عربستان از بوئینگ روی برگرداند

خط هوایی Flyadeal عربستان سعودی خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را لغو کرد.

عربستان از بوئینگ روی برگرداند

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا که بعد از سقوط دو فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس به فاصله زمانی کمتر از شش ماه در سال گذشته با مشکلات متعددی از جمله کاهش سهام و استقبال ایرلاین‌های مختلف در جهان روبرو شده است، حالا شاهد دستور لغو خط هوایی Flyadeal عربستان سعودی به سفارش ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به ارزش ۵.۹ میلیارد دلار است که قرار بود ۲۰ فروند دیگر نیز به آن اضافه شود.

به نظر می‌رسد که این شرکت هواپیمایی بجای سفارش لغو شده خود، در نظر دارد ۳۰ فروند هواپیمای ایرباس A۳۲۰neo از شرکت اروپایی ایرباس به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار خریداری کرده و سفارش دهد.

بر اساس گزارش cnbc و BBC، این شرکت با اقدام مذکور تبدیل به یکی از نخستین ایرلاین‌های جهان می‌شود که به طور کامل در خطوط هوایی خود از هواپیماهای ایرباس استفاده می‌کند.

البته این طور که به نظر می‌رسد، سایر ایرلاین‌های منطقه خاورمیانه نیز احتمالاً تصمیم مشابهی خواهند گرفت چراکه ماه گذشته ایرلاین عمان‌ایر نیز اعلام کرده بود در صورتی که به برطرف‌سازی نقص فنی و ایمنی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس اقدام نکند، با شرکت ایرباس وارد گفتگو و مذاکره شده و بدین ترتیب مجبور به لغو سفارشات قبلی خود از بوئینگ خواهد شد.

شرکت اماراتی فلای دوبای نیز در آوریل گذشته از احتمال جایگزینی هواپیماهای بوئینگ با ایرباس A۳۲۰neos خبر داده بود.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس تحت تأثیر نگرانی‌های امنیتی زمین گیر شده‌اند و مجوز پرواز به آنها داده نمی‌شود.

یک سال اخیر برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ مدت بسیار سخت و طاقت فرسایی بوده چراکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در همین بازه زمانی کوتاه به علت نامعلومی تنها چند دقیقه بعد از برخاستن از زمین سقوط کرده و موجب کشته و ناپدید شدن تمامی مسافران و خدمه پروازی در آن شد. همین امر باعث شد که بلافاصله تمامی ایرلاین‌های فعال در سراسر جهان فعالیت و پرواز این نوع خاص از هواپیما را تا اطلاع ثانوی در تمامی خطوط هوایی خود لغو و متوقف اعلام کنند. این مساله به شدت بر روی سهام شرکت بوئینگ تأثیر منفی داشت و آن را به شدت با روند کاهشی مواجه کرد.

شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ آمریکا و ایرباس اروپا سالهاست از زمان آغاز فعالیت خود با یکدیگر برای اختصاص سهم بیشتری از بازارهای مصرف و خرید و فروش هواپیما در جهان به رقابت تنگاتنگی پرداخته‌اند.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها