مروری بر توان نیروی دریایی نیروی انتظامی، سپاه و ارتش ایران؛

شناور کلاس حیدر؛ تحولی در نیروی دریایی نیروی انتظامی/ قایق‌های تندرو سپاه که باعث ترس اسرائیل شده / نیروی دریایی ارتش، خواب را از چشمان دزدان دریای گرفت

جنس بدنه شناور کلاس حیدر آلومینیوم دریایی و طول آن ۱۹.۳ متر، عرض ۴.۶ متر، آبخور ۱.۲ متر، ارتفاع عرشه اصلی ۲.۸ متر و حداکثر سرعت آن ۳۵ نات است.

شناور کلاس حیدر؛ تحولی در نیروی دریایی نیروی انتظامی/ قایق‌های تندرو سپاه که باعث ترس اسرائیل شده / نیروی دریایی ارتش، خواب را از چشمان دزدان دریای گرفت

به گزارش خبر فوری ، امروز صبح، آیین الحاق هفت شناور «کلاس حیدر» به دریابانی نیروی انتظامی در صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

شناور کلاس حیدر بدون شک تحولی در گشت زنی دریایی و قدرت نیروی انتظامی در دریا به وجود آورده است. این شناور با فرم بدنه ویژه از جنس آلومینیوم دریایی با قابلیت هیدرو دینامیکی بالا دارای ویژگی های تعادل در فورس های بالا و دریای مواج، متناسب با قابلیت‌های مورد انتظار از شناورهای SAR و ویژه Self-righting جهت حفظ تعادل و غرق نشدن شناور حتی در زاویه رول بالا (۱۸۰ درجه ای) ساخته شده و در کشورهای مختلف جهان با ماموریت جستجو و نجات و نیز گشت و کنترل و بازرسی دریایی مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس نیاز دریایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ماموریت طراحی ساخت و تولید این شناور با رویکرد بومی‌سازی و بهبود ویژگی‌های فنی و عملیاتی شناور مانند سرعت در دریا، قابلیت حرکت در موج، قابلیت زیست و همچنین ارتقاء ویژگی های رقابتی در مقایسه با شناورهای موجود در دنیا به سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع واگذار و چند مورد از این شناور از سال ۹۶ تکمیل و پس از انجام آزمایش های ساحل و دریا مراسم الحاق این شناور به نیروی انتظامی برگزار شد.

جنس بدنه شناور کلاس حیدر آلومینیوم دریایی و طول آن ۱۹.۳ متر، عرض ۴.۶ متر، آبخور ۱.۲ متر، ارتفاع عرشه اصلی ۲.۸ متر و حداکثر سرعت آن ۳۵ نات است.

امیر حاتمی در آیین امروز با بیان اینکه ساخت این شناور متناسب با نیاز دریابانی ناجا به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده، گفت: شناور کلاس حیدر از سرعت ، برد دریانوردی، قابلیت حرکت در موج، قابلیت زیست و همچنین ارتقاء ویژگی های رقابتی در مقایسه با شناورهای SAR موجود در دنیا برخوردار است.

وزیر دفاع همچنین تصریح کرد: ساخت این شناورها از سال 1396 آغاز، تکمیل و پس از انجام آزمایش ساحل و دریا، مراسم الحاق آنها به دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر دفاع با اشاره به پیشرفته بودن قطعات زیر سامانه ها و فناوری به کار رفته در شناور کلاس حیدر بیان کرد: از این فناوری می توان در توسعه طرح های مربوط به شناورهای آمبولانسی، آتشخوار، گشت، مبارزه با قاچاق، شناور گارد ساحلی و همچنین شناورهایی با مأموریت های نظامی و حمل تسلیحات بهره برد.

پیشرفت دریایی نیروی انتظامی؛ شناورهای گشتی

ایران در طول این چند سال در صنعت کشتی سازی جنگی و نظامی پیشرفت بسیاری داشته است. پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجهیزات دریایی در چند زمینه بوده است. این پیشرفت به خصوص با الحاق گشتیهای حیدر در زمینه نیروی انتظامی به خوبی قابل رویت است. عموما کشتیهای گشتی آن نوع از شناورهایی هستند که در زمینه نیروی دریایی بیشترین فعالیت را دارند.

شناور گشتی نوعی کشتی نظامی نسبتاً کوچک است که معمولاً برای وظایف دفاع ساحلی طراحی می‌شود. شناورهای گشتی در شکل‌های متنوع و با مشخصات و قابلیت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و ممکن است در نیروی دریایی، گارد ساحلی یا نیروی انتظامی یک کشور به کار گرفته شوند.

این شناورهای جنگی هم در محیط‌های دریایی و اقیانوسی و هم در محیط‌های رودخانه‌ای استفاده می‌شوند و معمولاً وظایفی چون مبارزه با قاچاق، مقابله با دزدی دریایی، نظارت بر ماهیگیری و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی را در مرزهای آبی یک کشور به اجرا درمی‌آورند. این شناورها در هنگام بروز حادثه برای عملیات‌های جستجو و نجات نیز فراخوانده می‌شوند.

در ارتش‌های بزرگ دریایی شناورهای گشتی فراساحلی در گارد ساحلی خدمت می‌کنند اما در بیشتر کشورها این شناورها در نیروی دریایی به کار گرفته می‌شوند. قایق‌های موشک‌انداز و شناورهای اژدرانداز دو کلاس تقریباً شبیه به شناور گشتی فراساحلی هستند با این تفاوت که این دو دسته به عنوان شناورهای جنگی از قابلیت تهاجمی بالاتری برخوردارند.

نیروی دریایی سپاه پاسدارن؛ قایقهای تندرو حامل موشک

اما پیشرفت شناورها و نیروی دریایی ایران فقط در زمینه نیروی انتظامی نبوده است. پیشرفت سپاه پاسداران در زمینه تجهیز شناورهای تندرو هم قابل توجه است. با نگاهی به اکثر شناورهای تندرو دنیا متوجه می شویم که سرعت آنها معمولا در حدود 50 نات بوده و با سلاح هایی مثل مسلسل های سنگین و یا نارنجک انداز مسلح شده اند اما طبق گفته‌ برخی کارشناسان نظامی، شناورهای سپاه سرعتی در حدود 148 کیلومتر بر ساعت دارد به موشک های ضد کشتی با برد 100 کیلومتری نیز مسلح شده است.

بر اساس اظهارات سردار فدوی که مدتی پیش در گفتگو با چند رسانه اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران با رسیدن به این سرعت در بحث شناورهای سطحی، در حوزه های مهم و گلوگاههای حساسی مثل مواد و طراحی بدنه و پیشرانه دست به یک تحول انقلابی زده است که می تواند تا سالها، برتری قاطع ایران در نبردهای دریایی منطقه خلیج فارس را تضمین کند.

سپاه پاسداران همچنین با تجهیز ناوگان ایران به قایقهای تندرو مجهز به تجهیزات حامل موشک باعث شگفتی بسیاری از کشورها شده است. ایالات متحده آمریکا این اتفاق را تهدیدی بزرگ برای آمریکا دانسته و وبگاه های صهیونیستی مانند تایمز اف اسرائیل به پوشش این اتفاق پرداخته و آن را تهدیدی برای اسرائیل دانستند.

نیروی دریایی ارتش؛ مهم‌ترین مانع جولان دزدان دریایی

در زمینه شناورهای دریایی نباید قدرت ارتش جمهوری اسلامی ایران را دست کم گرفت. خلیج عدن و تنگه باب المندب با توجه به موقعیت استراتژیک و حضور دزدان دریایی سومالیایی از حساسیت ویژه ای برخوردار است و ناوگروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران با محوریت حفاظت از کشتی هایمان به این مناطق اعزام می‌شوند.
دریادار سیاری(فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش) مدتی پیش در خصوص اهمیت این منطقه گفت: یکی از جاهایی که برای برقراری امنیت بسیار اهمیت دارد، «خلیج عدن» است، زیرا بیشترین محل عبور کشتی های تجاری و نفتی ما از این خلیج انجام می شود. ناوگروه های نداجا در چند سال گذشته نزدیک به ۳ هزار کشتی را اسکورت کرده و بیش از ۳۰۰ بار با دزدان دریایی درگیر شده‌اند، که ۱۹۵ مورد از این درگیری ها خیلی نزدیک بوده است.
البته اسکورت کشتی های ایرانی و حفاظت از نفتکش ها توسط نیروی دریایی ارتش تنها مختص چند سال گذشته نیست و در دوران دفاع مقدس نیز بیش از ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفتکش به مقصد جزیره خارک و بندر امام اسکورت شده بود تا چرخه اقتصاد مملکت در آن زمان بچرخد.

طبق گفته فرماندهان، در چند سال اخیر، ارتش حداقل در سه منطقه با دزدان دریایی روبرو شده است که توانسته است در هر سه نبرد آنها را شکست دهد. هم اکنون تنگه باب المندب و سواحل شرقی دریایی سرخ امن است و هیچگونه دزد دریایی در آن مناطق فعالیت نمی‌کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • عباس بداوی
    0

    درورد بر سربازان امام زمان ع

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      جانم فدای ایران

  • مهرداد درویش زاده
    0

    بهتره ایران هم مثل غربی ها برای حفاظت از نفتکش ها در جبل طارق ناو جنگی بفرستیم اونجا

  • پرویزملکی
    0

    زنده وپاینده بادایران

  • ناشناس
    0

    درودخدا به ارتش جانم فدای ارتش

  • خدایار خلیلیان
    0

    سلام خیلی خوب خدا کمک تون بکند انشالا

  • علی اصغر شریفی
    0

    دورود بر شرفتان

  • حامد
    0

    واسه نفتکش ایرانی که انگلیس مصادره کرده هم میزاشتن که کار به اینجا نکشه

  • کدخدا
    0

    اگرتوانایی صحیح وبالقوه باشد خوشا به غیرتتان

  • بابک
    0

    چقدر هم بی کلاسه این حیدرِ بی زور

  • کارشناس.اقتصادی
    0

    سلام.درود.بر.رزمندگان.اسلام.زنده.و.پاینده.باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها