سرپرست معاونت میراث فرهنگی گلستان خبرداد:

شف سنگ قبر تاریخی در محله دوشنبه ای گرگان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گلستان از کشف سنگ قبر تاریخی در محله دوشنبه ای گرگان خبرداد و گفت: این سنگ قبرها هنگام به سازی بافت تاریخی گرگان کشف شد.

شف سنگ قبر تاریخی در محله دوشنبه ای گرگان

به گزارش خبر فوری ، سارا اخوت در خصوص مرمت مرکز محله دوشنبه‌ای گرگان، اظهار کرد: میراث فرهنگی گلستان برای تمام بناها برنامه دارد اما مرمت این بناها با توجه به محدودیت مالی اولویت بندی خواهد شد.

وی افزود: استان گلستان امسال درگیر سیل شده و با توجه به شرایط اقتصادی و توجه به مناطق سیل زده اولویت بندی خواهیم کرد اما برای تمام بناها و محورها برنامه داریم.

اخوت تصریح کرد: از همین ابتدای سال که شهرداری گرگان و شرکت عمران و بهسازی برای مرمت بناها ورود پیدا کرده‌اند باید کارها را تقسیم بندی کنیم.

وی ادامه داد: بودجه مرمت مرکز محله دوشنبه‌ای در دستور کار شرکت عمران و بهسازی است، البته بخشی از بودجه را هم سال گذشته شهرداری گرگان تقبل کرده و امیدواریم بتوانیم مسیری را همگام با یکدیگر پیش ببریم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گلستان با بیان اینکه شرکت عمران و بهسازی در حال مرمت مرکز محله دوشنبه‌ای است، گفت: اگر بتوانیم در مرمت این بناها از مصالح قدیمی و حتی مصالح بناهای قدیمی تخریب شده استفاده کنیم بهتر است، در غیر این صورت از مصالحی استفاده خواهیم کرد که شباهت داشته باشد.

شف سنگ قبر تاریخی در محله دوشنبه ای گرگان

اخوت افزود: اولویت ما استفاده از همان شکل سنتی در مرمت بناهاست و به کارگاه‌ها سفارش می‌کنیم که مصالح را با همان شکل و ابعاد بسازند.

وی در خصوص دوره تاریخی سنگ‌های قدیمی بناهای مرکز محله دوشنبه‌ای، خاطرنشان کرد: باستان شناسان بازدیدی از این سنگ‌ها انجام دادند و منتظر هستیم تا نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند.

اخوت یادآور شد: شورای کارشناسی برای انتقال یا نگهداری این سنگ‌های قدیمی تشکیل و تصمیم گرفته شد که در همین محله نگهداری و نمایش داده شود زیرا نشان دهنده یک سبک معماری است.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد نتایج کارشناسی نشان خواهد داد که این سنگ‌ها برای تدفین نبوده و سبکی از معماری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نام گذاری مرکز محله دوشنبه‌ای به دلیل مراجعه مردم در روز دوشنبه به امامزاده این محله بوده است، گفت: این را اهالی محل می‌گویند و نمی‌توان با قاطعیت آن را تائید کرد، در حوزه میراث فرهنگی گفته‌ها و شنیده‌ها زیاد است اما در خصوص نام گذاری محله دوشنبه‌ای مستندی وجود ندارد.

منبع: مهر

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها