یک نماینده مجلس:

تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک متر افزایش داشته است

رئیس فراکسیون احیا و حفاظت از دریاچه ها و تالاب های مجلس گفت: تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی در بالا دست دریاچه‌ها و تالاب‌ها به عنوان طرحی در قالب حمایت از کشت‌های کم مصرف تصویب شد.

تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک متر افزایش داشته است

سیدهادی بهادری با اشاره به عملکرد فراکسیون احیا و حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌ها گفت: این فراکسیون نزدیک یک سال است که ایجاد شده و در این مدت چند جلسه با مسئولان مرتبط داشته و مسیر و خط مشی حرکت را تعیین کردیم؛ یکی از دستاوردهای فراکسیون این بود که نامه‌هایی را با 150 امضا در خصوص احیای دریاچه‌ها به مسئولان از جمله مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نوشتیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: بسترهای قانونی احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها در قوانین کشور پیگیری شده و مصوباتی در بحث بودجه 98 و بودجه‌های سنواتی داشتیم. چند نشست با سازمان حفاظت محیط زیست گذاشتیم، یکی در مجلس و دیگری در ارومیه و با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و دانشگاه فنی قاضی طباطبایی ارومیه برگزار شد که درباره نحوه کمک جامعه دانشگاهی به احیای تالاب‌های کشور مباحثی مطرح و جلسه خوبی بود، بازتاب خوبی نیز داشت و دوستان ستاد احیای دریاچه ارومیه گزارشاتی ارائه دادند.

رئیس فراکسیون احیا و حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌ها افزود: طرحی را در قالب حمایت از کشت‌های کم مصرف داشتیم که تسهیلات 50 میلیارد تومانی در بالا دست دریاچه‌ها و تالاب‌ها تصویب شده و از طریق وزارت تعاون این کار در حال انجام شدن است و شهاب الدین بی‌مقدار نائب رئیس فراکسیون پیگیر این موضوع است؛ این نیز دستاورد خوبی بوده و با امضای تمام اعضای هیات رئیسه فراکسیون این درخواست به وزارت تعاون داده شد تا تسهیلاتی را برای حمایت از کشت‌های کم مصرف از جمله زعفران و پسته در بالا دست تالاب‌های کشور داشته باشیم که این امر در دستور کار فراکسیون قرار دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: باید تلاش‌ها ادامه یابد. این فراکسیون برای اولین بار است که در مجلس شکل می‌گیرد البته قبلا فراکسیون محیط زیست را داشتیم اما به دلیل اینکه بحث محیط زیست بسیار گسترده است، سعی کردیم در موضوعی مشخص به نام احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها متمرکز شویم و در ابتدا نیز با رایزنی با محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست این کار را شروع کردیم چراکه برخی معتقد بودند که شاید بتوان این موضوعات را با یکدیگر تلفیق کرد اما اصرار هیات رئیسه باعث شد تا این فراکسیون مستقلا حرکت کند.

بودجه کافی برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها وجود ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بودجه کافی برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: تشکیل این فراکسیون نشان داد که به ایجاد آن نیاز بود یعنی تلاش‌ها نشان داد که ظرفیت این فراکسیون بسیار بالا است و برای سال اول خوب بود اما مشکلاتی مثل بحث سیل به وجود آمد که بودجه‌های ماده 12 کشور را بلعید و از آن طرف عدم فروش نفت باعث شد تا بودجه‌های صندوق توسعه ملی تحت الشعاع قرار گیرد و همین موارد باعث شد تا از نظر تامین مالی منابع برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها به مشکل بخوریم.

بارش‌ها بسیاری از تالاب‌ها را احیا کرد/ تراز دریاچه ارومیه از سال گذشته تاکنون یک متر بالاتر آمده است

بهادری ادامه داد: البته بارش‌ها فرصتی شد که هدف فراکسیون که احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها است، به طور اتوماتیک اتفاق بیفتد به عنوان مثال می‌توان گفت که هورالعظیم احیا شد و بسیاری از تالاب‌ها مثل بختگان و هامون اوضاع بهتری دارند و تراز دریاچه ارومیه از سال گذشته تاکنون یک متر بالاتر آمده است و اوضاع بهتری نسبت به سال گذشته دارد اما همه اینها شروع کار است و در ادامه باید خود را با طبیعت منطبق‌تر کنیم چراکه برخی از کارها در گذشته ضد محیط زیستی بوده و باید به مرور زمان اصلاح شود و هدف این فراکسیون نیز همین است.

تسهیلات 50 میلیارد تومانی در بالا دست دریاچه‌ها و تالاب‌ها به عنوان طرحی در قالب حمایت از کشت‌های کم مصرف تصویب شد
وی عنوان کرد: نمی‌توان گفت که تاکنون چند درصد موفق بودیم اما تلاش کردیم و همین که چنین فراکسیونی با محوریت احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها شکل گرفته و عده‌ای جمع شدند و نامه‌نگاری‌هایی انجام شده، به نظر بنده موفقیت بسیار خوبی بوده است.

رئیس فراکسیون احیا و حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌ها گفت: بعد از تعطیلات اولین جلسه را با عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره سال آخر فعالیت فراکسیون در مجلس دهم خواهیم داشت و با کمک ایشان سعی می‌کنیم که راهبردهایی برای سال آخر در مجلس طراحی کنیم و 4 موضوع را تصویب کنیم.

اصلاح قانون توزیع عادلانه آب بررسی می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: سیاست‌های نحوه نهال‌کاری در بالا دست تالاب‌ها، اصلاح قانون ممانعت از کشت افقی و توسعه باغات، عدم اجازه توسعه اراضی دیم به گونه‌ای که دیم‌ها را به آبی تبدیل نکنیم و اصلاح قانون توزیع عادلانه آب از موضوعاتی است که پیگیری خواهیم کرد.

منبع: خانه ملت

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها