یکجانبه گرایی آمریکا برای افکار عمومی دنیا نگرانی ایجاد کرده است

سفیر کشورمان در بوسنی با اشاره به برخی رفتارهای افراطی دولت ترامپ، گفت: یکجانبه گرایی آمریکایی مسئله‌ای است که نه تنها برای مردم ایران که برای افکار عمومی دنیا، قدرت‌ها و دولت‌های جهان هراس و نگرانی ایجاد کرده است.

یکجانبه گرایی آمریکا برای افکار عمومی دنیا نگرانی ایجاد کرده است

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در مصاحبه‌ای با وبسایت الجزیره بالکان به سوالاتی در خصوص رفتارهای یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام، مواضع اروپا در قبال توافق هسته‌ای و اقدامات متقابل ایران و همچنین برخی مواضع ایران در قبال برخی تنش‌های منطقه‌ای و بین المللی ایران پاسخ داد.


حیدری با اشاره به رفتارهای غیر انسانی و قلدرمابانه دولت آمریکا در برخورد با مسئله توافق هسته‌ای گفت: نه فقط اغلب مسلمانان بلکه اکثر مردم جهان رویکرد کنونی آمریکا در قبال ایران را غیر قانونی، غیر اخلاقی و غیر انسانی می‌دانند و خروج قلدرمآبانه از توافق هسته‌ای تضمین شده توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نوعی پیمان شکنی آشکار است که همه وجدان‌های بیدار در سراسر جهان آن را تقبیح کرده‌اند.


سفیر کشورمان با اشاره به برخی رفتارهای افراطی دولت ترامپ گفت: یکجانبه گرایی آمریکایی مسئله‌ای است که نه تنها برای مردم ایران که برای افکار عمومی دنیا، قدرت‌ها و دولت‌های جهان هراس و نگرانی ایجاد کرده است.

وی افزود: از ابتدای دولت کنونی، آمریکا به طور مداوم مقررات بین المللی و تعهدات دوجانبه و چند جانبه را زیر پا گذاشت و نقض تعهدات بین المللی و چند جانبه‌ای همچون شرایط اقلیمی پاریس، پیمان پاسیفیک و نفتا، بی توجهی به قطعنامه‌های سازمان ملل، شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از مواردی است که برای جهان نگرانی ایجاد کرده و دنیا این نگرانی را تحت کلمه یکجانبه گرایی تبیین می‌کند.


حیدری تصریح کرد: معتقدیم که حضور نظامی و مداخله‌جویانه آمریکا ریشه مشکلات منطقه خاورمیانه بوده و اخیراً نیز مشکل‌آفرینی بیشتری کرده است.


وی با تروریستی نامیدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران افزود: تحریم‌های ظالمانه آمریکا برای مردم ایران از جمله بیماران دشواری‌ها و سختی‌هایی دارد و ما منکر آن نیستم و معتقدیم که این تحریم‌ها نوعی جنایت علیه بشریت و به مثابه تروریسم اقتصادی است و در مجامع حقوقی بین المللی نیز به دنبال طرح دعوی علیه این اقدام غیرقانونی آمریکا هستیم اما استفاده از این فشارها برای رودررو قرار دادن مردم با نظام خواب شومی است که هیچگاه تعبیر نخواهد شد.


حیدری با اشاره به اراده ایران و صبر طولانی در برابر عهد شکنی آمریکا افزود: ما بر اساس قاعده قرآنی"أَوْفُوا بِالْعُقُود" همیشه تعهداتمان را اجرا کرده‌ایم و عهدشکن نبوده‌ایم اما بعد از یک سال خویشتنداری و سیاست صبر راهبردی، ۱۸ اردیبهشت ماه امسال و در سالروز خروج‌آمریکا از برجام اعلام کردیم که تعهدات برجامی خود را در قالب این توافق کاهش خواهیم داد و کاری که ما کرده‌ایم دقیقاً بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ توافقنامه هسته‌ای است که به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم التزام به تعهدات از جانب طرف‌های دیگر، تعهدات خود را کاهش دهد.


سفیر کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره بالکان درباره ماجرای اینستکس گفت: بعد از یک سال از خروج آمریکا اخیراً اتحادیه اروپا اعلام کرده که سامانه حمایت از تبادلات تجاری با ایران موسوم به اینستکس عملیاتی شده است.


وی افزود: این اقدام خوبی است ولی قطعاً کافی نیست و وظیفه اروپا ایفا تعهدات به تعویق افتاده است و تصور می‌کنم اروپا اگر تمایل دارد به عنوان یک بلوک مستقل و اثرگذار در عرصه جهانی دیده شود باید ثابت کند توان ایفا تعهدات و هزینه‌های احتمالی آن را دارد.


حیدری در پاسخی به سوالی درباره احتمال مذاکره با آمریکا در خصوص برجام گفت: این دولت آمریکا بود که پیمان شکنی کرد و حقوق بین الملل را پایمال کرد و مذاکره را ترک کرد و اکنون نیز این دولت آمریکاست که اگر دنبال راه حل معقولی است باید به پای میز مذاکره در چارچوب برجام باز گردد.


حیدری افزود: گفت‌وگو و تهدید دو مقوله کاملاً جدا از یکدیگر هستند و اگر آمریکایی‌ها مذاکره می‌خواهند و صداقت دارند باید زمینه مذاکره را فراهم کنند و آن برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه، احترام به ملت ایران و قبول نظامی است که با رأی مردم به وجود آمده است.


وی اضافه کرد: مذاکره یک قانون انکارناپذیر دارد و آن احترام متقابل است و آمریکایی‌ها اگر به ایرانی‌ها احترام بگذارند، به آنها احترام گذاشته می‌شود و اگر هم رفتار دیگری داشته باشند، قاطعانه پاسخ می‌دهیم.

سفیر کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال بروز جنگ میان آمریکا و ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغاز کننده جنگی نبوده و نخواهد بود و به نظر می‌رسد طرف مقابل نیز با آگاهی از توانمندیهای دفاعی ایران در جایگاهی نیست که بتواند تبعات گسترده و پیشبینی ناپذیر چنین جنگی را بپذیرد.



منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها