گفتگوی خبر فوری با یک فعال اصلاح طلب

افزایش یارانه نقدی امکانپذیر نیست / روحانی 60درصد رای دارد

یک فعال سیاسی اصلاح‏طلب گفت: نباید اجازه دهیم که در مقطع فعلی اداره کشور به دست دلواپسان بیفتد.

افزایش یارانه نقدی امکانپذیر نیست / روحانی 60درصد رای دارد

داریوش قنبری فعال اصلاح‎طلب در گفت وگو با خبرفوری درباره فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست‎جمهوری اظهارکرد: بنده براین باورم که در حال حاضر در رقابت‏های انتخاباتی در جریان اصولگرایی تشتت و نگرانی وجود دارد و بعید می‏رسد اصولگرایان بتوانند یک گزینه نهایی را برای انتخابات ریاست‎جمهوری معرفی کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی به نظر بنده حسن روحانی شانس بیشتری را برای پیروزی در انتخابات دارد و بنده فکر می‏کنم در بدبینانه‎ترین حالت هم در انتخابات پیش رو روحانی با 60 درصد، رای بالایی دارد از این رو وی این ظرفیت وجود دارد که پیروز انتخابات باشد البته این موضوع به سطح مشارکت مردم نیز بستگی دارد.

مشارکت بالا مردم روحانی را پیروز انتخابات می‎کند

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب با اشاره به اینکه هرچه مشارکت بیشتر باشد میزان آرای روحانی افزایش خواهد داشت تاکید کرد: ملت ایران طی چهارسال گذشته شخصیت روحانی و رویکرد دولت وی را به خوبی می‎شناسند از این رو بدون شک در انتخابات پیش رو از وی حمایت خواهند کرد.

نماینده اسبق مجلس با اشاره به وعده‎های انتخاباتی برخی کاندیداها از جمله قالیباف گفت: آنچه امروز قالیباف به مردم در عرصه انتخاباتی وعده می‏دهد هیچ پایه و اساسی ندارد و وی بدون شک همانطور که در دوران مدیریت خود با فروختن شهر تهران لطمات زیادی را به این شهر وارد کرده است قطعا اگر در مسند ریاست‎جمهوری برسد کشور را هم می‎فروشد تا وعده‎های نادرست خود را عملیاتی کند.

قنبری با اشاره به اینکه برخی از نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری سابقه کاری اجرایی ندارند تاکیدکرد: چهارنفر از شش نفر نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری جز کسانی هستند که در رده بالای مدیریتی فعالیت جدی را نداشتند از این رو ملت ایران باید با آگاهی و درایت ویژه گزینه‎ای را انتخاب کنند که از عهده اداره کشور بربیاید.

وی خاطرنشان کرد: قالیباف و رئیسی از نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری نیز از جمله کسانی هستند که نه سابقه‎ای در مجلس داشتند و نه درعرصه مدیریتی فعالیتی را انجام دادند از این رو اعتماد به آنها برای سپردن سکانداری ریاست‎ قوه‎مجریه اقدامی مناسب نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب اظهارکرد: اداره کشور، تهیه و تدوین یک برنامه جامع برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی از سوی رئیس‎جمهور جز مولفه‎های اصلی است از این رو فردی باید در این مسند حضور پیدا کند که سابقه اجرایی و مدیریتی موفق و البته مشخصی را در پرونده کاری خود داشته باشد که در شرایط فعلی و در بین شش نامزد انتخابات ریاست‎جمهوری به نظر بنده روحانی شرایط لازم را در این حیطه در کارنامه کاری خود دارد.

افزایش یارانه ‎ها در شرایط فعلی کشورامکان ندارد

نماینده اسبق مجلس تصریح کرد: وعده‎هایی که از سوی برخی از نامزدها پیرامون افزایش یارانه‎ها مطرح می‎شود بدون شک در شرایط فعلی امکانپذیر نیست و این رویه تنها در شرایطی رخ خواهد داد که حامل‏های انرژی گران شود روندی که فشار اقتصادی بیشتری را به مردم وارد خواهد کرد.

قنبری تاکید کرد: با افزایش حامل‎های انرژی، قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‎کند و این روند سبب می‎شود تا جیب مردم خالی شده وتورم به کشور بازگرد از این رو کسانی که در ردیف سیاست‎مداران باتجریه هستند به خوبی می‎دانند که این روش نادرست است.

وی تصریح کرد: کسانی که شعار ایجاد 5 میلیون شغل را در فضای انتخاباتی کشور سر می‎دهند باید لوازم ایجاد کار را نیز توضیح دهند چرا که روند ایجاد هرشغل در کشورمان بیش از 20 میلیون تومان نیاز دارد از این رو اگر بخواهیم 5 میلیون شغل ایجاد کنیم به 900 هزارمیلیاردتومان پول احتیاج داریم که بدون شک این رقم با پیش‌بینی کردن تامین نمی‎شود.

این فعال اصلاح‎طلب تصریح کرد: قالیباف در اظهاراتی مطرح کرده بود که از طریق فروش محصولات پتروشیمی می‏تواند شغل بسیاری ایجاد کند به گونه‎ای که تاکید کرده بود هر 20 میلیون تن محصول پتروشیمی که به تولید محصولات ملی کشور اضافه کند در مجموع 200هزار شغل مستقیم و 400 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‏کند یعنی چیزی در حدود 600 هزارشغل که کارشناسان صنعت نفت و پتروشیمی این رویه را تایید نمی‏کنند و این بحث‎های را که از سوی برخی از نامزدهای انتخابات ریاست‏جمهوری مطرح می‎شود غیرتخصصی و انحرافی می‏دانند.

نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: کارشناسان حوزه نفتی براین باروند که هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی که تولید شود سبب می‎شود 20 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود از این رو باتوجه به اینکه در دولت یازدهم چیزی حدود 9 میلیون تن به محصولات پتروشیمی اضافه شده است که اگر آمار وتحلیل قالیباف درست باشد باید 5 میلیون 400 هزارنفر مشغول به کار شده باشند روندی که امکان تحقق آن از نظر علمی وجود ندارد و نیازمند بسترها و امکانات ویژه‎ای است.

آمارهای قالیباف پایه واساس ندارد

قنبری تصریح کرد: درحال حاضر صنعت پتروشیمی ما 50 میلیون تن تولیدات دارد از این رو اگر تحلیل‎های قالیباف درست باشد باید بسیاری از افراد کشورمان در صنعت پتروشیمی مشغول به کار باشند از این رو آنچه قالیباف مطرح می‏کند آمار و ارقام‎هایی است که هیچ‏گونه پایه واساسی ندارد.

وی گفت: آمارهایی که در جریان انتخابات از سوی برخی از نامزدها مطرح می‎شود نشان از ناشی‎گری آنهاست . گویای این است که این افراد تحلیل درستی پیرامون اداره کشور ندارند از این رو سپردن سکان اداره کشور به دست این افراد که توانمندی خاصی ندارند ریسک بزرگی است هرچند خود آنها نیز جاذبه‎ای در بین مردم برای اخد رای نخواهند داشت و نمی‎توانند نظر مردم را به خود جلب کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب با اشاره به کارنامه موفق دولت یازدهم در رفع تحریم‏ها علیه کشورمان تصریح کرد: رشد اقتصادی 8 درصدی که امروز در کشورمان شکل گرفته بدون شک مرهون تلاش‎های دولت یازدهم و شخص روحانی بوده است و نمی‏توان آن را نادیده گرفت.

نماینده اسبق مجلس درباره کناره‎گیری جهانگیری به نفع روحانی در انتخابات ریاست‎جمهوری گفت: همانطور که شخص جهانگیری بارها اعلام کرده است وی با خردجمعی اصلاح‎طلبان در عرصه انتخابات حضور پیدا کرده است تا روحانی در کارزار انتخابات تنها نگذارد از این رو کناره‎گیری جهانگیری از عرصه انتخابات امری بعید به نظر نمی‎رسد ولی باید منتظر نظر اصلاح‎طلبان در این باره و فضای انتخاباتی کشوردر روزهای پایانی باشیم.

قنبری تصریح کرد: اصلاح‎طلبان به خوبی می‌دانستند که جناح رقیب آنها در عرصه انتخابات ریاست‏جمهوری با هدف تخریب دولت یازدهم وارد عمل شده از این رو با آگاهی و اشراف کامل به این موضوع که نامزدهای اصولگرا برنامه‎ و هدفی جز تخریب روحانی ندارند مصلحت دیدند که گزینه دیگری از بدنه اصلاحات در کنار روحانی در انتخابات حضور پیدا کند.

جهانگیری با هدف حمایت از روحانی وارد انتخابات شد

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب اظهارکرد: قطعا هدف جهانگیری از حضور در انتخابات همراهی روحانی و کمک به وی در برابر هجمه‏های ناجوانمردانه رقیب مقابل است که متاسفانه اخلاق در رفتاهارهای آنها وجود ندارد.

نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد:امروز دلواپسان برجام به حامیان آن تبدیل شدند روندی که روحانی نیز مکررا به آن اشاره کرده و تاکید دارد برخی از نامزدها درصدند با حمایت از برجام وجهه خود را در بین عموم مردم بالا ببرند.

قنبری با اشاره به اینکه سه سال دولت یازدهم صرف آواربرداری از خرابه‎های دولت گذشته شد، تاکید کرد: دولت یازدهم آثار شش قطعنامه تحریم را در کشور از بین برد، قطعنامه‎های تحریمی که جنگ اقتصادی را بر کشورما تحمیل کرده و آثار بسیاری از جمله بیکاری و فقر را نصیب کشور کرد روندی که حاصل تفکر 8 ساله دولت نهم و دهم بود که برخی از حامیان آنها امروز در عرصه رقابت ریاست‎جمهوری قرار دارند.

این فعال اصلاح‎طلب تصریح کرد: به هرحال روحانی سه سال تلاش کرد تا جنگ اقتصادی دنیا را علیه ایران را به پایان برساند جنگی که سبب شد تا ما شهدای بسیاری را در این مسیر از دست بدهیم و بسیاری از جوانان دهه شصتی ما شغل وآینده خود را در نتیجه این جنگ اقتصادی از دست بدهند.

نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: ما نگران هستیم که آینده دهه هفتادی‎ها و هشتادی‎ها مانند دهه شصتی‎ها با حضور تندروها دستخوش تحولات شود و نگرانی‏های بسیاری در کشورایجاد شود ازاین رو بدون شک در این شرایط نباید اجازه داد که دلواپسان برسرکار بیایند.

قنبری با اشاره به اینکه برجام دستاوردهای اقتصادی بسیاری را برای کشورمان داشته است گفت: رشد اقتصادی 8 درصد امروز ما را به سمت توسعه و پیشرفت سوق خواهد داد و ما را با کاهش نرخ بیکاری و فقر در جامعه روبه رو می‏کند از این رو ملت ایران بدون شک می‏دانند که باید براساس عقلانیت به گزینه‎ای رای دهند که سیاست‏های لازم را در این راستا در کشوراتخاذ کند که روحانی در حال حاضر تنها فردی است که در حیطه انتخابات ریاست‎جمهوری برگفتمان عقلانبت تاکید دارد و باید از وی حمایت کرد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها