دبیر برگزاری نشست‌های خانه گفتمان گرگان:

دومین نشست «شناخت معماری گذشته گرگان» چهارشنبه برگزار می‌شود

دبیر برگزاری نشست‌های خانه گفتمان شهر گرگان گفت: دومین نشست «شناخت معماری گذشته گرگان» چهارشنبه 19 تیر برگزار می‌شود.

دومین نشست «شناخت معماری گذشته گرگان» چهارشنبه برگزار می‌شود

فاطمه خورشیدی در گفتگو با خبر فوری ، اظهار کرد: سلسله نشست‌های «شناخت معماری گذشته گرگان» از سال گذشته با حضور مهندس یعقوب رشتچیان و با همکاری خانه گفتمان شهر گرگان آغاز شد.

وی افزود: این برنامه شامل چهار نشست جامع است که نشست اول آن با موضوع «معماری پیش از 1300؛ معماری بومی در مقیاس کلان» با حضور علاقمندان در مجموعه تاریخی کبیر برگزار شد.

خورشیدی تصریح کرد: شهر گرگان با دارا بودن اولین بافت تاریخی ثبت شده در کشور، دارای ارزش‌های تاریخی بسیاری در عرصه معماری است که توجه و پژوهش پیرامون حوزه‌های معماری آن هر چه بیشتر به فهم و درک مناسب از این بافت با ارزش کمک می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در چند سال اخیر توجه عموم به بافت تاریخی گرگان افزایش یافته و ضرورت شناخت صحیح آن نیز به همین نسبت ضروری به نظر می‌رسد.

وی یادآور شد: باید محیط پیرامون خود را به عنوان یک اثر فاخر تاریخی بشناسیم و طریقه رفتار با آن را بیاموزیم، بنابراین برگزاری نشست‌هایی همچون نشست‌های تخصصی «شناخت معماری گذشته گرگان» به این منظور کمک شایانی می‌کند.

دبیر برگزاری نشست‌های خانه گفتمان شهر گرگان با بیان اینکه مهندس یعقوب رشتچیان، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری و مؤلف کتاب شهرشناسی استارباد، در 10 سال گذشته به صورت تخصصی در زمینه شناسایی بافت تاریخی شهر گرگان تحقیق و پژوهش داشته، گفت: ایشان در اولین نشست شناخت معماری گذشته گرگان به بیان بازتاب ویژگی‌های بوم شناختی، جغرافیایی و طبیعی در استخوان بندی بافت شهری، الگوی گذربندی‌ها و تاب بافت شهر گرگان پرداخت و بیان کرد که در جوامع ایرانی، از شهری در خطه شمالی ایران همچون شهر گرگان انتظار نمی‌رود دارای معماری ارزشمندی از نوع معماری شناخته شده در فلات مرکزی ایران باشد و همین موضوع اهمیت شناسایی آن را دو چندان می‌کند.

خورشیدی خاطرنشان کرد: دومین برنامه شناخت معماری گذشته گرگان با عنوان «معماری پیش از 1300؛ معماری بومی در مقیاس خرد» به اهتمام تیم اجرایی خانه گفتمان، چهارشنبه 19 تیر ماه ساعت 18 در مجموعه تاریخی کبیر برگزار خواهد شد و معماری بومی این شهر در سال‌های پیش از 1300 از لحاظ چند و چون طراحی معمارانه ساختمان‌ها و پاسخگویی معمارانه به بایستگی آب و هوایی منطقه بررسی می‌شود.

لازم به ذکر است؛ جلسات علمی تخصصی «خانه گفتمان شهر گرگان» با هدف ایجاد تعاملی معنادار و مستمر در ارتباط با مردم، مدیران و متخصصین شهری ایجاد شده است.

گفتگو به منظور ارتقای کیفیت مهندسی در شهر به معنای گسترده در سطح استان، ترویج سواد عمومی جامعه، ایجاد تعامل و تفاهم میان انجمن‌ها و موسسات تخصصی مهندسی در سطح استان و ایجاد تعامل با تشکل‌های ملی به منظور رشد و ترویج حقوق شهروندی و اعتلای فرهنگ شهرنشینی، برقراری ارتباط مستمر با اندیشمندان و حرفه مندان حوزه‌های تخصصی و مهندسی، شهرسازی و جلب مشارکت فعالانه آنها در استان به منظور بررسی مسائل و یافتن راهکارهای مناسب در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری از اهداف این نهاد است.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها