واعظی آشتیانی در گفت‌و‌گو با خبر فوری / #رکن چهارم

در این دوره مردم به سمت حرکات پوپولیستی نخواهد رفت/ به جز مرحوم هاشمی بقیه باور به رییس‌جمهور شدن نداشتند/مردم از دو جناح رویگردانند/ نگاه‌های یک طرفه چالش جریان اصولگرا است

واعظ آشتیانی معتقد است نگاه‌های یک جانبه و تمامیت خواهی چالش جریان اصولگرا است او معتقد است که مردم از جریانات سیاسی رویگردانند و البته به دنبال شعارهای پوپولیستی هم نخواهند رفت.

در این دوره مردم به سمت حرکات پوپولیستی نخواهد رفت/ به جز مرحوم هاشمی بقیه باور به رییس‌جمهور شدن نداشتند/مردم از دو جناح رویگردانند/ نگاه‌های یک طرفه چالش جریان اصولگرا است

زینب حقی : امیررضا واعظی آشتیانی سیاستمدار اصولگرا است که عضویت در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را در کارنامه سیاسی خود دارد.سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر تهران ، مدیریت عاملی باشگاه استقلال تهران و ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در دولت احمدی نژاد را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

با واعظ آشتیانی که به عنوان تحلیل گر اقتصادی هم در رسانه ها مطرح است در خصوص مسایل اقتصادی در بخش اول گفت و گو صحبت کردیم اینجا بخوانید هم اکنون بخش دوم این مصاحبه را بخوانید و ویدیو آن را بیبنید.

پیش بینی شما از آینده جریان اصولگرایی با توجه به عدم موفقیت های این جریان در چند انتخابات گذشته چیست ؟

اعتقاد ندارم که در مجلس اصولگرا‌ها قدرت را از دست داده اند.درست است که در تهران نتوانستند رای لازم را بیاورند و گروهی تحت عنوان امید و اصلاح گری وارد مجلس شده اند ولی در مجموع وقتی آرای اصولگراها در مجلس را نگاه میکنیم می‌بینیم که وزن اصولگرایی با گرایش‌های مختلف بیشتر از اطلاح طلب هاست و خود اصلاح طلبها نیز به این موضوع اذعان دارند.

مردم از دو جناح رویگردانند

در خانواده بزرگ اصولگرایی که یک خانواده بسیار متنوعی از نظر نگاه و تحلیل هستند به اجماع رساندن این نگاه ها خیلی سخت است. من خودم اعتقاد دارم اگر به طور نسبی بتوانند یک اجماعی را ایجاد کنند در این انتخابات پیش رو میتوانند پیروزی به همراه داشته باشند. هرچند من باور دارم که مردم از این دوجناح در حقیقت روی گردانند. هر دو جناح در چهار دهه انقلاب امتحان خودشان را پس داده اند و نتوانستند به آن موفقیت هایی که میخواستند برسند. تجربه سیاسی نشان داده است که وقتی مردم ببینند یک گروه سیاسی حاکم است وآن گروه سیاسی نتوانسته به وعده هایی که داده عمل کنند به گروه دیگر روی می آورند .

عده ای نباید برای خانواده بزرگ اصولگرایی تعیین تکلیف کنند

ولی باور دارم این دوره کاملا متفاوت است اگر اصولگراها با یک نگاه منطقی وبا یک مدیریت عاقلانه‌ای ورود پیدا نکنند در رای آوردن احتمالی با چالش مواجه شوند .مهم این است که بتوانند نگاه‌های متنوع و جدیدی راکه در مجموع اصولگرایی هست را استخراج کنند و به گونه ایی نباشد که یک عده ایی برای یک خانواده بزرگ تعیین تکلیف کنند درهر صورت من شرایط امروز اصوگرایان را مناسب تر از اصلاح طلبان میدانم، ولی اینکه عرض کردم با شرط و شروط می شود امیدوار بود .

**** در صحبت‌هایتان اشاره کردید به شرط اینکه بتوانند به آن همگرایی برسند، اما ما شاهد هستیم که این اتفاق در دوره های قبل رخ نداد، حتی دردوره قبل تشکیل گروه جمعنا به عبورپسران از پدران تعبیر شد که باعث تشتت آرا در این جریان شدند، به نظر شما چه مشکلی در جریان اصولگرا وجود دارد که شکل گیری اجماع به سختی نتیجه میدهد؟

نه تنها اصولگرایی و اصلاح طلبی بلکه سایر گروها وتشکل های دیگربه سمت نخبه‌پروری در مجموعه سیاسی خودشان حرکت نکرده اند یعنی همواره یک عده ایی خاص در این جریان باعث انتقاد شده اند . معتقدم فضا باید برای جوان ترها باز شود، برای آن کسانی که نیازمند تجربه هستند. اینکه یک عده خاصی را درلیست داشته باشند برای مجلس یا یک عده خاص را برای وزیر شدن داشته باشند اینها قطعا با چالش مواجه میشوند. برخی افراد را ما شاهد هستیم که در زمان گذشته متوقف هستند و هیچ حرکت رو به جلویی نداشتند ونکته مهم این است که افرادی را در لیست ها می بینیم که اینها در گذشته امتحان خودشان را پس داده‌ند وهیچ اثر مثبتی هم نبودند ،فقط از وجود اینها برای رای در مجلس استفاده شده است.

تا زمانی که نگاه یگ نگاه یه طرفه باشد واکنش جریان اصولگرایی را به دنبال دارد

وقتی کارنامه این دسته از افراد را نگاه می‌کنیم نشانه ای از یک نماینده مقتدر نمی بینیم. فرق نمیکند ،حالا چه اصولگرا ویا اصلاح طلب باشد. من باورم بر این است که باید به سمت نوسازی بروند به سمت افرادی با تفکرات ناب انقلابی ،شجاعت و جسارت که میتوانند در قانون گذاری کمک کنند بروند. تا زمانی که نگاه یگ نگاه یه طرفه باشد افراد خاص بخواهد در لیست قرار بگیرد این قطعا در خانواده بزرگ اصولگرایی با واکنش مواجه خواهد شد.

ورود افراد تکرای در لیست‌ها چالش جریان‌ها است

نباید اینگونه باشد که یک گروه سهم خواهی مطلق داشته باشند و یک گروه دیگر فقط تبلیغات چی باشند باید شایسته سالاری از انتخاب مجلس شروع شود واین درسی شود برای دولتهایی که مستقر هستند تا افراد شایسته، کارآمد، شجاع و انقلابی وافرادی که جسارت مدیریتی و گفتمانی دارند سرکار بیایند و یا حداقل معرفی شوند .اگر بنا باشد با توقف درزمان افراد تکراری وارد شوند یک چالش جدی خواهد بود.

***در صحبت های خود فرمودید که به طور مشخص آقای احمدی نژاد تبری جستن از اصولگرایی با اینکه از نردبان اصولگرایی بالا رفتند و رای آوردند و امروزشاهد ان هستیم آقای قالیباف حرف مشابه ای میزند، فکر می‌کنید چه آسیبی به اصولگرایی که باعث می‌شود که این اتفاق بیفتد؟

به جز مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بقیه روسای جمهور ما باور نداشته اند که ریئس جمهور می‌شوند

معتقدم که باید به نگاهای متنوع احترام قایل شویم . شاید یکی از دلایلی که آقای احمدی نژاد و آقای قالیبافت به نوعی تبری میجویند ازاصولگرایان به این دلیل است که خودشان را دارای یک تئوری جدید ویک نگاهی جدید می‌دانند و به استناد به آن نگاه و نیروهایی که در کنارشان هستند میخواهند بگویند ما در یک حرکت جدید هستیم چه در عرصه قانون‌گذاری درمجلس اگه ورود کنیم و چه در عرصه اجرایی که اگر احیانا دولت را دست بگیریم . نکته مهم اینجاست که وقتی این قدرت به دست آمد چقدر میتوانند آن وعده ها و گفته های خودشان را محقق کنند . واقعیت این است که ما احزاب قدرتمند درکشور نداریم اصلا تحزب یکی از چالش های واقعی جامعه سیاسی ماست.

متاسفانه ما نمی‌توانیم یک تشکل سیاسی داشته باشیم که یک قشر قابل توجهی از جامعه ما را با خودش یدک بکشاند.علتش این است که احزاب ما ساختارمند نیستند احزاب ما کارها و فعالیت های کارشناسی به آن معنا ندارند . من اعتقاد دارم که یک حزب مقتدر حزبی است که حتی لیست وزرای آینده رییس جمهوری را که معرفی میکند را نیز دارد . وقتی شما نگاه می کنید می بینید که به جز مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بقیه روسای جمهور ما باور نداشته اند که ریئس جمهور می‌شوند و تازه وقتی که انتخاب شدند دنبال تشکیل تیم هستند و همین موضوع باعث میشود که افراد دسته چندم مسولیت بگیرند واین چالشی جدی است.

احمدی نژاد و قالیباف تا زمانی که حزب قدرتمند نداشته باشند نمی‌توانند ادعا داشته باشند

بحث آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف که اشاره کردید تازمانی که این دو فرد یک حزب مقتدر نداشته باشند نمیتوانند ادعای بزرگی داشته باشند هرچند اقای احمدی نژاد بارها تاکید کرده اند مردم وکیل وصی نمی خواهند ایشان فکر میکنند حزب یعنی وکیل و وصی مردم، درصورتی که یه حزب میتواند نگاه های اجتماعی خود را برای مردم تحلیل کند وبگویند که من چکار میخواهم انجام دهم ومردم با یک تکلیفی ورود کنند نمیتوان مردم را با رفتار پوپولیستی جذب کرد. باور دارم در این دوره مردم به سمت رفتارها و حرکات پوپولیستی نخواهد رفت ومعقولانه تر و منطقی تر رفتار می‌کنند.

***من از صحبت‌های شما اینگونه متوجه شدم که درعملکرد اصولگرایی اینکه نبود فقدان احزاب قدرتمند را دلیل کاستی ها می‌دانید واینکه سهم خواهی که در چهره هایی که بعضا برای منصب های مختلف معرفی میشوند میدانید درست است؟

اشاره ای که من کردم تنها به اصولگرایی خلاصه نمی‌شود در میان اصلاح طلبان در هم هست و تا زمانی که به طور جدی اتفاق رخ ندهد ومردم باوری به تحزب پیدا نکنند که این احزاب میتوانند راهنمایی خوبی برای آنها باشند این چالش وجود دارد . ودرعین حال یک گروه سیاسی وقتی پیروز انتخابات می‌شود باید بتواند پایان ماموریتش یک عملکرد قابل قبول را به مردم ارائه بدهد که این میتواند یک فاکتور واقعیتی برای قضاوت مردم باشد و احزاب هم خودشان را سنگین و سبک میکنند که چقدر توانسته اند به وعدهایی که داده اند عمل بکنند.

*** چقدر به اینده جریان اصولگرایی امیدوارید؟

تا زمانی که به سمت نخبه پروری و به سمت میدان دادن به نیروهای جدید بروند میتوان امید داشت. برخی ها فکر میکنند که جوان گرایی یعنی اینکه به یک جوان 20.25 ساله برای یک سری کارهای بزرگ میدان دهیم در صورتی که باید این جوان را به یک اگاه سیاسی تبدیل کرد تا دراینده بتواند به یک نخبه سیاسی تبدیل شود . ما تولید نیروی خلاق سیاسی نداشته ایم واگر به تولید سمت نیروی خلاق سیاسی حرکت کنیم میتوانیم به اینده اصولگرایی خوشبین باشیم .حتی گروها وجریانات سیاسی دیگر فرقی ندارد اگر بنا باشد برخی افراد چهار دهه .پنج دهه همچنان باشند وتصمیمم گیر باشند این میتواند ضایعات جبران ناپذیری رقم بزند چه بسا در عرصه مدیریت کشورمان این اتفاق افتاده است . در دولت یازدهم معروف است به دولت پیرمردها ، خب چرا باید این اتفاق بیفتد نشان میدهد ما نخبه پروری و تربیت مدیر را به طور جدی دنبال نکردیم و جست و گریخته به دنبال یک جوان سی ساله، چهل ساله میرویم میخواهیم وزیرش کنیم .

*** فرمودید که احتمال دارد مردم به سمت جریان سوم بوند از نگاه شما این جریان چه می‌تواند باشد ؟

معتقدم اصولگرایان یک کف رای دارند که از اصلاح طلبان بیشتر است اصلاح طلبان هرموقع و هرجا برنده انتخابات شده اند فقط توانسته اند که قشر خاکستری را به سمت خودشان جذب بکنند، ولی واقعیت این است که اصولگراها افراد نجیبی هستند از این جهت که هیچگاه به سمت حریم شکنی نمی‌روند و پاشنه آشیل اصولگراها نیزهمین جا است آنها چون باور به یک اصولی دارند لذا به سمت حرمت شکنی وحریم شکنی به قیمت جذب آرا نمی‌روند . کاری به آن دسته از افرادی که حالا چه دراصلاح طلبی چه در اصولگرایی بداخلاقی هایی را انجام میدهند ندارم و طرف صحبت من آنها نیستند بلکه طرف صحبت من به سمت افرادی است که گفتمان وادبیات سیاسی را درست اجرا می‌کنند . نیروهای اصولگرا در صورتی که این هنر تاکید میکنم این هنر را داشته باشند یک وحدت نسبی دارند که وحدت نسبی داشته باشند میتوانند موفق باشند مگر اینکه خودشان برای خودشان چالش ایجاد کنند در این صورت باید منتظر ظهور یک جریان سوم بود .

22

حجم ویدیو: 45.77M | مدت زمان ویدیو: 00:22:48 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • سیداحمد
    0

    خدا لعنت کند هر جفتشون را راستی و چپی با دو دستگی مملکت را به باد فنا دادن عین تیم فوتبالتون که مردم را به جون هم انداخته تا جنا گراهیها وجود داشته باشد مملکت سر سامان نمیگیرد و ریشه حکومت سست و متزلزل میشود وجاسوسان هر غلتی خواستند میکنند مشکلات حکومتی تمامن از دستگاهای دولتی مشکل دارد وآنانند که پول این مملکت را حیف میل میکنند و دست آخر خیانت میکنند نظارت بر اینها تکلیف شرعیست بغیر این باشد ملت هم یاد میگیرند

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      از هر دو شون خسته و انا امید شدیم....مقصر ما نیستیم خودشونن...کاش میفهمیدن...ما نمیخوایم کسی رو تنها بگذاریم ولی اینها ما مردم رو تو مشکلات زیاد تنها گذاشتن...خیلی دردناکه...گفتنش به حرف راحته!!!!

  • سپهدار حيدري خشتي
    0

    ما مردم عادی وعامی بنده گان مخلص خداوند متعال که مانند نردبانی برای بالابردن نماینده گان یا شورای شهر آنچه بعداز چهار دستگیرشان شده آنست که برای بار بعدی استفاده‌ی نردبانی که ملزومات میلیارد ها پول خرج میکنند شجاعانه البته ما شورای شهرستان کنگان شورای شهر قبلی ما ملیارد که چه عرض کنم زمین خواری گوشه کار و وتعاونی مرزی چنان بلعیدن که هیچ نهنگی

  • حنانه
    0

    تحليل و پيش بينى قابل ملاحظه اى انجام شده ، مردم واقعأ از دو جناح عبور كرده اند ديگر حالمان از اين سياست بازيها بهم ميخوره

  • تنها
    0

    این تو بمیری از اون تو بمیریا نیست دیگه باید غزلتون رو بخونید

  • ملت
    0

    رای بدیم اقازاده ها ماشین وارد کنن رای بدیم پول دار های دور برشون که مافیای هر قسمتی از اقتصادن نفس مردم بند بیاد رای بدیم حقوق خودشون رو تا چهل میلیون اضافه کنن مث غذای گربه ام ته مونده ایی به ملت بدن رای بدیم که عدا ایی کت شلوار پوش بهمون توهین کنن کارخونه ها رو ببندن و خودشون از واردات سود کلان ببرن و ویلاسازی کنن دل خوش اقا سیری چند داری؟

  • آشنا
    0

    این مسئولین فقط به فکر جیب خودشون هستند ، مردم براشون اهمیتی نداره ، چپ یا راستی شون هم از یک قماش هستند ، مملکت افتاد دست چند خانواده که هر جور دلشون می خواد با مردم تا می کنند ، برای ما سوال اینکه فرق مملکتی اسلامی ما با زمان شاهنشاهی چی هستش ، اگر مقایسه کنید می بینید که روز به روز مردم بی دین تر ، بی اعتقاد تر و از نظر مالی فقیر تر شده اند .

    نظرات شما -
    • من
      0

      متأسفانه حرف شما کاملادرسته دیگه با خیلی از جوونها نمیشه از خدا حرف بزنی...خیلی دردناکه ببینی اینهمه جوان به خاطر مشکلات اقتصادی و فشار زیاد از خدا روگردان شدند...

  • محمدموسوی
    0

    همه ازیه قماشن یکی بدترازدیگری دیگه هیچ کس رای نمیده خدالعنتشون کنه چه بلایی سرمردم آوردید

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      دیگه تمومه ماجرا

  • رضا
    0

    برن گم بشن همشون مفتخورها.ان شالله ببینم که با زجر و فلاکت میمیرن.

  • بینام
    0

    هرزمان دیدیم مسولان مامخلص شدن وبدون غش ودلسوزانه برای مردم وکشورکارکردندانوقت میاییم سرصندوقهای رای وگرنه اینجوری پیش بره بایدانقلابی دیگرکه خالص باشدبایدکرد

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      گل گفتی

  • خان بابا
    0

    درکل این نظام هزارنفرهستن که تمام پست ها وارگانها رادراختیاردارند یکزمان اقای ایکس وزیر است بعد پایان وزارت رییس فلان ارگان میشود ویانماینده مجلس دراین چهل سال کدام فردجدیدی ویا ایده جدید وراهکار جدیدی جز اینهاوجودداشته که راهکاری برای نجات اقتصاد ونابودی طبقه مستعضف داده باشند جز گرانی وتصوب حقوق های کلان برای خودشان هردوجناع دراین چهار ده امتحان خودشان رادادن با بوذن اینها روز بروز دریغ از دیروز وضع مردم از هرنظر بدتر میشود که بهترنمیشود مردم فقط افسوس گذشته را میخوردند

  • من
    0

    40 ساله داریم رأی میدیم اقایون و بچه هاشون روز به روز فربه تر و قدرتمند تر شدن در عوض مردم ضعیف تر و بی رمق تر...امسال من یکی با تمام خانواده ام تصمیم گرفتیم شرکت نکنیم ...یکبار هم این راه رو امتحان کنیم شاید به خودشون بیان و یک کم بترسن....

  • IRAN
    0

    مردم به BBC اعتماد کردن و به اینها رای دادن و نتیجه اش هم شد بدترین شرایط اقتصادی کشور. هم این مجلس و هم روحانی مورد حمایت BBc بودند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها