معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد:

اندروید داخلی هیچ‌گونه محدودیتی در نصب اپلیکیشن‌های خارجی نخواهد داشت

آنچه که در موضوع اندروید داخلی رخ داده این است که ۱۰۰ درصد آن توسط بخش خصوصیِ بدون رانت و بدون وام و بدون حیف‌و‌میل عملیاتی شده است و هیچ‌گونه محدودیتی در نصب اپلیکیشن‌های خارجی نخواهد داشت.

اندروید داخلی هیچ‌گونه محدودیتی در نصب اپلیکیشن‌های خارجی نخواهد داشت

فتاحی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در گفت‌وگویی که می‌خوانید به تشریخ کمّ‌‌و‌کیف موضوع اندروید داخلی پرداخت.

شب گذشته بود که محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار یک ویدئو در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی، از راه‌اندازی و عملیاتی‌شدن اندروید داخلی خبر داد ( اینجا بخوانید)؛ شاید یکی از دلایلِ اهمّ شروع این اقدام، اقدامات غیرقانونی چندماه اخیر گوگل و اپل مبنی بر حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌هایشان بود؛ این قبیل کارها، مصداق عینی نقض قوانین و به بیان دیگر تروریسم اقتصادی در فضای مجازی علیه کسب‌و‌کارهاست که باید با اقدامات علمی و دقیق توسط پژوهشگران حوزه ICT کشورمان خنثی شود.

مطرح شدن موضوع اندروید داخلی توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان، سبب شد تا در گفتگویی تفصیلی با مهندس حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به چیستی و چگونگی آن بپردازیم.

حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در خصوص کلیات طرح راه‌اندازی اندروید داخلی گفت: پروژه سفارشی سازی اندورید یا تولید سیستم‌عامل‌ تلفن‌های همراه در اکثر کشورهای دنیا که با این موضوع درگیر هستند، پروژه‌ای مرسوم است و در حوزه آن پروژه تحقیقاتی انجام می‌شود؛ کشورهایی نظیر چین، روسیه و کره‌جنوبی از جمله کشورهایی هستند که در این حوزه بر روی سیستم‌عامل‌های خودشان کار پژوهشی انجام داده‌اند.

پس از اقدام گوگل و اپل، پروژه اندروید داخلی به صورت جدی‌تر پیگیری شد

وی در توضیح مدل سفارشی‌سازی اندروید تصریح کرد: در این روش از قابلیت open source اندورید در راستای بهره‌برداری‌هایی که مدنظر است استفاده می‌شود؛ این پروژه حدود ۲ سال در کشور ما در جریان است و اخیرا که گوگل و اپل اقدام به تحریم کسب‌و‌کارها و حذف این برنامه‌ها از فروشگاه‌های خود کردند، پروژه اندروید داخلی به صورت جدی‌تر پیگیری شد تا ما بتوانیم یک فضایی را برای کسب‌و‌کارهای داخلی فراهم کنیم تا دیگر شاهد آن نباشیم که هرگاه گوگل و اپل اراده کردند، بتوانند به راحتی وارد سیستم‌عامل بشوند و اقدامات اینچنینی خود را انجام دهند.

مهندس حمید فتاحی در خصوص نحوه راه‌اندازی و توسعه اندورید داخلی گفت: این پروژه را که به صورت تحقیقاتی از حدود ۲ سال پیش در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده و یک پایلوتی(pilot) هم از آن به مرحله عملیاتی رسیده بود، فعالسازی کردیم و خوشبختانه با توافقی که با یک محصول داخلی به نام GLX صورت پذیرفت، این اندورید داخلی بر روی آن نصب شد و به صورت عملیاتی نیز پاسخ داده است.

راه‌اندازی اندروید داخلی، نشان‌ می‌دهد در برابر اقدامات یک‌جانبه گوگل و اپل بیکار ننشسته‌ایم

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه گفت: این اقدام یک شروع و مرحله ابتدایی کار است که ما به واسطه آن اثبات می‌کنیم در برابر اقدامات دشمنان در خصوص ضربه‌زدن به کسب‌و‌کارهای اینترنتی کشورمان بیکار ننشسته‌ایم؛ بانکداری الکترونیکی، خدمات خرید و فروش مجازی، حمل و نقل اینترنتی و سایر موضوعات مشابه آن، از جمله حوزه‌هایی هستند که چنانچه ما نتوانیم اقدامات مثبت و بازدارنده‌ای در خصوص آن انجام دهیم، دشمن می‌تواند در آن ورود کند و با یکجانبه‌گرایی و به بیان دقیق‌تر تروریسم اقتصادی، آن‌ها را از کار بیندازد.

فتاحی افزود: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌هایی که اندروید داخلی برایمان به وجود می‌آورد برای مقابله با این یکجانبه‌گرایی‌ها و دست‌اندازی‌های دشمنان اقدام کنیم.

از مزایای اندروید داخلی، فراهم‌شدن قیمت ارزان‌تر برای کابر نهایی است

وی در ادامه با اشاره به برخی مزایای کناریِ اندروید سفارشی‌سازی شده گفت: یکی از مزایای اندروید داخلی، فراهم‌شدن قیمت ارزان‌تر برای کابر نهایی است؛ این‌ها مسئله‌ای است که ما می‌توانیم فرض مثال با بومی‌سازی یک سخت‌افزار داخلی با نرم‌ افزارسفارشی‌سازی شده، یک کیفیت بهتر با قیمت‌ کمتر برای مشتری نهایی فراهم کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین گفت: این اندروید داخلی هم‌اکنون به صورت pilot است که ما آن را شروع کرده‌ایم و در حال حاضر چند نمونه از آن به صورت pilot آماده شده و ان‌شاءاللّه به زودی رونمایی و معرفی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: این اندورید سفارشی‌سازی شده بر روی تمامی تلفن‌‌های همراه اندوریدی قابلیت استفاده دارد ولی تاریخ دقیق مرحله شروع و انتشار آن هنوز به طور قطعی مشخص نشده است.

حمید فتاحی اضافه کرد: امیدواریم با حمایت‌‌های کسب‌و‌کارهای داخلی از این موضوع، شاهد سرعت‌بخشی در توسعه و گسترش اندروید داخلی در بین کاربران باشیم، چرا که این موضوع امنیت کسب‌و‌کارها در فضای مجازی را بیش از پیش تأمین می‌کند و اقدامات یکجانبه‌گرایانه‌ دشمنان در این مقوله بی‌اثر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به حضور بخش خصوصی در این ماجرا گفت: آنچه که در موضوع اندروید داخلی رخ داده این است که ۱۰۰ درصد آن توسط بخش خصوصیِ بدون رانت و بدون وام و بدون حیف‌و‌میل عملیاتی شده است.

اندروید داخلی هیچ‌گونه محدودیتی در نصب اپلیکیشن‌های خارجی نخواهد داشت

وی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: یک بخش دانشگاهیِ متشکل از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در کنار شرکت GLX که بخش سخت‌افزار اندروید داخلی را بر عهده دارد، با کمترین هزینه اقدام به راه‌اندازی و عملیاتی‌کردن آن کرده‌است.

حمید فتاحی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ان‌شاءاللّه این دو بخش با هم‌افزاییِ‌ خوبی که بینشان صورت خواهد گرفت، ‌بتوانند بخش قابل توجهی از بازار و مارکت را به دست بگیرند و از این طریق کمک شایانی به بحث کسب‌و‌کارهای داخلی کنند.

وی صحبت‌های خود را با این جمله به پایان برد که: اندروید داخلی و سفارشی‌سازی شده، هیچ‌گونه محدودیتی در نصب اپلیکیشن‌های خارجی نخواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها