دولت اعتقادی به اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی ندارد

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس با اشاره به قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: متاسفانه دولت اعتقادی به این کار ندارد در حالی که با این کار می‌توانیم کمبود عرضه مسکن را حل کرده و از وضعیت فعلی رها شویم.

دولت اعتقادی به اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی ندارد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره تاخیر ۴۰ ماهه در راه‌اندازی سامانه اطلاعات املاک کشور گفت: کسی که در طول سال هزار خانه خرید و فروش می‌کند آیا می‌توانیم از او مالیات بگیریم؟ ضمن اینکه متاسفانه دولت، قانون را عمل نمی‌کند.

وی افزود: برخی افراد در مقایسه تام به موضوع مسکن در ایران و کشورهای اروپایی اشاره می‌کنند؛ در حالی در اروپا مسکن کالایی مصرفی است نه سرمایه‌ای ولی در ایران موضوع بر عکس است.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۲ میلیون مسکن خالی در کشور داریم که اگر از این مسکن‌های خالی طبق قانون مالیات می‌گرفتیم آیا در حال حاضر مشکل مسکن داشتیم؟ می‌توانستیم با دریافت مالیات از آنها وضعیت مسکن را از بحران خارج کرده و آنرا از حالت سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم.

سلیمی اظهار داشت: اگر مسکن عرضه و ساخته نشود موجب خواهد شد این کاهش عرضه منجر به افزایش شدید قیمت‌ها شود.

وی افزود: در تذکرهای متعدد به دولت مطالبه لزوم دریافت مالیات از خانه‌های خالی داشتیم اما متاسفانه دولت و مشخصا وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی اعتقادی به اجرای اعتقادی به این کار ندارد. ضمن اینکه دولت در بحث حذف یارانه ثروتمندان هم اقدامی نکرده است.

سلیمی با اشاره به موضوع دریافت مالیات از خریداران سکه گفت: دولت هم اکنون اراده کرده از افرادی که بیش از 20 سکه خریده‌اند مالیات بگیرد و اگر چنین اراده‌ای هم در دریافت مالیات از مسکن‌های خالی وجود داشته باشد قانون اجرا خواهد شد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس تصریح کرد: قانون باید اجرا شود و اگر نقصی دارد اعلام شود، چرا دولت برای رفع ایرادات آن چیزی به مجلس ارسال نکرده است؟‌ به نظر می‌رسد متاسفانه برخی مسئولین (دولت) هنرشان سرگردان نگهداشتن مردم و مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر سابق راه و شهرسازی به صراحت در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه داد قول داد مسکن مهر را با جدیت و با کیفیت تکمیل کند، در صورتی که وقتی استعفا داد اعلام کرد که افتخارش آن است که حتی یک مسکن مهر را افتتاح نکرده است.

سلیمی گفت: یکی از معاونین وزارت راه و شهرسازی بارها قول‌هایی را درباره راه‌اندازی سامانه اطلاعات املاک کشور داد در صورتی که آن را محقق نکرد و از آن مسئولیت به مسئولیت دیگری رفت اما هیچکس با او برخورد نکرد که چرا به قولت وفا نکردی؟

وی افزود: باید با وعده‌های سر خرمن برخی مسئولین برخورد کنیم ضمن اینکه در مجلس هم با چنین مشکلی مواجه هستیم.

این عضو کمیسیون امور داخلی و شورا مجلس با بیان اینکه امروز قاطبه نمایندگان مجلس به دولت گرایش دارند خاطرنشان کرد: برای اینکه در اجرای بسیاری از امورات با اما و اگر مواجه نشویم باید مجلسی مستقل داشته باشیم تا در موارد مهم ورود قاطع داشته و با متخلفین برخورد کند.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها