونی کشور، بودجه 14 میلیارد دلاری برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته که سازوکار واردات و نحوه توزیع عادلانه بین مردم چارچوب مشخصی به خود گرفته است. با تمام این تفاسیر شاهد هستیم که میزان تورم کالاهای اساسی به 48 درصد رسیده، علت چیست؟ مگر می‌شود کالاهای اساسی که واردات و مصرف آنها مشخص است تورم پیدا کنند؟

نماینده مردم رفسنجان افزود: وقتی 48 درصد تورم در کالاهای معمولی و 42 درصد تورم در کالاهای غیریارانه‌ای داریم، پس این آمار نشان می‌دهد در این بخش دلالی و سوداگری صورت می‌گیرد؛ یعنی بخشی از این کالاها در بازار سیاه دادوستد می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: خوشبختانه امروز توانسته‌ایم کنترل قیمت‌ها را در دست بگیریم و شفاف‌سازی کنیم، اما هنوز در بحث نظارت ضعیف عمل می‌کنیم.

قیمت کالاهای اساسی واقعی‌تر خواهد شد

احمد انارکی محمدی در پایان، درباره پیش‌بینی خود از روند بازار کالاهای اساسی، گفت: اگر شفاف‌سازی ارزی بیشتر شود و از طرفی کالاهایی که فروخته می‌شود و کالاهایی که تحویل مراکز پخش کالا می‌شود کنترل و بر نحوه توزیع و قیمت‌گذاری این کالاها نظارت شود، قیمت‌ها در بازار واقعی‌تر خواهند شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • شهروند مستاجر
    0

    قیمتها دوباره افزایش پیدا کرده لبنیات گران شد مرغ گران شد هیچ قیمتی پاییین نیامده مردم تحت فشارن بااین درامد کم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها