ملازهی: اگر طالبان مصالحه کند الزاما به معنای پایان جنگ در افغانستان نیست

یک کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به روند نشست‌های صلح افغانستان تاکید کرد: در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی همه به این نتیجه رسیده‌اند که برای افغانستان باید راه حل سیاسی پیدا کنند.

ملازهی: اگر طالبان مصالحه کند الزاما به معنای پایان جنگ در افغانستان نیست

پیر محمد ملازهی در ارزیابی خود از روند نشست‌های صلح افغانستان که با محوریت نماینده آمریکا در افغانستان برگزار می‌شود، گفت: واقعیت این است که در مورد افغانستانی صحبت می‌کنید که جناح‌بندی‌های متفاوتی دارد، گروه‌های متفاوتی مسلح هستند، تضادهای قومی و مذهبی در آن شدید است، بنابراین نمی‌شود توقع داشت همه حرکت‌ها به گونه‌ای پیش رود که به صلح منتهی شود.

وی افزود: واقعیت این است که تقریبا هم برای طالبان، دولت مرکزی، آمریکا و ناتو روشن شده که راه حل نظامی وجود ندارد به این معنا که نه آمریکا، دولت مرکزی و ناتو می‌توانند طالبان را از قدرت خارج کنند و نه طالبان در موقعیتی قرار دارد که به زور کابل را تصرف کرده و دولت خود را تاسیس کند.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: بنابراین یک بن بست کامل نظامی به وجود آمده و همه طرف‌های جنگ به این بن‌بست آگاهی دارند، در نتیجه راه حلی جز راه حل سیاسی وجود ندارد، یعنی شرایط به گونه ای پیش رفته که باید به سمت یک راه حل سیاسی بروند.

ملازهی ادامه داد: البته مشکلی هم که وجود دارد، ‌این است که در راه حل سیاسی باید نوعی توزیع قدرت صورت گیرد و این توزیع قدرت به گونه‌ای باشد که برای همگان راضی کننده باشد، در حالی که شرایط و انتظارات طرفین به گونه‌ای نیست که واقعا به دستیابی به قدرت محدود رضایت دهند.

وی تصریح کرد:‌ دولت مرکزی حداکثر قدرت را می‌خواهد، طالبان هم حداکثر قدرت را می‌خواهد، بنابراین دو طرف فاصله زیادی دارند برای این‌که بتوانند با هم به یک جمع بندی برسند و راه حل قطعی در این قضیه پیدا کنند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد:‌ بنابراین آن‌چه الان پیش می‌رود این است که مجموعه کشورهای منطقه مانند پاکستان که جزو اصلی حامیان طالبان است، عربستان هم به نوعی در سطح منطقه حمایت می‌کند، در سطح بین الملل که روسیه، چین و ‌آمریکا باشند کمابیش همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید راه حل سیاسی برای افغانستان پیدا کنند و همه در حال کمک هستند تا به یک راه حل سیاسی برسند.

ملازهی خاطرنشان کرد:‌ منتهی مشکل این است که طالبان حداکثر امتیازات را می‌خواهد بگیرد، به همین دلیل است که همزمان با مذاکره، عملیات خودشان را هم ادامه می‌دهند.

وی در ادامه بیان کرد: مساله دیگر این‌که طالبان هم یکدست نیست و در درون آن‌ها چندین گروه فعالیت دارند و فقط شورای کویته است که مذاکره می‌کند، شورای پیشاور، فراه، ننگرهار نیز وجود دارند که ممکن است در توافقی که آمریکایی‌ها با طالبان و احتمالا در آینده دولت مرکزی با طالبان می‌کنند خواسته‌های‌شان را برآورده شده نبییند و به جنگ ادامه دهند.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین گفت: واقعیت تلخ این است که مشکل افغانستان، یک مشکل چند وجهی است، یعنی کافی نیست که طالبان و آمریکا به تفاهم برسند یا طالبان و دولت مرکزی به تفاهم برسند، بلکه تفاهم باید در سطح کلی‌تری صورت گیرد که همه گروه‌ها، جناح‌بندی‌های درونی و منطقه‌ای و بین‌المللی را شامل شود.

وی با بیان این که به نظر می‌رسد روند نشست‌های صلح طولانی بوده و به این سادگی‌ها نیست، اظهار کرد: مساله افغانستان در سه سطح باید بررسی شود، در سطح داخلی طالبان، دولت مرکزی، جناح‌های مختلف و گروه‌های متضاد به لحاظ قومی و مذهبی که این‌ها باید به تفاهم برسند، در سطح منطقه‌ای کشورهای صاحب نفوذ در افغانستان مثل ایران، عربستان، پاکستان، هند، ترکیه و قطر این‌ها هم باید به یک تفاهم و جمع بندی برسند و نهایتا در سطح بین‌المللی آمریکا، روسیه، چین و اروپا هم باید بتوانند به تفاهم برسند اگر این سه سطح به تفاهم برسند، می‌شود امیدوار بود که افغانستان به ثبات می‌رسد، البته اگر طالبان هم مصالحه کند الزاما به این معنا نخواهد بود که جنگ در افغانستان تمام می‌شود.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها