نکاتی که قبل از خرید آجر باید بدانیم

خصوصیات ظاهری آجر همچون تلفیق رنگ با طبیعت همچنان این محصول را در صدر نیازهای بشر برای ساخت مسکن قرار داده است.

نکاتی که قبل از خرید آجر باید بدانیم

به نقل از سنگاج آجر را می توان کلیدی ترین سازه در میان تمامی محصولات ساختمانی به شمار آورد به طوری که با گذشت سالیان تولیدی از پیدایش آن؛ هنوز هم جزو ضروری ترین مصالح ساختمانی بوده و جایگزینی برای آن تولید نگردیده است. خصوصیات ظاهری آجر همچون تلفیق رنگ با طبیعت همچنان این محصول را در صدر نیازهای بشر برای ساخت مسکن قرار داده است.پر استفاده ترین آجر می توان به آجر سفال ، آجر لفتون ، آجر نما نسوز اشاره کرد خواص فیزیکی بر قیمت آجر سفال و قیمت آجر نسوز نما تاثیر بسیاری دارد. در انتخاب آجر خوب دقت بسیاری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های آجر خوب آشنا کنیم.

ویژگی های آجر خوب :

1- وزن مخصوص آجر:وزن مخصوص آجر های مختلف بر حسب نوع ساخت و روش ساخت و نوع مصالحی که درآن بکار رفته متفاوت می باشد.ولی به طور متوسط وزن مخصوص آجر خوب و مرغوب در حدود 1800کیلو گرم بر متر مکعب میباشد.

2- خاصیت جذب آب آجر:علت آن که ملات میتواند 2قطعه از مصالح ساختمانی را به خود بچسباند و یا به هم بچسباند (مانند 2قطعه آجر)آن است که در قطعات مصالح ساختمانی خاصیت مکندگی وجود دارد و به محض قرار گرفتن در مجاورت آب آن را مکیده و در نتیجه مقداری سیمان و یا هر چسب دیگری که در مواد وجود دارد به عمق این مصالح نفوذ کرده و موجب چسبیدن قطعات به همدیگر میشود. حال اگر قطعاتی مانند آجر ها دارای خاصیت مکندگی کمتر از حد معمول باشد در نتیجه مواد چسبی مواد را نمی تواند کامل جذب کند در نتیجه این قطعات به هم نمیچسبند.

اگر خاصیت مکندگی مصالح ساختمانی از مقدار معینی زیاد تر باشد نیز خوب نیست زیرا؛بلا فاصله کلیه آب ملات را مکیده و مجال ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در مواد را از آن صلب کرده و باعث خراب شدن مواد میشود آجری خوب است که درصد جذب آن در حدود 15%باشد.مصرف آجر با مکندگی کم در نما سازی و به طور کلی در مکان هایی که در معرض نیروهای کششی قرار دارد مناسب نیست.

3- مرغوبیت آجر: آجر مرغوب آجری است که بتواند بار های وارده از ساختمان را به خوبی تحمل کند و خرد نشود که البته موسسه ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که موجب استاندارد شماره 7روش های برای آزمون آجر مرغوب پیشنهاد شده است ولی معمولا در کارگاه های ساختمانی وسایل آرایش وجود ندارد.ذیل روش های ساده ای پیشنهاد میشود که با انجام آن میتوان تا حدی به مرغوبیت آجر پی برد.

آجر مرغوب آجری است که خوب پخته شود و خاک رس موجود در آن در اثر حرارت به مرحله ی خمیری رسیده و موجب چسبیدن دانه های خرده سنگی داخل خشت به یکدیگر شوند چنین آجری دارای رنگی روشن و باز است و به هم زدن 2قطعه آجر مرغوب صدا زنگ بلند میشود درحالی که اگر آجر بی کیفیت و نا مرغوب باشد صدا خفه میشود و صدای زنگی به گوش نمی رسد.

اگر آجر مرغوب باشد هنگام خالی کردن مقدار کمی از آن ها خرد می شود در حالی که اگر آجر نا مرغوب باشد تعداد زیادی از اجر ها هنگام تخلیه شدن خرد میشوند

آجر مرغوب تو پر تر و متراکم تر از آجر نامرغوب است در این صورت اگر آجر هارا با دست سبک و سنگین کنیم ،آجر مرغوب سنگین تر است

موسسه ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب استاندارد شماره 7آجر را از لحاظ مرغوبیت به 3دسته تقسیم کرده است به شرح زیر:

درجه بندی آجر

مقاومت فشاریkg/cm2

درصد جذب آب

1

350

15%

2

250

16%

3

150

18%


-نام اجزا آجر:

برای آنکه در آجر چینی مخصوصا در دیواره های حمال بندهای آجر در یک راستا نباشد تا بدین وسیله به مقاومت دیوار آجری در مقابل نیروهای کششی کمک بیشتری بشود،بدین لحاظ در دیوار چینی از قطعات کوچکتر آجر نیز استفاده میشود که هر یک از در اصطلاح کارگاهی نام مخصوصی دارد مانند آجر سرثد که4/3 آجر نیمه 2/1 آجر کامل چارک 4/1 آجر کامل کلوک کوچیک تر از 4/3 آجر کامل است. لایه (نیم لایی)نصف آجر کامل و ضخامت به طوری که ابعاد آجر لایه 5/2 یا 20یا 10سانتی متر است و به طور کلی به قطعه ای ازآجر که از آجر کامل کوچیک تر باشد در اصطلاح کارگاهی پاره میگویند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها