بهزاد نبوی: باید از روحانی دفاع کرد/ من این روزها شبیه دایی جان ناپلئون شده‌ام/شعار یارانه ۵۰ هزارتومانی کروبی هم خیلی گرفت/ببینید ترامپ با نوه کیم چه می‌کند

نایب رئیس مجلس ششم با اشاره به تنگناهای دولت تدبیر و امید در اداره کشور گفت: من سینه چاک آقای روحانی نیستم ولی باید از او دفاع کرد.

بهزاد نبوی: باید از روحانی دفاع کرد/ من این روزها شبیه دایی جان ناپلئون شده‌ام/شعار یارانه ۵۰ هزارتومانی کروبی هم خیلی گرفت/ببینید ترامپ با نوه کیم چه می‌کند

روز سه شنبه از شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، جمعی از اعضای کارگروه راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با «بهزاد نبوی» نایب رئیس مجلس ششم و وزیر صنایع دولت چهارم دیدار کردند.

در این دیدار نبوی با اشاره به محدودیت دولت در اجرای برنامه‌های خود گفت: الان ۶۰ درصد اقتصاد در اختیار نهادهای خارج از دولت است؛ دولت در اقتصاد نقش ندارد. اداره رادیو و تلویزیون در اختیار دولت روحانی نیست. مسؤولیت دولت باید با اختیاراتی همراه باشد. وی تصریح کرد: الان دولت در اقتصاد و در سیاست خارجی اختیاری ندارد. باید به میزان توان دولت برای ورود و دخالت در این حوزه‌ها توجه کرد. از دولت چه می‌خواهیم؟ دولت چه می‌تواند بکند؟ وظیفه وزرا چیست؟ مشکلات دولت از ایرادهای ما بزرگ‌تر است. غیر از روحانی چه گزینه‌ای داشتیم؟ ما درست عمل کردیم. ما در حد امکانات عمل کردیم. نباید این واقعیت‌ها را فراموش کرد.! باید به امکانات توجه کنیم و گزینه‌ها را در نظر بگیریم.

نبوی در پاسخ به پرسشی در مورد نقش دولت در شرایط موجود گفت: آدرس غلط ندهیم. در مورد اینکه اصلاح طلبان وضع موجود را ناشی از سوء مدیریت و عملکرد دولت می‌دانند، باید بگویم من هیچ رابطه نزدیکی با آقای روحانی نداشته‌ام. وقتی ایشان به مرکز تحقیقات استراتژیک آمدند، من بیرون آمدم. من سینه چاک آقای روحانی نیستم ولی باید از او دفاع کرد. قوی‌ترین دولت هم نمی‌تواند از پس بحران کنونی برآید. مخالفان می‌گویند عامل آن ناکارآمدی دولت است. چقدر این عامل تاثیرگذار است؟ کارهای مهمی وجود دارد مانند توزیع کالا در میان مردم. شیر ۲ هزارتومانی به بالای ۵ هزارتومان رسیده است.

نباید مردم را مأیوس کرد

نبوی ضمن هشدار نسبت به تبعات مأیوس شدن مردم و با بیان اینکه انتخابات نظام را بیمه می‌کند، تاکید کرد: مهمترین چالش‌های پیش‌روی جریان اصلاح‌طلبی و درواقع کشور، مسائل اقتصادی و سیاست خارجی است. در دوره احمدی‌نژاد با بالا رفتن قیمت نفت پرداخت نیز ۷ برابر شدن واردات در مقایسه با دوره خاتمی پرداخت یارانه شروع شد. یارانه‌هایی که ۲۲ هزار تومان تصویب شده بود به شکل ۴۵,۵۰۰ تومان پرداخت شد، آن هم نه به اقشار خاص، بلکه به همه. سرمایه‌گذاری تعطیل شد و همه پول‌ها صرف هزینه‌های جاری شد و سر سفره‌های مردم آمد.
وی افزود: شعار یارانه ۵۰ هزارتومانی آقای کروبی هم خیلی گرفت. من تقاضای رسیدگی به اقتصاد و بازنگری در سیاست خارجی را بر این اساس مطرح کردم. با تحریم‌های بین‌المللی یارانه‌ها ادامه یافت ولی دیگر درامد ارزی نبود و این وضعیت در دوره روحانی ادامه یافت.

نبوی تصریح کرد: با امضای برجام تصور می‌شد شرایط تغییر کند. نه اینکه همه مسایل حل شود، بلکه راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شود. سرمایه برای طرح‌های کلان و زیربنایی بیاید. برای حل مشکلات اقتصادی موجود باید سالانه ۶۰ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری شود، تا اشتغال در سطح فعلی بماند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از زمان احمدی نژاد تاکنون ۱۰ درصد این منابع هم تامین نشده است. اقداماتی پس از برجام انجام شد که نتوانستیم از موقعیت ایجاد شده استفاده کنیم. هیات‌های بزرگ تجاری از شرق آسیا و اروپا برای یافتن شرایط سرمایه‌گذاری به ایران می‌آمدند. اما در اثر سیاست‌های غلط و ماجراجویی‌ها، تقریباً همه آنان دست خالی برگشتند. هرچند قراردادهای مهمی با توتال، بویینگ و ایرباس هم امضا شد.

از داخل و خارج تندروها به هم پاس می‌دادند و آبشار می‌زدند!

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: با روی کارآمدن ترامپ شرایط سخت‌تر هم شد. از داخل و خارج تندروها به هم پاس می‌دادند و آبشار می‌زدند! امروز مسایل ما دیگر سرمایه‌گذاری خارجی نیست، تامین نیازهای روزمره و اساسی مردم است. دفعه پیش که تحریم‌های علیه ما انجام شد، به اندازه تحریم یکجانبه آمریکا گسترده و عمیق نبود. امروز دولت برای صدور نفت مشکل دارد.

وی خاطرنشان کرد: من این روزها بیشتر به دایی جان ناپلئون شبیه شده‌ام. تلویزیون ما نشان می‌دهد چگونه ما مخفیانه نفت می‌فروشیم و تحریم‌ها را دور می زنیم آقایان این را نمایش اقتدار می‌دانند! موضوع تندروی و کندروی نیست مساله انجام رفتارهای احمقانه است. اتفاقی را که در صداوسیما در مورد فروش نفت ایران افتاد، ساده نگیرید.

من این روزها بیشتر به دایی جان ناپلئون شبیه شده‌ام. تلویزیون ما نشان می‌دهد چگونه ما مخفیانه نفت می‌فروشیم و تحریم‌ها را دور می زنیم آقایان این را نمایش اقتدار می‌دانند! موضوع تندروی و کندروی نیست مساله انجام رفتارهای احمقانه است. اتفاقی را که در صداوسیما در مورد فروش نفت ایران افتاد، ساده نگیرید.

تامین رزق و روزی مردم مهمترین مساله اقتصاد است

وزیر دولت چهارم با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: ما در حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌فروشیم. نه تنها سرمایه گذاری خارجی نیست که آب و نان موجود هم درست توزیع نمی‌شود. کنترل وجود ندارد. من در مراسم افطاری آقای روحانی با فعالان سیاسی گفتم، باید حداقل‌ها را برای مردم تامین کنید. آقای روحانی پرسید منظورتان کوپن است؟ گفتم از شیوه‌های جدیدی با استفاده از کارت‌های الکترونیکی می‌توان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: امروز علاوه بر مشکلات اقتصادی سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲ مشکلات تامین نیازهای مردم هم ایجاد شده است. تامین رزق و روزی مردم مهمترین مساله اقتصاد است و اصل ان به سیاست خارجی مربوط می‌شود.

نبوی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سیاست خارجی ایران پس از خروج آمریکا از برجام پرداخت و گفت: در همین تحریم‌های اخیر آمریکا، با سیاست‌های غلط داریم اروپا را به بغل آمریکا می‌اندازیم. روشن است که اضافه شدن اروپا- چین-روسیه به تحریم‌ها و بین‌المللی شدن آن، چه شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند. چین و روسیه هم عضو ۱+۴ هستند. نباید از اروپا انتظار زیادی داشته باشیم، در برابر نقض برجام از سوی ایران هریک از این کشورها می‌توانند پرونده ما را به شورای امنیت ببرند و تحریم‌های بین‌المللی را برگردانند و ما در متن فصل ۷ منشور تبدیل به تهدیدی برای امنیت جهان بشویم. باید تلاش کنیم اروپا را از آمریکا جدا نگهداریم. چرا با عربستان و امارات رودررو شده‌ایم؟ باید مسائل خود را با آنها در منطقه حل کنیم. چرا باید آنها را به دامن اسراییل و آمریکا بیندازیم؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه بحران اقتصادی کنونی در حوزه سیاست خارجی رفع می‌شود؛ گفت: الان وقت مذاکره نیست. ببینید ترامپ با نوه کیم چه می‌کند. دیدارها و رفت و آمدها بی نتیجه بوده و ترامپ می‌خواهد از آن به عنوان کارتی برای انتخابات استفاده کند. در شرایط فعلی مذاکره ما با آمریکا، مثل مذاکره آلمان شکست خورده پس از جنگ جهانی اول با متحدین و مذاکره آن پس از جنگ جهانی دوم با متفقین است. در شرایط فعلی تحریم، مذاکره نمی‌کنیم. بهترین کار این است که کار را بدتر نکنیم.

انتخابات کم رونق شرایط ما را بدتر می‌کند

نبوی در ادامه با اشاره به ضرورت شرکت در انتخابات گفت: در چنین شرایطی باید فشارهای داخلی را کم و شرایط را برای مردم قابل تحمل‌تر کرد. هرچه فشار بیشتری بر مردم وارد شود آنها مایوس‌تر می‌شوند. مساله ما انتخابات نیست؛ مساله این است که انتخابات کم رونق شرایط ما را بدتر می‌کند و زمینه برای تکرار حوادث دی ماه ۹۶ مهیا می‌شود.
وی در عین حال گفت: حکومت باید این امکان را فراهم کند که مشارکت مردم بالا برود تا امنیت کشور تامین شود. نه اینکه مانند انتخابات‌های گذشته کاندیدایی با ۱۷۰ هزار رای در تهران نماینده شود! اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. باید از مایوس کردن مردم پرهیز کنیم. حتی اگر واقعیت باشد.

اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. باید از مایوس کردن مردم پرهیز کنیم. حتی اگر واقعیت باشد.

این فعال سیاسی افزود: انتخابات نظام را بیمه می‌کند. بحث اصلاح‌طلبان نیست. پس علاوه بر بازنگری در اقتصاد و سیاست خارجی در حوزه سیاست داخلی هم باید گشایش ایجاد شود و اجازه حضور و فعالیت بیشتری به مردم داده شود. انتخابات به گونه‌ای برگزارشود که مردم در آن شرکت کنند. تاکید می‌کنم که چالش‌های اساسی اقتصادی است ولی راه حل آن در سیاست خارجی است. باید در سیاست خارجی تجدیدنظر شود و در سیاست داخلی تامین نیازهای مختلف مردم مورد توجه قرار گیرد. ‌

منبع: ایرنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها