نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

طرح جداسازی زندان‌ها از قوه قضاییه در مجلس پیگیری نمی‌شود/ مجلس از باب تفکیک قوا نمی‌تواند به مسائل قوه‌ قضاییه ورود کند

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: مگر اینکه قوه‌ قضاییه بخواهد با مجلس همراهی و همکاری کند، وگرنه به نظر نمی‌رسد از باب بحث تفکیک قوا و نداشتن اجازه ورود قوه مقننه به مسائل قوه‌ قضاییه، این کار امکان‌پذیر باشد.

طرح جداسازی زندان‌ها از قوه قضاییه در مجلس پیگیری نمی‌شود/ مجلس از باب تفکیک قوا نمی‌تواند به مسائل قوه‌ قضاییه ورود کند

محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، درباره طرحی که نمایندگان مجلس در سال 96 و بعد از خودکشی دو نفر در سازمان زندان‌ها به جریان انداختند و روند فعلی آن گفت: این طرح در مجلس پیگیری نمی‌شود و به نظر هم نمی‌آید نتیجه‌ای داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که «اخیراً علیرضا شیرمحمدعلی در زندان به قتل رسیده و در سال‌های گذشته هم مشکلاتی در زندان‌های کشور وجود داشته است، با این حال قرار نیست نمایندگان این طرح را پیگیری کنند و دوباره به جریان بیفتد»، گفت: نه، به نظر نمی‌آید که این موضوع در دستور کار ما قرار داشته باشد، چون در سالیان گذشته هم چندین بار این طرح مطرح شده است، اما به نظر نمی‌رسد که تحقق آن امکان‌پذیر باشد.

کاظمی در ادامه درباره دلیل نتیجه نداشتن این طرح گفت: چون زندانیان با قوه‌ قضاییه مرتبط هستند و دستگاه قضایی درباره آنها تصمیم‌گیری می‌کند.

او با بیان اینکه نظرها در این‌باره متفاوت است، عنوان کرد: اما به نظر می‌آید شورای نگهبان قطعاً با این مساله که سازمان زندان‌ها از قوه‌ قضاییه جدا شود، مخالفت می‌کند.

برخی دیگر از نمایندگان درباره طرحی صحبت کرده بودند که به موجب آن بتوان به نحوی سازمان زندان‌ها را در مقابل مجلس یا دولت پاسخگو کرد؛ نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد پیگیری این موضوع توضیح داد: این موضوع پیگیری نمی‌شود. مگر اینکه قوه‌ قضاییه بخواهد با مجلس همراهی و همکاری کند، وگرنه به نظر نمی‌رسد از باب بحث تفکیک قوا و نداشتن اجازه ورود قوه مقننه به مسائل قوه‌ قضاییه، این کار چندان امکان‌پذیر باشد. البته از بعد نظارتی کمیسیون اصل نود می‌تواند به این مسائل ورود کند، اما در این دوره هم کمیسیون اصل نود و هم کمیسیون حقوقی و قضایی زیاد به این‌گونه مسائل ورود نکرده‌اند.

او در پایان در توضیح اینکه احتمالاً نمایندگان با وجود وقوع قتل اخیر انگیزه‌ای برای ورود به ماجرا ندارند، گفت: هم انگیزه ندارند و هم شدنی نیست.

منبع: اعتماد

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها