آخرین خبرها از قراردادهای خرید هواپیما/ بویینگ و ایرباس می‌آیند؟

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: تمامی قراردادهای هواپیما با سه شرکت بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر فریز شده است، یعنی قراردادها به همین صورت باقی می‌مانند تا موانع رفع شده و دوباره اجرایی شوند.

آخرین خبرها از قراردادهای خرید هواپیما/ بویینگ و ایرباس می‌آیند؟

طبق سند چشم‌انداز کشور صنعت هواپیمایی ایران در سال ۱۴۰۴ در جابه‌جایی بار باید مقام اول و در جابه‌جایی مسافر باید مقام دوم را در منطقه داشته باشد، به همین جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور امری بدیهی بود که باید از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام می‌گرفت. به همین جهت در بازه زمانی که بیشتر تحریم‌ها علیه ایران لغو شد، وزارت راه و شهرسازی (در دوران صدارات عباس آخوندی) مطابق با سند چشم انداز ۲۰ساله کشور اقدام به انعقاد قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر به منظور نوسازی خطوط هوایی کشور کرد.

اما در این بازه زمانی که تحریم‌ها علیه ایران لغو شده بود از ۱۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده از شرکت ایرباس تنها سه فروند و از ۲۰ فروند هواپیمای خربداری شده از شرکت ای‌تی‌آر تنها ۱۳ فروند به ایران تحویل داده شد و علی رغم اینکه قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ با این شرکت آمریکایی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار امضا شده بود این شرکت حتی یک فروند هواپیما هم به ایران‌ایر تحویل نداد.

آخوندی

سال گذشته پس از خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، روند نوسازی ناوگان هوایی کشور مجدد متوقف شد و دیگر قراردادهای خرید هواپیما از شرکت‌های خارجی اجرایی نشد.

به همین جهت سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه هفته گذشته ایران گام دو کاهش تعهدات برجامی را اجرایی کرد و احتمال اجرای گام سوم کاهش تهدات برجامی در دوماه آینده بسیار وجود دارد، آیا مابقی هواپیماها مطابق با قراردادهایی که در گذشته امضا شده است به ایران ایر تحویل می‌شوند یا قراردادهای خرید هواپیما از شرکت‎های خارجی باطل خواهند شد؟

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی درخصوص قراردادهای هواپیما با شرکت‌های خارجی گفت: تمامی قراردادهای هواپیما با سه شرکت بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر فریز شده است، یعنی قرار دادها به همین صورت باقی می‌مانند تا موانع رفع شده و دوباره اجرایی شوند.

آخوندی ادامه داد: تمامی قراردادهای هواپیما از جهت حقوقی محفوظ بوده و باطل نشده است، اما به دلیل تحریم‌ها قابلیت اجرا ندارند.

وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: وقتی قرارداد ابطال نشده و تنها اجازه اجرا نداشته باشد به نوعی فریز می‌شود و به محض تغییر سیاست‌ها و رفع موانع مجدد عملیاتی خواهند شد.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها