صادرات تایر ایران به یک میلیون دلار رسید

صادرات تایر ایران در سال گذشته میلادی به یک میلیون دلار رسید که توانست رتبه ۸۳ را در میان ۲۱۱ صادرکننده به خود اختصاص داده است.

صادرات تایر ایران به یک میلیون دلار رسید

بر اساس اعلام وب سایت Trade Map صادرات تایر ایران در سال گذشته میلادی یک میلیون دلار بوده که رتبه ۸۳ را در میان ۲۱۱ صادرکننده به خود اختصاص داده است.

کشور‌های چین، آلمان و آمریکا بیشترین میزان صادرات جهانی و کشور‌های آمریکا، آلمان و فرانسه بیشترین میزان واردات جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ بیشترین ارزش صادرات تایر در سال ۱۳۹۶ با ۲۲.۱ میلیون دلار و کمترین آن در سال ۱۳۹۱ برابر ۱۲.۵ میلیون دلار بوده است. همچنین بیشترین ارزش واردات در سال ۱۳۹۳ با ۵۶۲ میلیون دلار و کمترین مقدار در سال ۱۳۹۷ با ۲۸۳.۳ میلیون دلار مشاهده شده است.

با توجه به اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، عمده صادرات تایر در سال ۱۳۹۷ به کشور افغانستان به ارزش ۹.۹ میلیون دلار و عمده واردات این محصول در سال ۱۳۹۷ از کشور چین با ارزش ۱۳۷.۳ میلیون دلار بوده است.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ سهم تولید تایر از ارزش افزوده کل صنعت حداقل ۵۴ صدم درصد و حداکثر ۸۹ صدم درصد و برای اشتغال حداقل ۹۷ صدم درصد و حداکثر ۱.۱۱ درصد بوده است.

در طرح‌های نیمه تمام این صنعت، استان‌های لرستان، سمنان، گلستان، کرمانشاه و فارس به ترتیب با ۱۵، ۹.۹، ۹.۶، ۸.۲ و ۷.۷ درصد، بیش از نیمی از ظرفیت اسمی مورد انتظار کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

۲۸.۷ درصد ظرفیت اسمی واحد‌های فعال این صنعت به گروه صنعتی بارز و بعد از آن به لاستیک دنا، لاستیک پارس و یزد تایر بترتیب با ۱۲.۱، ۱۰.۷ و ۹.۷ درصد تعلق دارد.

۱۸.۵ درصد ظرفیت اسمی واحد‌های فعال این صنعت (تایر و تیوب) به استان کرمان و بعد از آن به تهران، یزد و کردستان به ترتیب با ۱۵.۲، ۹.۶ و ۹.۲ درصد اخصاص دارد.

تولید این محصول در سال ۱۳۹۷ برابر با ۲۰۱ هزار و ۸۰۰ تن بوده که سهم استان‌های کرمان، تهران و یزد به ترتیب برابر ۱۸.۵، ۱۵.۲ و ۹.۶ درصد بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها