شهردار مشهد: عملیات عمرانی پارکینگ شهدا کلید می‌خورد؛ وزارت راه تغییرات طرح اطراف حرم رضوی را پذیرفته است

شهردار مشهدمقدس گفت: اکنون وزارت راه و شهرسازی پذیرفته است تغییراتی در طرح اطراف حرم تا پایان تابستان امسال انجام شود.

شهردار مشهد: عملیات عمرانی پارکینگ شهدا کلید می‌خورد؛ وزارت راه تغییرات طرح اطراف حرم رضوی را پذیرفته است

به گزارش مشهد فوری ، محمدرضا کلائی صبح امروز در نشستی خبری در محل سالن مرکزی شهرداری مشهد اظهار داشت: این روزها مشهد حال و هوای دیگری دارد، 200 روز از اینکه من در خدمت مردم مشهد هستم می‌گذرد و بنا بود در یکی از پرو‌ژه‌های عمرانی مشهد باشیم اما به دلیل‌گرمای بیش‌ از اندازه هوا تصمیم گرفتیم نشست در سالن شهدای شهرداری برگزار شود. سبب خوشحالی است که افراد سوالات خود را در توئیتر مطرح کردند و پاسخ خواهیم داد.

وی با اشاره به بازداشت‌های اخیر اعضای شورای شهر ستان مشهد بیان کرد: نخستین نکته این است مسئله بازداشت و احضار مربوط به شوراهای اسلامی شهر مشهد بوده و‌ مربوط به شورای شهر مشهد و عملکرد مدیریت شهری نیست و تا جایی که اطلاع دارم مسئله فساد مالی بوده است.

شهردار مشهدمقدس عنوان کرد: کار اجرایی در کشور سخت است، همیشه انجام کارها منوط به مدیریت حواشی است، در این بیست سالی که فضای عمومی مشهد را رصد کردم اگر بنا است کاری انجام شود در همین دوره قابل انجام است. در مورد فاصله طبقاتی باید گفت هر چیزی مانند فاصله طبقاتی ابعاد مختلفی مانند اجتماعی، فرهنگی و‌ غیره دارد و تمام این‌ها را باید همزمان حرکت داد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه برنامه‌هایی که طراحی شده برای این است که از چهار محور، فاصله بین نقاط کم برخوردار و برخوردار مطرح شود تصریح کرد: نکته اول سیما و‌ منظر شهری است، نکته دوم فضای کسب و کار و نکته سوم مسئله قدرت خرید است که یک مسئله ملی است و نکته چهارم مسائل فرهنگی است.

کلائی تاکید کرد: ما در مدیریت شهری برنامه‌محور عمل می‌کنیم. پتانسیل بدنه اجرایی شهرداری مشهد بی‌نظیر است. هنوز نتوانستیم فضای لازم را برای نشان دادن تمام توان بدنه میانی شهرداری فراهم کنیم. پروژه شهدا به سه پخش تقسیم می‌شود، پلازای شهری و معابر پیرامون که کامل شده است، دوم طراز زیر سطحی و پروژه‌های میانی که ایستگاه مهم ما قطار شهری است و در طراز منهای 40 متر در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه احیای فضای میدان شهدا حوزه سوم است که ما با سرمایه‌گذاران شهرداری سر و کار داریم خاطرنشان کرد: این‌که مجموعه این پروژه‌ها باید به اتمام برسد تابع شرایط عمومی کشور است، هزینه ما در میدان شهدا به جز مترو تقریبا به پایان رسیده است. بنده به وزیر کشور در ایام ماه مبارک رمضان گزارشی از وضعیت مترو ارائه دادم که ایشان گفتند 10 درصد کار را انجام داده باشید مناسب است و من در آنجا اعلام کردم که صد درصد کار انجام شده است. وزیر کشور در بازدید از وضعیت مترو از این سطح از فعالیت ما درحوزه قطار شهری شگفت زده شد.

کلائی عنوان کرد: کار اجرایی در کشور سخت است، همیشه انجام کارها منوط به مدیریت حواشی است، در این بیست سالی که فضای عمومی مشهد را رصد کردم اگر بنا است کاری انجام شود در همین دوره قابل انجام است.

شهردار مشهدمقدس افزود: شهر مشهد را 8 سالی است که دقیق‌تر می‌شناسم، اگر که ما بتوانیم زمینه‌های برای شکوفایی توانمندی نیروهای بدنه شهرداری فراهم کنیم پیشرفت را خواهیم دید اما هنوز نتوانسته‌ایم این فضا را فراهیم کنیم.

کلائی تاکید کرد: گام بعدی ما به‌کارگیری یک هماهنگ کننده در مسئله گردشگری مشهد است، با مجموعه‌های مختلف صحبت کردیم تا پای کار بیایند. توافق نسبی با مجموعه ماهان انجام شده و تجربه‌های خوبی در این زمینه دارند، ماهان کمک بزرگی می‌تواند انجام دهد و امیدواریم بتوانیم آن‌ها را به عنوان هماهنگ کننده گردشگری داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرف چند روز آینده آغاز عملیات عمرانی پارکینگ شهدا کلید می‌خورد بیان کرد: با دریافت اخذ عوارض در محدوده اطراف حرم مخالفم. دریافت و اخذ عوارض در محدوده اطراف حرم امسال اجرایی نمی‌شود.

شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه در زمینه ترافیک اطراف حرم رضوی و اخذ عوارض باید گفت، علاقه‌قمندی ما این است فضای اطراف حرم بدون ترافیک، امن و با حمایت از حمل و نقل عمومی باشد بیان کرد: براساس این راهبرد وضع موجود مناسب نیست. این مسئله باید بین چند نهاد همزمان برطرف شود. شورای همتا، راهنمایی و رانندگی، مدیریت شهری و آستان قدس باید با هم همسو شوند.

کلائی افزود: تاکنون گفت‌وگو و مطالعه مشترکی بین ارگان‌ها انجام نشده است، اما خروجی آخرین گفت‌وگوی ما نظرها را نزدیک کرد، افق کوتاه مدت و بلند مدت در مورد مهم‌ترین نکته توافق ما یعنی محدوده پیرامون حرم باعث شده اطراف حرم را به تعدادی پارکینگ با ظرفیت مجهز کنیم. آن نقاط مبدا ورودی با وسایل حمل و نقل به سمت حرم است.

وی تصریح کرد: میدان شهید گمنام مهم‌ترین معضل ما در این راستاست. اگر بخشی از زمین شرکت نفت را بگیریم پارکینگ آنجا هم تامین می‌شود. در میدان بسیج و بولوار وحدت نیز پارکینگ در دست اقدام داریم.

شهردار مشهدمقدس اظهار داشت: واقعیتی وجود دارد و مدیریت شهری عموما هماهنگ کننده است و ما وظایف ذاتی داریم که انجام می‌دهیم، کارهایی است که نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌ها است. آنجایی که رکن چهارم دموکراسی که رسانه‌ها هستند، ورود می‌کنند کار‌ها تسریع می‌شود. از اینکه رسانه‌ها نقش خود را ایفا کنند استقبال می‌کنم.

کلائی با اشاره به حمایت‌های ورزشی صورت گرفته عنوان کرد: سال گذشته و در ابتدای شروع لیگ‌برتر بازی پدیده می‌خواست با پرسپولیس برگزار شود که حاشیه‌هایی داشت. حمایتی که مدیریت شهری کرد حمایتی بود که بخش خصوصی توان آن‌ را نداشت، این حمایت یک کالای عمومی بود. ما تا میانه راه حمایت کردیم تا یک بخش خصوصی پیدا شد و گفت توان‌ و انگیزه لازم برای این کار را دارم. خدارا شاکریم که نیت خیر دوستان نتیجه گرفت.

وی تصریح کرد: برای گام بعدی باید آماده شویم. امروز دیگر‌ حمایت مستقیم مدنظر ما نیست و به مالک تیم گفته‌ایم که در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند، اکنون تیم والیبال مشهد دچار این مشکل شده. ما علاقه‌مند هستیم بخش خصوصی اگر توان دارد وارد شود. ایجاد کمپ ورزشی با همکاری مالک پدیده نیز در دست اقدام است، برنامه‌ریزی کردیم که یک سالن ورزشی 6 هزار نفره برای جانبازان و معلولین ایجاد کنیم.

شهردار مشهدمقدس عنوان کرد: روز اولی که می‌خواستم در خدمت دوستان در شهرداری برسم به دستگاه‌های نظارت مراجعه و‌ در مورد گذشته و کسب‌ و کارها صحبت کردم، مهم این است وقتی وارد چنین پست‌هایی می‌شویم باید از کارهای گذشته خداحافظی کرده باشیم اینکه در فعالیت نمایشگاهی حضور داشتیم بله حضور داشتیم، قبل از اینکه به شهرداری مشهد و‌ تهران بیایم این فعالیت‌ها را ترک کردم، مخالف آن هستم مجموعه‌ای که ما قبلا در آن حضور داشته‌ایم تعطیل شود.

کلائی گفت: فکر نمی‌کنم برخورداری از رانت وجود داشته باشد، صنعت نمایشگاهی دیگر مانند قبل نیست و زیان‌آور است و به همین واسطه دیگر رانتی وجود ندارد. حدود سه ماه است در خدمت معاون فرهنگی جدید هستیم، من سه کار از ایشان خواسته‌ام و چون این سه کار بلند مدت است نمی‌توان عملکرد را ارزیابی کرد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین کار فرهنگ شهروندی است که دو مورد را پیگیری می‌کنند، نخست عبور از خط عابر پیاده و دوم تفکیک زباله از مبدا، هر دو این مسئله آنقدر اجتماعی و بلند مدت است نمی‌توان به همین زودی نتیجه‌گیری کرد، من از فرایندی که در این زمینه پیگیری می‌شود ناراضی نیستم. موضوع دوم حمایت از اصحاب فرهنگ و‌ هنر است و موضوع سوم نیز توسعه فضاهای فرهنگی است با این سه شاخص ایشان را ارزیابی ‌می‌کنم.

شهردار مشهدمقدس عنوان کرد: طرحی برای اطراف حرم مطهر در سال 72 شروع به طراحی شد و در سال 78 و دهه 80 مصوبات بالادستی گرفت و آن زمان فکر می‌شد که طرح خوبی است، بعد از اجرایی شدن آن هر چند که در بخشی خوب بود اما در بخش‌هایی هم عملکرد خوبی نداشت، در دهه 90 که انتقادها زیاد بود بازنگری این طرح در دست بود و بازنگری بیشتر از اینکه عاقلانه باشد تحت تاثیر هیجان و سرعت قرار گرفت و بسیاری از حقوق مردم را رعایت نکرده است.

کلائی افزود: گفت‌وگوها بین ما، استانداری و سایر نهاد‌ها آغاز شد، دعواهای عجیب و غریبی که در دوره چهارم بود زبانزد بود، هفته گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در دفتر تولیت برگزار شد و گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگو زمان بر است، اکنون وزارت راه و شهرسازی پذیرفته است تغییراتی در طرح اطراف حرم تا پایان تابستان امسال انجام شود.

وی بیان کرد: 25 سال این طرح شروع شده و اگر‌ سرعت نگیرد با شکست روبه‌رو می‌شود، سال گذشته با رئیس جمهور صحبت کردیم و دستور دادند تا اعتبارات لازم با اولویت زیرساخت‌ها انجام شود.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها