«طرح فریز در برابر فریز» یک جنگ روانی از پیش تعیین شده است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: «طرح فریز در برابر فریز» حرکتی است برای ایجاد تعلل در تصمیم ایران در راستای کاهش تعهدات خود.

«طرح فریز در برابر فریز» یک جنگ روانی از پیش تعیین شده است

گفته می‌شود امانوئل بن مشاور رئیس‌جمهور فرانسه با پیشنهادی موسوم به «طرح فریز در برابر فریز» به تهران آمده است.

در حقیقت این طرح فرانسه مبنی بر این بوده است که آمریکا و ایران «برای دوره‌ای کوتاه، اقدامات خود را منجمد سازند، به عبارت دیگر واشنگتن حریم‌های خود را به ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی منجمد خواهد ساخت و در مقابل ایران نیز روند بازنگری در تعهداتش را منجمد کند».

با این حال سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم درباره این طرح می‌گوید ایران هیچ پیشنهاد رسمی از طرف‌های برجام دریافت نکرده است.

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:این «طرح فریز در برابر فریز» از سوی فرانسوی‌ها ارائه شده است و هیچ ضمانتی برای پذیرش گفته های کاخ سفید در رابطه با توقف تحریم ها وجود ندارد، چراکه آمریکایی‌ها نشانه‌ای دال بر پذیرفتن آن از خود بروز ندادند.

وی افزود:به نظر می‌رسد «طرح فریز در برابر فریز»در حال حاضر یک بازی رسانه‌ای باشد، در حقیقت این طرح حرکتی است برای اتلاف وقت و ایجاد تعلل در تصمیمی که مقامات کشور ما در راستای کاهش تعهدات خود گرفتند، چراکه در غیر این صورت اگر واشنگتن تصمیم به عملی کردن چنین حرکتی را داشت، در ابتدا تعهدات برجامی و تحریم‌های یک جانبه‌ای خود را علیه ایران خنثی می‌کرد.

کوشکی با بیان اینکه هیچ ضمانتی برای اجرایی شدن پیشنهاد فرانسوی ها مطرح نشده است، خاطرنشان کرد:طرح فریز در برابر فریز در حد ارائه از سوی فرانسه است و در واقع یک جنگ روانی بیشتر نیست همچنین دیدار رهبران کشور های واشنگتن و پاریس ضمانتی برای اجرایی شدن آن نیست.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایران باید بداند که آیا آمریکا حاضر به اجرایی کردن و توقف تحریم های خود است یا خیر،همچنین اگر کاخ سفیدحاضر به انجماد تحریم هایش بود، چه ضمانت و تضمین برای آن وجود دارد.

وی افزود: اگر کاخ سفید حاضر به فریز تحریم های خود در قبال ایران شد، معافیت‌ها و تحریم‌های آمریکا باید با گام‌هایی که ما برداشتیم تناسب داشته باشد، در حقیقت این یک پروسه طولانی است و با توجه به شناخت ما از واشنگتن آن‌ها در اجرای چنین پیشنهاداتی جدی نیستند.

کوشکی ادامه داد: هر زمانی که ایران به سمت خروج از برجام قدم برمی دارد کاخ سفید و اروپا با بهانه‌ای می خواهند ، ما را از این تصمیم منصرف کنند، بنابراین تنها هدف ماندن ایران در برجام است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپایی‌ها از اینکه ایران یک قدرت هسته‌ای شود، واهمه دارند، تاکید کرد: ورود ایران به باشگاه هسته‌ای بسیاری از موازنه‌های قدرت‌های اروپا را به هم می‌زند و عملا بسیاری از اهرم فشار‌های آن ها را کاهش می دهد، در نتیجه اروپا مایل به ورود ایران به باشگاه هسته‌ای نیست و می‌خواهند وضعیت منطقه به همین حالت فعلی باقی بماند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها