روسیه، چین، ایران و ونزوئلا با فنآوری "بلاک‌چین" به جنگ آمریکا می‌روند

مطالعات جدید انجام شده توسط بنیاد دفاع از دموکراسی در آمریکا نشان می‌دهد که رقبای ژئوپلیتیک آمریکا در حال استفاده از فناوری بلاکچین برای دور زدن تحریم‌ها و مقابله با قدرت مالی آمریکا هستند.

روسیه، چین، ایران و ونزوئلا با فنآوری "بلاک‌چین" به جنگ آمریکا می‌روند

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا، رقبای ژئوپلتیک این کشور در حال استفاده از فناوری بلاکچین برای مقابله با قدرت مالی آمریکا و دور زدن تحریم‌های کاخ سفید هستند.

این بنیاد در گزارش خود آورده است: با گسترش استفاده از ارزهای مجازی در جهان، اقداماتی در راستای ایجاد یک نظام انتقال ارزش، شکل گرفته است که در قالب آن قرار است اعتبار خارج از زیرساخت بانکی متعارف کنونی جابجا شود.

دولت‌های روسیه، چین،‌ ایران و ونزوئلا در حال آزمایش فناوری ارز‌های مجازی هستند که بر مبنای بازار ارز مجازی پی‌ریزی شده است.

گزارش دفاع از بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا می‌گوید این کشورها فناوری بلاکچین را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مبانی اقدام در راستای مقابله با قدرت مالی آمریکا مدنظر قرار داده‌اند.

این تحقیقات می‌گوید روسیه‌، ایران، چین و ونزوئلا آزمایشات مربوط به استفاده از فناوری بلاکچین را آغاز کرده و سران این کشورها می‌خواهند از این فناوری به عنوان ابزاری برای بالا بردن قدرت مقاومت در برابر تحریم‌ها و خنثی کردن قدرت مالی آمریکا استفاده کنند.

چین هم همواره نگران قدرت مالی آمریکا و تهدید همیشگی تحریم شدن خود است.

تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گوید: تلاش این 4 کشور بسیار فراتر از رویکردی فقط برای دور زدن تحریم‌هاست.

این کشورها می‌خواهند با ایجاد نظام‌های پرداخت جایگزین در تجارت بین‌الملل نفوذ و اثرگذاری تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه علیه خود را کاهش دهند.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند نفوذ و جایگاه مالی و اقتصادی آمریکا همیشگی نخواهد بود.

این تحقیق می‌افزاید: فناوری بلاکچین یک میانبر برای ایجاد نظام‌های مالی جایگزین برای نقل و انتقال پول و ارزش خارج از کنترل آمریکا را فراهم کرده و در حالی که ممکن است به طور عادی زمانبندی توسعه این فناوری‌ها دو تا سه دهه به طول بیانجامد اما این کشورها می‌خواهند همین حالا از این فناوری استفاده کرده و از نظام‌های پرداخت جایگزین برای انتقال پول را ایجاد کنند.

رقبای ژئوپلیتیک آمریکا پیش روی خود جهانی را ترسیم می‌کنند که فناوری ارزهای مجازی به آنها کمک می‌کند که بتوانند قدرت مالی آمریکا را خنثی کرده و با دلار آمریکا همان کاری را بکنند که این ارز زمانی با پوند انگلیس کرد.

به عنوان مثال ونزوئلا سال گذشته میلادی رسما ارز مجازی "ال‌پترو" را معرفی کرد و اعلام کرد که این ارز مجازی با پشتوانه ذخایر نفتی و گازی این کشور منتشر خواهد شد.

دلیل اصلی روی آوردن کشورها به فنآوری بلاک چین این است که فنآوری مذکور مرکز مشخص، چیزی شبیه به سوئیفت برای نظام‌های پرداخت متعارف، نداشته و در واقع هیچ قدرتی نمی تواند تعاملات مالی موجود در آن را محدود کند.

دلیل ترس آمریکا از این فنآوری هم دقیقا همین است چرا که با گسترش استفاده از آن تهدید کشورها به تحریم بی معنی خواهد بود.

آمریکا از زمان معرفی ال‌پترو تلاش های زیادی را برای جلوگیری از استفاده از آن در مبادلات بین المللی با ونزوئلا در پیش گرفته است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها