یک دیپلمات وزارت خارجه: می‌خواهیم ژاپن را به عنوان شریک سیاسی و بالقوه اقتصادی حفظ کنیم

یک دیپلمات وزارت خارجه گفت: ژاپنی‌ها همیشه سعی کردند نقش تنش زدا، میانجی و بهبود دهنده روابط میان ایران و آمریکا در برخی مقاطع و نیز در منطقه را داشته باشند و در موضوعات مختلف هم دخالت داشته اند.

یک دیپلمات وزارت خارجه: می‌خواهیم ژاپن را به عنوان شریک سیاسی و بالقوه اقتصادی حفظ کنیم

حسین الوندی سفیر پیشین ایران در ویتنام و کارشناس مسائل شرق آسیا در نشست بررسی تحلیلی سفر شینزو آبه به تهران که عصر روز سه شنبه از سوی انجمن علمی روابط بین الملل در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، افزود: ژاپنی‌ها همیشه سعی کردند نقش امتیاز دهنده را در جایی که آمریکا چماقش را بر می‌دارد، ایفا کنند.

وی با اشاره به حضور و نقش پررنگ و قابل توجه ژاپنی‌ها در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در تحولات اقتصادی ایران اظهار کرد: آنها معتقدند مزیت نسبی ایران بخش انرژی آن است. آنها می‌دانند که ایران یک ظرفیت بزرگ اقتصادی برای دنیاست و چون ژاپن منافع اقتصادی را دنبال می‌کند طبیعی است فرصت ایران را در نظر دارند.

این استاد دانشگاه گفت: بعد از تحریم‌های دوره اوباما آنها نفت را از ما می‌خریدند و حتی درباره بازگشت پول نفت مکانیزم جداگانه ای طراحی کردند و بانک مرکزی ایران همیشه از همکاری با ژاپنی‌ها رضایت داشته است. آنها بعد از برجام از این توافق حمایت کردند و روابط اقتصادی را هم بعد از آن توسعه دادند و یک توافق ۱۰ میلیارد دلاری امضا شد و مکانیزم‌هایی برای توسعه روابط پیشنهاد دادند اما به دلایل مختلف انجام نشد. در عین حال باید بگویم ژاپن به لحاظ دوجانبه و بین المللی علاقه به تعامل با ایران دارد.

نقی زاده گفت: هیچ وقت تعامل مقامات دو کشور قطع نشده است و ژاپنی‌ها روابط اقتصادی به ویژه نفت را به طور جدی با ایران دنبال می‌کنند اما الان فشارها اینقدر زیاد است که روند خرید نفت را قطع کردند. با وجود محدودیت‌ها و فشارها از سوی آمریکا اما در سفر آبه مکانیزم‌هایی برای تعامل دو کشور پیشنهاد شد.

وی تاکید کرد: ژاپن شریک راهبردی آمریکاست و می‌تواند در سیاست‌های آمریکا علیه ایران تأثیر بگذارد، از این رو باید به او به عنوان شریک سیاسی مهم نگاه کنیم. آقای روحانی ۹ بار با آبه در مکان‌ها و زمان‌های مختلف دیدار کردند و ما حتماً می‌خواهیم به عنوان شریک سیاسی و بالقوه اقتصادی این کشور را حفظ کنیم.

الوندی اظهار کرد: از سال ۹۴ آماده انجام سفر آقای آبه به تهران بودیم تا انجام شود و در نهایت در سطح بالایی انجام شد. در زمانی که آمدند ظرفیت تعاملات دو جانبه اقتصادی خیلی محیا نبود اما این ظرفیت برای آینده وجود دارد. دلیل سفر آبه ایجاد صلح و ثبات منطقه و کاهش تنش بود. آنها احساس کردند سطح تنش میان ایران و آمریکا در حال افزایش است و باید کنترل شود و سعی کردند نقش کاهش دهنده تنش را ایفا کنند البته سفر با موافقت ترامپ انجام شد.

وی تحریم پتروشیمی قبل از ورود آبه به تهران را پیامی ضد و نقیض دانست و افزود: این یک اتفاق قابل توجه بود که ابهامات را تهران افزایش می‌داد با این حال سفر انجام شد و مقام رهبری، رئیس جمهور و آقای ظریف از انگیزه سفر آقای آبه راضی بودند. مهم این بود که آبه از زبان ایران شنید که دنبال جنگ و بمب نیست اما به ترامپ اعتماد ندارد.

الوندی تاکید کرد: برداشت ما این است که آقای آبه را مأیوس نکردیم و آنها می‌خواهند به تعامل با ایران ادامه دهند.

این دیپلمات کشورمان گفت: سفر آبه به تهران سیاسی امنیتی و بین المللی بود و هیأت اقتصادی او را همراهی نمی‌کرد در عین حال که در مذاکرات مسائل اقتصادی مورد بحث قرار گرفت.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها