سوءاستفاده سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال از برق یارانه‌ای/تولید بیت کوین در کشور تهدید است یا فرصت؟

هجوم سرمایه گذاران بیت کوین، صنعت برق کشور را به سبب افزایش نامتعارف مصرف با چالش جدی مواجه کرده است.

سوءاستفاده سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال از برق یارانه‌ای/تولید بیت کوین در کشور تهدید است یا فرصت؟

امسال هجوم سرمایه گذاران بیت کوین همزمان با پیک مصرف برق، صنعت برق را با چالش جدی رو به رو کرده است چرا که این افراد با بهره گیری از سوخت فسیلی و هزینه یارانه‌ای صنعت برق اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که استخراج بیت کوین با سوخت فسیلی و یارانه‌ای نوعی قاچاق انرژی الکتریکی محسوب می‌شود که به همین دلیل رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل جلسه‌ای در خصوص فعالیت‌های غیرقانونی بیت کوین در این ستاد طی چند روز آینده خبر داده است تا چگونگی برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی این حوزه که هم اکنون در سطح جامعه تلاطمی ایجاد کرده است، بررسی شود.

با توجه به آنکه ارزان بودن قیمت برق زمینه را برای هجوم سرمایه گذاران فراهم کرده، از این رو برای جلوگیری از رانت برق ارزان قیمت، تعرفه‌های واقعی مربوط به این بخش باید توسط سرمایه گذاران پرداخت شود تا برق کشور که به عموم مردم اختصاص دارد، هدر نرود.

در هفته‌های اخیر بسیاری از کارشناسان اظهار نظرات مختلفی پیرامون بیت کوین مطرح کرده اند که با این وجود مسئولان باید بیش از هر زمان دیگری توجه جدی به این موضوع داشته باشند تا با افزایش مصرف در فصل گرما مشکلات متعددی برای صنعت برق کشور ایجاد نشود.

حال به سراغ مسئولان ذیربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت فعالیت بیت کوین و هزینه تولید ارز دیجیتال در کشور باخبر شویم.

حمیدرضا صالحی رئیس سندیکای برق در گفت‌وگو با خبرنگار ، درباره آخرین وضعیت تولید بیت کوین در کشور، اظهار کرد: هم اکنون سرمایه گذاران از چندین مزرعه در قالب برق کشاورزی یا صنعتی، بیت کوین تولید می‌کنند که به سبب استفاده از تعرفه یارانه‌ای، این امر تهدیدی برای صنعت برق کشور به شمار می‌رود.

رئیس سندیکای برق افزود: تعرفه ۵ تا ۷ سنت برای برق مصرفی دستگاه تولید ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است و ما اعتقاد داریم که این عمل می‌تواند درآمدزایی خوبی برای شرکت برق داشته باشد.

صالحی با تأکید بر واقعی شدن هزینه برق بیت کوین، گفت: با این مسئله مشکل خاصی نداریم و حتی آن را یک فرصت می‌دانیم به شرط آنکه تعرفه برق از چارچوب یارانه‌ای خارج شود.

وی متوسط قیمت برق در ایران برای هر کیلو وات ساعت را ۸۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که سرمایه گذاران تولید ارز دیجیتال باید بر مبنای نرخ های جهانی قیمت برق را بپردازند چرا که برق یارانه‌ای متعلق به عموم مردم کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولید هر رمز ارز ۷۲ هزار کیلو وات برق مصرف می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس هزینه تولید هر رمز ارز با برق یارانه‌ای، معادل ۵ میلیون تومان است در حالی که رسالت اصلی صنعت برق تأمین برق موردنیاز داخل و کمک به راه اندازی صنایع دیگر است.

رئیس سندیکای برق ادامه داد: اگر قیمت بیت کوین واقعی شود به عنوان کشور تولید کننده انرژی با این امر مشکلی نداریم، اما در مرحله اول باید دید که آیا نظام بانکی کشور ارز حاصل از بیت کوین را به رسمیت می‌شناسد یا خیر؟

به گفته صالحی، بانک مرکزی باید تصمیمات لازم را اتخاذ کند که بیت کوین در نظام بانکی کشور رایج شود یا خیر و به همین دلیل ما منتظریم تا هرچه زودتر مسئولان ارزی پس از اتخاذ تدابیر لازم جواب نهایی را به ما دهند.

وی با انتقاد از ارائه برق ارزان قیمت به سرمایه گذاران بیت کوین، بیان کرد: قیمت حامل‌های انرژی باید هرچه سریعتر واقعی شود تا تولید بیت کوین به ضرر صنعت برق کشور تمام نشود.

این مقام مسئول درباره اینکه واردات دستگاه‌های ماینری قانونی بوده است یا خیر، تصریح کرد: تاکنون دستگاه‌های ماینری به صورت قانونی وارد کشور شده است، اما از الان به بعد به سبب حساسیت ارز دیجیتال ممکن است به صورت غیرقانونی این دستگاه‌ها وارد کشور شوند.

قیمت برق بیت کوین باید واقعی شود / نرخ استخراج هر بیت کوین در جهان ۷ هزار دلار است

اسدلله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ، با بیان اینکه افزایش تعرفه یک راه برای جلوگیری از رانت برق ارزان قیمت در کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: فعالیت هر بنگاه تولیدی مستلزم مجوز‌های لازم از دستگاه‌های ذیربط است و تاکنون بانک مرکزی مجوز لازم برای فعالیت بیت کوین را در کشور صادر نکرده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در ابتدا دستگاه‌های ذیربط باید تمامی جوانب امر را در نظر بگیرند و پس از مطالعات لازم، مجوز را صادر کنند چرا که تولید بیت کوین برق زیادی مصرف می‌کند.

قره‌خانی ادامه داد: در حال حاضر تولید بیت کوین به سبب استفاده از برق‌های تعرفه‌ای و یارانه‌ای برای سرمایه گذاران مقرون به صرفه است، به عنوان مثال هم اکنون برق کشاورزی به ازای مصرف هر کیلو وات ساعت ۱۵ تومان و برق خانگی ۶۰ تا ۷۰ تومان است که همین امر منجر به هجوم سرمایه گذاران برای تولید ارز دیجیتال در کشور شده است در حالی که قیمت برق برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال باید واقعی شود و تعرفه برق آن‌ها همانند برق صادراتی تنظیم شود چرا که بیت کوین مربوط به داخل کشور نیست و در همه جای دنیا می‌توان آن را استفاده کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان مصرف برق واحد‌های استخراج بیت کوین به مراتب بیش از برق معمولی است، گفت: سرمایه گذاران ارز مجازی باید مراحل قانونی از ناحیه بانک مرکزی و سازمان‌های مربوط را طی کنند چرا که مصرف سوخت‌های فسیلی و سرمایه گذاری نیروگاه‌ها، متعلق به کشور ماست و اینطور نمی‌شود که سرمایه گذاران ارز دیجیتال بخواهند از سوخت‌های فسیلی و یارانه‌ای استفاده کنند.

به گفته وی وزارت نیرو پس از صدور مجوز‌های لازم باید تعرفه‌ای مناسب برای سرمایه گذاران بیت کوین در کشور در نظر بگیرد که در صورت تحقق این امر تولید بیت کوین یک فرصت برای کشور به شمار می‌رود و در غیر این صورت تهدیدی بیش نیست که باید با متخلفان امر به شدت برخورد کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به آنکه میزان برق مصرفی در واحد‌های استخراج بیت کوین بیش از برق معمولی است، از این رو دریافت تعرفه‌های مناسب می‌تواند از رانت برق ارزان قیمت توسط سرمایه گذاران ارز مجازی جلوگیری کند.

قره‌خانی گفت: سرمایه گذاران ارز مجازی باید مقدار یارانه‌ای را که برای انرژی پرداخت می‌شود، بپردازند البته نمی‌دانیم وزارت نیرو به عنوان متولی امر چه مکانیزمی برای دریافت مابه التفاوت یارانه داخل با خارج از کشور طراحی کرده است.

این نماینده مجلس درباره منابع استفاده از انرژی‌های بیت کوین در کشور، گفت: تولید انرژی بیت کوین از طریق برق حرارتی، برق آبی و انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌شود، اما نکته حائز اهمیت آن است که سرمایه گذاران بیت کوین از انرژی یارانه‌ای و سوخت فسیلی در کشور استفاده نکنند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو به عنوان متولی امر باید هرچه سریعتر تصمیمات لازم درباره تولید بیت کوین را اتخاذ کند تا پس از گذشت مدت زمان ۲ تا ۳ سال و دستگیری متخلفان اظهاراتی مبنی بر تولید و مصرف بی‌رویه برق حاصل از بیت کوین در کشور مطرح نشود و به عبارت دیگر از الان باید سازوکار‌های لازم پیرامون تولید بیت کوین در کشور اتخاذ شود و چنانچه این امر با مصالح کلان کشور مغایرت دارد، از ادامه فعالیت آن جلوگیری به عمل آید و در غیر این صورت مجوز‌های لازم صادر شود تا تولید بیت کوین پس از تبدیل انرژی فسیلی به الکترونیکی و در نهایت ارز دیجیتال منبع درآمدی برای وزارت نیرو باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قیمت استخراج هر بیت کوین در جهان را ۷ هزار دلار اعلام کرد و گفت: برای هر بیت کوین ۷۲ هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود که این امر به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است.

قره‌خانی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان واردات دستگاه‌های ماینری به کشور ندارم، تصریح کرد: با توجه به آنکه تاکنون واردات دستگاه‌های ماینری در کشور ممنوع نبوده است، از این رو نمی‌توانم واردات قانونی و غیرقانونی بودن این دستگاه‌ها را تأیید یا تکذیب کنم.

بیشتر بخوانید:

برق ارزان قیمت عامل اصلی سودجویی سرمایه گذاران بیت کوین در کشور

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو باخبرنگار ، با بیان اینکه اطلاع دقیقی از هزینه و جریمه برق بیت کوین در کشور ندارم، اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف و کاهش تولید برق در فصل تابستان، مشکلات متعددی برای صنعت برق کشور به سبب هجوم سرمایه گذاران بیت کوین در کشور ایجاد شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت از سال ۸۹ موظف به افزایش تولید انرژی است، افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت موظف شد سالانه ۵ هزار مگا وات برق تولید کند این در حالی است که تنها در سال ۸۹ روند تولید افزایش یافت و بعد از آن سیکل روند کاهشی به خود گرفت.

خادمی با اشاره به اینکه در پیک مصرف ۵۹ تا ۶۰ هزار مگا وات برق نیاز داریم، بیان کرد: با توجه به تولید ۵۳.۵ هزار مگا وات برق و کمبود تولید بدیهی است که با مشکلات متعددی مواجه می‌شویم، این در حالی است که تولید برق کافی در کشور نشانه توسعه است که متأسفانه در ایران طبق برنامه برق در کشور تولید نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کاهش تولید برق چاره‌ای جز خاموشی در برخی استان‌ها نداریم که این امر تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های متعددی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: قیمت ارزان برق در ایران موجب شده بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین به کشور هجوم آورند که ادامه این روند آسیب جدی به صنعت برق کشور وارد می‌کند از این رو وزارت نیرو برای سوء استفاده از برق تولیدی کشور باید تعرفه‌ای مناسب در نظر بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید برق ارزان قیمت در کشور زمینه را برای سودجویی افراد فراهم کرده است، اظهار کرد: البته این موضوع دلیلی نمی‌شود که برق زیادی در کشور تولید نکنیم بلکه دستگاه‌های ذیربط برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی باید تدابیری بیاندیشند تا سرمایه گذاران ارز دیجیتال نتوانند از مزایای برق یارانه‌ای در کشور استفاده کنند.

خادمی هجوم سرمایه گذاران بیت کوین به کشور را ناشی از خلاء‌های قانونی و کمبود نظارت‌ها برشمرد و گفت: سرمایه گذاران به سمت و سویی می‌روند که علاوه بر سوددهی فراوان، هزینه تولید برای آن‌ها بسیار پایین باشد و ما وقتی متوجه آسیب استخراج ارز مجازی می‌شویم که دیگر زمان را از دست داده‌ایم.

این مقام مسئول با تأکید بر واقعی شدن قیمت و تعرفه استخراج بیت کوین در کشور، گفت: قیمت و تعرفه استخراج بیت کوین برای کشور باید صرفه اقتصادی داشته باشد و در غیر این صورت متولیان امر با به کارگیری هر ابزاری باید از قاچاق انرژی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه واردات مجوزدار دستگاه‌های ماینری روشن و شفاف نیست، تصریح کرد: با توجه به آنکه تعداد قابل توجهی دستگاه‌های ماینری وارد کشور شده است از این رو سازمان‌های نظارتی باید بررسی کنند که واردات آن قانونی بوده‌ است یا خیر، اما بنده آمار دقیقی از میزان واردات ندارم.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها