یک وکیل دادگستری: عبور از آبراه جبل الطارق برای همه کشتی ها آزاد است

یک وکیل دادگستری گفت: کشتی‌ها در حین عبور از جبل الطارق نباید مرتکب نقض قوانین بین المللی و داخلی شوند.

یک وکیل دادگستری: عبور از آبراه جبل الطارق برای همه کشتی ها آزاد است

نفتکش حامل محموله نفتی ایران که در چند روز اخیر به‌دست نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل‌ الطارق توقیف شد، به خطوط کشتی‌رانی «تایتن» روسیه تعلق دارد که مقر آن در دُبی امارات است.

در حقیقت این نفتکش که «گرِیس-۱» (Grace-۱) نام دارد، سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶) توسط صنایع سنگین هیوندا-اولسان کره جنوبی ساخته شد. نفتکش گرِیس-۱ در حال حاضر با پرچم پاناما تردد می‌کند.

منصور پورنوری وکیل دادگستری و استاد دانشگاه اظهار کرد: جبل الطارق به عربی به معنای کوه طارق است که ملقب به نام فرمانده مسلمان طارق بن زیاد می‌باشد، در ۳۰ آوریل ۷۱۱ یک دسته از مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد با عبور از این گذرگاه توانستند بخش اعظم اسپانیا را فتح کنند، و نام وی در واژه جبل طارق ابدی شده‌است.

وی افزود: کوه طارق که در ساحل جنوبی اسپانیا در جنوب غربی اروپا و در انتهای شبه جزیره ایبری واقع شده، ساحل جنوبی آبراه بین المللی را تشکیل می‌دهد که در ساحل مقابل آن کشور مراکش قرار گرفته است.

پور نوری ادامه داد: مساحت منطقه جبل الطارق ۶.۷ کیلومتر مربع، سکونت‌گاه حدود ۳۰ هزار نفر می‌باشد، در سال ۱۷۰۴ میلادی به تصرف انگلیس و هند در آمد و در نهایت اسپانیا در سال ۱۷۱۳ میلادی طبق معاهده اوترخت آن را به انگلیس واگذار نمود در حال حاضر تحت حاکمیت کشور انگلیس قرار گرفته است، و علیرغم رفراندمی که در سال ۱۹۶۹ و ۲۰۰۲ از ساکنین جبل الطارق به دست آمد، اکثرا به حاکمیت کشور انگلیس رای دادند.

این استاد دانشگاه بیان اینکه در حال حاضر پس از مذاکراتی که بین کشور اسپانیا و اتحادیه اروپا صورت گرفت منطقه جبل الطارق تحت قوانین اتحادیه اروپا اداره می‌گردد، تصریح کرد: قوانینی که بر آبراه جبل الطارق حاکم است شامل حقوق بین‌الملل عرضی و حقوق معاهداتی برگرفته از کنوانسیون ۱۹۵۸ دریای سرزمینی و کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریا‌ها و بعضی از کشور‌های ساحلی است.

‏ وی خاطرنشان کرد: مطابق قوانین بین المللی حاکم، عبور از آبراه جبل الطارق برای همه کشتی ها آزاد است و کشور‌های ساحلی حق توقیف آن را ندارند مگر اینکه کشتی‌ها مرتکب نقض قوانین بین المللی و داخلی شوند.

پور نوری گفت:در حقیقت کشتی‌هایی که از تنگه جبل الطارق استفاده می‌کنند بایستی علاوه بر قوانین مربوط به ایمنی دریانوردی، قوانین گمرکی، بهداشتی، مهاجرتی، مالی، قوانین جلوگیری از آلودگی و شیلات نباید حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های ساحلی را تهدید کنند، در واقع ارتکاب به هر یک از موارد فوق موجب توقیف کشتی، تعقیب و رسیدگی به تخلفات آتی خواهد شد.

این وکیل دادگستری با اشاره به توقیف کشتی روسی حامل نفت ایرانی، خاطر نشان کرد: کشتی توقیف شده به نام گریس متعلق به شرکت روسی (Russian Titan Shipping Line) که در امارات به ثبت رسیده است، بنابراین پرچم کشتی متعلق به کشور خارجی می‌باشد و ایران صاحب پرچم کشتی محسوب نمی‌شود چرا که صرفا محموله نفتی متعلق به تهران است، و از طریق کشور صاحب پرچم می‌توان موضوع را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: توقیف کشتی در صورتی که ناقص قوانین حقوقی و عبور بی ضرر ترانزیتی بین المللی از آبراه‌های بین المللی باشد، قابل پیگیری در مراجع قضائی بین المللی مانند دیوان دادگستری بین المللی و دیوان بین المللی حقوق دریا‌ها صرفاً با شکایت کشور صاحب پرچم کشتی یعنی امارات و روسیه علیه کشور انگلیس می‌باشد و می‌توانند تقاضای دستور موقت به آزادی کشتی را از مراجع فوق به نمایند.

پور نوری در پایان خاطرنشان کرد: در صورت اثبات اینکه توقیف نفتکش روسی حامل محموله نفتی ایران خارج از ضوابط و قوانین بین‌المللی انجام گردیده است، کشور توقیف کننده مکلف به پرداخت خسارت خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها